باید اصلاح نظام بودجه ریزی اتفاق بیافتد/ تاثیر عوامل خارجی بر شاخص‌های بی ثباتی اقتصاد کلان

9:05 - 07 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۴۰۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
کارشناس اقتصادی گفت: برای اینکه از کانال بودجه بی‌ثباتی و تورم کمتری به اقتصاد کلان تزریق شود باید اصلاح نظام بودجه ریزی اتفاق بیافتد تا کسری بودجه کمتری داشته باشیم و این امر از طریق درآمد‌های پایدار، انواع درآمد‌های مالیاتی و ... به دست می‌آید.

محمدرضا عبداللهی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص مهمترین شاخص‌ها برای رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۱، گفت: طی سال‌های اخیر نرخ تورم بالا و جهش‌های نرخ ارز بالایی را داشته ایم بنابراین اقتصاد کلان شرایط بی‌ثباتی را تجربه کرده است و در دهه اخیر سال‌های زیادی را با رشد اقتصادی منفی سپری کرده ایم به طوری که وضعیت مثبتی در خصوص شاخص‌های اقتصادی نداشته ایم.

وی افزود: وضعیت سرمایه‌گذاری مناسب نبوده به طوری که رشد منفی سرمایه گذاری باعث شده است که رشد موجودی سرمایه نیز در سه سال اخیر منفی باشد.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: برای دستیابی و افزایش درآمد سرانه و رشد اقتصادی بستر‌های لازم را نیاز داریم تا کاهش نرخ تورم و کاهش نوسانات نرخ ارز و ... را که باعث بی‌ثباتی اقتصاد کلان می‌شود از بین برود.

عبداللهی اظهارکرد: عوامل خارجی بر شاخص‌های بی ثباتی اقتصاد کلان اعم از نرخ تورم و نوسانات ارزی تاثیر گذار بودند همچنین کرونا بر اقتصاد اثر منفی داشته است.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: سیاست گذاری‌های داخلی نیز بر بی‌ثباتی اقتصاد کلان تاثیر گذار بوده است به طوری که بودجه ۱۴۰۰ با کسری قابل‌توجهی بسته شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه از کانال بودجه بی‌ثباتی و تورم کمتری به اقتصاد کلان تزریق شود باید اصلاح نظام بودجه ریزی اتفاق بیافتد تا کسری بودجه کمتری داشته باشیم و این امر از طریق درآمد‌های پایدار، انواع درآمد‌های مالیاتی و ... به دست می‌آید.

 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *