صادقی: برای مربیان بزرگ دغدغه بازی دوستانه قابل قبول نیست/ بهتر است در رده‌های پایه از مربی خارجی استفاده شود

8:45 - 29 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۴۰۲۴
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
کارشناس هندبال ایران گفت: امیدوارم تیم ملی هندبال با هدایت این مربی مونته‌نگروئی بتواند در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ هانگژو به مدال برسد.

کیوان صادقی در گفت‌وگو با میزان، درباره انتخاب وسلین وویوویچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی هندبال ایران، اظهار داشت: این مربی سرشناس مونته‌نگرویی را از زمانی که برای تیم ملی یوگسلاوی بازی می‌کرد، می‌شناسم و کاملا به یاد دارم که چه بازیکن باکیفیت و تراز اولی بود. حتی اگر اشتباه نکنم یک بار هم عنوان بهترین بازیکن جهان را از آن خود کرد و افتخارات زیادی با تیم یوگسلاوی به دست آورد. پس از آن در عرصه مربیگری هم یکی از بهترین‌ها در جهان به شمار می‌رود و باید حضور وی روی نیمکت تیم ملی هندبال ایران را به فال نیک گرفت.

وی افزود: یک بار هم زمانی که سرمربی تیم ذوب آهن اصفهان بودم با وویوویچ در جام باشگاه‌های آسیا روبرو شدم که وی در آن زمان سرمربی یک تیم قطری بود. در کل رزومه و سابقه درخشانی در مربیگری دارد و با توجه به حضورش در تیم‌های مطرح ملی و باشگاهی جهان می‌تواند به پیشرفت هندبال ایران کمک کند.

این کارشناس هندبال در پاسخ به این سوال که آیا حضور چنین مربیان تراز اول روی نمیکت تیم ملی می‌تواند به هندبال ایران کمک کند، خاطرنشان کرد: به نظرم برای مربیانی در این سطح ابزار خیلی اهمیت دارد، چرا که این مربیان برای موفقیت به امکانات نیاز دارند. متاسفانه امکانات و ابزرا هندبال در ایران همانند خیلی از رشته‌های دیگر در سطح کشور‌های جهان سوم است و با کمبود روبرو هستیم. برای مربیان تراز اول جهان دغدغه حضور در یک تورنمنت یا برگزاری یک بازی دوستانه قابل قبول نیست. برای مربیانی در این سطح تغذیه و استراحت بازیکنان بسیار مهم است؛ پس باید برای پیشرفت در هندبال سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام شود.

وی که مدیر فنی تیم ملی هندبال در رقابت‌های قهرمانی آسیا بود در واکنش به از دست دادن سکو در این مسابقات، اظهار کرد: به نظرم می‌توانستیم با توجه به غیبت تیم ملی ژاپن در قهرمانی آسیا حداقل روی سکوی سوم بایستیم. متاسفانه در دیدار رده‌بندی با عربستان هم از نظر فنی و هم از لحاظ کوچینگ با مشکلاتی روبرو شدیم که شاید تا سال‌ها حسرت از دست دادن سکوی آسیایی را بخوریم. ۲ بار در قهرمانی آسیا با عربستان بازی کردیم و در دور مقدماتی به خوبی از سد این تیم گذشتیم چرا که تیم خیلی قدرتمندی نبودند و در برخی پست‌ها نفرات ضعیف‌تری از تیم ملی ایران داشتند.

وی تصریح کرد: در نهایت باختیم و روی سکو نرفتیم، اما خدا را شکر که سهمیه جهانی را گرفتیم. در قهرمانی جهان شرایط بسیار سخت است و امیدواریم تیم ملی بازی‌های آبرومندانه‌ای در این رقابت‌ها به نمایش بگذارد. خوشبختانه در حال حاضر بازیکنان جوان و نوجوان خوبی در تیم‌های ملی پایه حضور دارند، اما نباید این استعداد‌ها بسوزند.

مربی باتجربه هندبال با تاکید بر نیاز توجه به ویژه به استعدادیابی و آموزش، گفت: به نظرم گام اصلی برای پیشرفت هندبال ایران و رسیدن به ثبات، آموزش و استعدایابی از سنین پایین است. همین نسل طلایی هندبال که اکثرا لژیونر شده‌اند حاصل استعدادیابی درستی بود که در سالیان پیش انجام شده بود. بازیکن در رده بزرگسالان فقط باید مدیریت شود، اما متاسفانه گا‌ها می‌بینیم که بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی تاکتیک‌های دفاعی و هجومی را نمی‌داند. به نظرم بهتر است به جای رده سنی بزرگسالان در رده‌های پایه از مربیان صاحب سبک و با دانش خارجی استفاده کنیم تا نتایج این آموزش درست را در کمتر از یک دهه مشاهده کنیم.

صادقی در پایان گفت: وزارت ورزش هم باید به آموزش و استعدادیابی در اغلب رشته‌های ورزشی توجه کند. امیدوارم تیم ملی هندبال با هدایت این مربی مونته‌نگروئی بتواند در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ هانگژو به مدال برسد تا تلخی از دست دادن سکو در قهرمانی آسیا جبران شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *