دولت باید زیرساخت‌های تولید را تامین کند/ ناترازی در شبکه بانکی به بی‌ثباتی اقتصاد کلان دامن می‌زند

6:00 - 05 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۴۰۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید در تامین زیرساخت‌های تولید ورود پیدا کند، زیرا در اوایل تابستان ۱۴۰۰ قطعی برق و در اوایل زمستان قطعی گاز صنایع را متاثر کرده و باعث رشد منفی برخی از صنایع و کاهش تولید شده است.
محمدرضا عبداللهی در گفت‌وگو با میزان، درخصوص راهکاری برای رفع بی ثباتی اقتصاد کلان، گفت: ناترازی شبکه بانکی طی سال‌های اخیر به بی‌ثباتی اقتصاد کلان دامن زده است که این مسئله باعث شده است رشد پایه پولی از محل اضافه ارزش بانک‌ها به بانک مرکزی اتفاق بیافتد.

وی افزود: بانک مرکزی اگر کنترل دقیق، جامعه و نظارت جامعه‌ای را در سیستم بانکی اعمال کند تا حدی بانک‌ها را نظام‌مند می‌کند و ناترازی را کاهش می‌دهد که این مسئله اثرات مخرب بی‌ثباتی اقتصاد کلان را کاهش می‌دهد.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: در کوتاه مدت دولت برای رشد اقتصادی باید به سمت تنظیم گری در بازار‌های دارایی حرکت کرده و از ورود و خروج سرمایه به شکل‌های هیجانی جلوگیری کند تا بازار‌های دارایی مثل خودرو و مسکن کمتر آسیب ببیند و تبعات واسطه‌گری و دلالی نیز برطرف شود.

عبداللهی اظهار کرد: کاهش بی‌ثباتی اقتصادکلان از کانال کاهش نرخ تورم و کاهش نوسانات نرخ ارز صورت میگیرد که شرط لازم برای تولید است و شرط کافی این است که محیط کسب و کار کشور برای تولید آماده سازی شود.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: دولت باید در تامین زیرساخت‌های تولید ورود پیدا کند، زیرا در اوایل تابستان ۱۴۰۰ قطعی برق و در اوایل زمستان قطعی گاز صنایع را متاثر کرده و باعث رشد منفی برخی از صنایع و کاهش تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر عدم تامین برق و گاز صنایع در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کند انگیزه سرمایه گذاری نیز کاهش پیدا می‌کند بنابراین دولت باید در خصوص تامین زیرساخت‌های تولید تضمین دهد.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *