رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلخ و شیرین کشتی در سال ۱۴۰۰/ از درخشش در مسابقات جهانی و المپیک تا ناکامی در دیپلماسی بین‌المللی

0:01 - 11 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۴۰۰۱
سالی که گذشت برای اهالی کشتی حاوی نکات تلخ و شیرین زیادی بود.

- سال ۱۴۰۰ شمسی برای فدراسیون کشتی با حضور در رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک در قاره آسیا از جمعه ۲۰ فروردین ماه در شهر آلماتی قزاقستان آغاز شد که در پایان مسابقات کشتی فرنگی محمدرضا گرایی و محمدهادی ساروی در اوزان ۶۷ و ۹۷ کیلوگرم ضمن کسب سهمیه المپیک به مدال طلا نیز دست یافتند.

مسابقات کشتی آزاد نیز ۲۲ فروردین برگزار شد که در پایان این رقابت‌ها ۳ نماینده کشورمان با حضور در دیدار فینال موفق به کسب سهمیه المپیک شدند، یونس امامی و محمدحسین محمدیان در اوزان ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا رسیدند و امیرمحمد یزدانی در وزن ۶۵ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد.

با این نتایج سهمیه‌های کشتی آزاد کامل شد، اما کشتی فرنگی در وزن ۸۷ کیلوگرم به سهمیه نرسید تا شانسش را در میادین بعدی آزمایش کند.

*تداوم قهرمانی‌های مقتدرانه در آسیا

پس از آن کشتی‌گیران عازم مسابقات قهرمانی آسیا شدند که سی و یکمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا روز‌های ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار و در پایان تیم ایران با ۴ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۳ برنز و کسب ۱۹۴ امتیاز با اقتدار قهرمان شد.

در این مسابقات تیم ایران توسط پژمان پشتام، ناصر علیزاده، مهدی بالی و علی اکبر یوسفی در اوزان ۷۷، ۸۷، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، مهدی محسن نژاد و میثم دلخانی در اوزان ۶۰ و ۶۳ کیلوگرم به مدال نقره و پویا دادمرز، حسین اسدی و امین کاویانی نژاد در اوزان ۵۵، ۶۷ و ۷۲ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی نیز تیم ایران با کسب ۱۹۴ امتیاز با اقتدار بعنوان قهرمانی رسید و تیم‌های قزاقستان و قرقیزستان با کسب پس از تیم ایران به ترتیب با ۱۵۶ و ۱۵۳ امتیاز دوم و سوم شدند.

سی و چهارمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا روز‌های ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران بعنوان قهرمانی دست یافت.

در این مسابقات تیم ایران توسط حسن یزدانی، کامران قاسم پور و علی شعبانی به ترتیب در اوزان ۸۶، ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا، علیرضا سرلک، مصطفی حسین خانی و علی سوادکوهی در اوزان ۵۷، ۷۴ و ۷۹ کیلوگرم به مدال نقره و مرتضی قیاسی و امین طاهری در اوزان ۶۵ و ۱۲۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی نیز تیم ایران با کسب ۱۷۹ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید و تیم‌های هند و قزاقستان به ترتیب با ۱۵۱ و ۱۴۹ امتیاز دوم و سوم شدند.

ناکامی عباس جدیدی در انتخابات شورای کشتی آسیا

انتخابات شورای کشتی آسیا برای مشخص شدن ۷ عضو این شورا در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد که در پایان مجمع شورای کشتی آسیا، نمایندگان کشور‌های قزاقستان، کره جنوبی و مغلوستان به ترتیب به عنوان رئیس، نایب رئیس و دبیرکل انتخاب شدند.

عباس جدیدی، نماینده ایران برای احراز پست دبیرکلی شورای کشتی آسیا بود که در این انتخابات ناکام ماند.

البته این تنها ناکامی فدراسیون کشتی در عرصه دیپلماسی بین‌المللی نبود چراکه این فدراسیون نتوانست شرایط را برای حضور موثر حمید سوریان در انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی فراهم کند تا نشان دهد نه تنها فدراسیون کشتی بلکه ورزش ما در این مسیر تا چه اندازه دچار ضعف است.

۱۹ اردیبهشت: کشتی گزینشی المپیک توکیو

در وزن ۸۷ کیلوگرم ناصر علیزاده در دور نخست با نتیجه ۶ بر صفر رامون بتچارت از سوئیس را مغلوب کرد وی در دور بعد مقابل ماتسو سومی از ژاپن با نتیجه ۱ بر ۱ به پیروزی دست یافت. علیزاده در مبارزه بعد و در مرحله یک چهارم نهایی در یک کشتی پایاپای با نتیجه یک بر یک مغلوب زورابی داتوناشویلی دارنده مدال طلای اروپا از صربستان شد و شانس کسب سهمیه المپیک را از دست داد.

چهارمی آزادکاران نوجوان در مسابقات جهانی

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان روز‌های ۲۸ تا ۳۰ تیرماه در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط علی خرم دل در وزن ۵۱ کیلوگرم، سید حسن اسماعیل نژاد در وزن ۷۱ کیلوگرم و امیررضا معصومی در وزن ۱۱۰ کیلوگرم به مدال طلا و علی رضایی در وزن ۶۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. شهداد خسروی و محمدرضا شاکری در اوزان ۵۵ و ۶۰ کیلوگرم نیز پنجم شدند.

در رده بندی تیمی این مسابقات هند با ۱۴۷ امتیاز قهرمان شد و تیم‌های آمریکا، روسیه و ایران به ترتیب با ۱۴۳، ۱۴۰ و ۱۱۶ امتیاز دوم تا چهارم شدند.

پنجمی فرنگی‌کاران نوجوان در مسابقات جهانی

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی جهان روز‌های ۱ تا ۳ مردادماه در شهر بوداپست مجارستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط سید مصطفی رضایی و علیرضا عبدولی در اوزان ۶۰ و ۷۱ کیلوگرم صاحب مدال نقره و علی جلالی عبدالوند در وزن ۹۲ کیلوگرم صاحب مدال برنز شد. علی احمدی وفا در وزن ۴۵ کلوگرم نیز پنجم شد.

در پایان این مسابقات تیم‌های گرجستان، اوکراین و روسیه به ترتیب با ۱۴۱، ۱۲۷ و ۱۲۴ امتیاز اول تا سوم شدند. تیم ایران نیز با کسب ۸۱ امتیاز پنجم شد.

طلای گرایی و برنز ساروی حاصل تلاش کشتی فرنگی در المپیک توکیو

تیم ۵ نفره ایران با یک مدال طلای محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم و یک مدال برنز محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و دو عنوان پنجمی محمدعلی گرایی و امین میرزازاده در اوزان ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم به کار خود در المپیک ۲۰۲۰ توکیو پایان داد.

نقره یزدانی و برنز زارع حاصل تلاش کشتی آزاد در المپیک توکیو

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب یک مدال نقره حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، یک مدال برنز امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم و یک عنوان پنجمی رضا اطری در وزن ۵۷ کیلوگرم به کار خود در المپیک توکیو پایان داد.

نایب قهرمانی جوانان کشتی فرنگی در مسابقات جهانی

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان روز‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه در شهر اوفا روسیه برگزار شد و تیم ایران با کسب یک مدال طلای امیررضا ده بزرگی در وزن ۵۵ کیلوگرم، یک مدال نقره سعید اسماعیلی در وزن ۶۰ کیلوگرم و ۵ مدال برنز ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدحسین آذرم دخت در وزن ۷۷ کیلوگرم، محمد ناقوسی در وزن ۸۲ کیلوگرم، مرتضی الغوثی در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرمحمد بیات در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و با ۱۳۰ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت.

در این مسابقات تیم روسیه با ۱۸۳ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید و تیم آذربایجان با ۱۰۱ امتیاز سوم شد.

قهرمانی مقتدرانه آزادکاران جوانان در مسابقات جهانی

رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی جهان روز‌های ۲۵ تا ۲۷ مردادماه در شهر اوفا روسیه برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رحمان عموزاد خلیلی، عرفان الهی، محمد نخودی، امیرحسین فیروزپور و علی اکبرپور در اوزان ۶۱، ۷۰، ۷۹، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، مهدی حاجیلوئیان در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال نقره و علیرضا عبداللهی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

تیم ایران با کسب ۵ مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز و ۱۷۸ امتیاز با اقتدار در کشور روسیه کاپ قهرمانی را از آن خود کرد.

پس از تیم ایران تیم‌های روسیه و آمریکا با به ترتیب با ۱۴۲ و ۱۲۹ امتیاز دوم و سوم شدند.

تیم ملی کشتی آزاد جوانان در حالی در رقابت‌های جهانی کشتی روسیه با کسب ۵ مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز بعنوان قهرمانی دست یافت که یک رکورد تاریخی را نیز در کشتی کشورمان از خود به جای گذاشت.

آزادکاران جوان با کسب ۵ مدال طلا، کسب بیشترین مدال طلا را در رقابت‌های جهانی جوانان به نام خود ثبت کردند.

پیش از این تیم ایران در رقابت‌های جهانی ۱۹۹۷ در کشور فنلاند صاحب ۴ مدال طلا شده بود.

درستکار جانشین محمدی در تیم ملی کشتی آزاد شد

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، در حکمی پژمان درستکار عضو اسبق تیم ملی کشتی آزاد را بعنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان منصوب کرد.

مهربان سرپرست دبیری فدراسیون کشتی شد

در ادامه تغییرات دامنه‌دار در فدراسسیون کشتی سید جلال عسگری دبیر سابق فدراسیون کشتی از این فدراسیون جدا شد و ابراهیم مهربان به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون کشتی منصوب شد.

سومی آزادکاران در مسابقات جهانی

رقابت‌های کشتی آزاد رقابت‌های قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۱ طی روز‌های ۱۰ تا ۱۳ مهرماه در شهر اسلو نروژ برگزار شد که در پایان تیم ایران توسط حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور در وزن ۹۲ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، علیرضا سرلک در وزن ۵۷ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در وزن ۶۵ کیلوگرم و محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم به مدال نقره و مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال دست یافت.

در رده بندی تیمی نیز تیم ایران با ۱۶۲ امتیاز به عنوان سوم دست یافت و تیم‌های روسیه با ۱۷۳ و آمریکا با ۱۶۵ امتیاز به ترتیب اول و دوم شدند.

نایب قهرمانی تاریخی کشتی فرنگی در نروژ

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان روز‌های ۱۵ تا ۱۸ مهرماه در شهر اسلو نروژ برگزار شد که در در پایان میثم دلخانی در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم و علی اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا و محمدعلی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.

تیم ایران در رده بندی تیمی نیز با کسب ۱۴۶ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت. تیم‌های روسیه و آذربایجان به ترتیب با ۱۵۲ و ۱۰۷ امتیاز اول و سوم شدند.

لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی ماند

ناند لالوویچ که در سال ۲۰۱۴ به طور رسمی و با انتخابات به مدت ۶ سال بعنوان رئیس اتحادیه جهانی انتخاب شده بود، در انتخاباتی که در این سال و یک روز قبل از برگزاری مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان در صربستان برگزار شد، مجددا بعنوان رئیس اتحادیه جهانی کشتی انتخاب شد.

گفتنی است پس از استعفای رافائل مارتینتی رئیس قبلی فیلا (اتحادیه جهانی کشتی) لالوویچ در یک کنگره ویژه در ۱۸ می ۲۰۱۳ در مسکو بعنوان رئیس انتخاب شد و پس از آن در کنگره تاشکند ازبکستان که در ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ برگزار شد، برای یک دوره کامل شش ساله به ریاست اتحادیه جهانی کشتی رسید. این دومین دوره ریاست نناد لالوویچ بر اتحادیه جهانی است.

نایب قهرمانی آزاد و فرنگی‌کاران تیم امید در مسابقات جهانی

رقابت‌های کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان روز‌های ۱۰ تا ۱۲ آبان ماه در شهر بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با یک مدال طلای امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم، ۴ مدال نقره پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، مهدی محسن نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، محمدجواد رضایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم و ۲ مدال برنز علیرضا نجاتی در وزن ۶۳ کیلوگرم و ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم بعنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها دست یافت.

در این مسابقات تیم روسیه با ۱۹۰ امتیاز قهرمان شد، ایران با ۱۵۵ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی رسید و گرجستان با ۱۰۵ امتیاز سوم شد.

رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان نیز روز‌های ۱۴ تا ۱۶ آبان ماه در شهر بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا، محمدصادق فیروزپور و سجاد غلامی در اوزان ۷۴ و ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره و احمد محمدنژاد جوان، علی اکبر فضلی، علی سوادکوهی، امیرحسین فیروزپور و سید مهدی هاشمی در اوزان ۵۷، ۷۰، ۷۹، ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند و با ۱۴۰ امتیاز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کردند.

در این مسابقات تیم روسیه با ۱۴۵ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید، تیم ایران با ۱۴۰ امتیاز نایب قهرمان شد و تیم ارمنستان با ۱۱۴ امتیاز بعنوان سوم رسید.

درخشش کشتی‌گیران ایرانی در رنگینگ فدراسیون جهانی

در سال ۲۰۲۱ و برای تعیین بهترین کشتی گیر سال سیستم معمول رنکینگ اتحادیه جهانی در نظر گرفته شد و تعیین رنکینگ بهترین ورزشکار سال بر مبنای نتایج رویداد‌های زیر بعمل آمد، که میثم دلخانی قهرمان رقابت‌های جهانی نروژ در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدرضا گرایی قهرمان المپیک توکیو و رقابت‌های جهانی نروژ در وزن ۶۷ کیلوگرم و علی اکبر یوسفی قهرمان رقابت‌های جهانی نروژ در وزن ۱۳۰ کیلوگرم بعنوان نفرات اول وزن خود شناخته شدند. محمدهادی ساروی دارنده مدال برنز المپیک توکیو و طلای جهانی نروژ نیز بعنوان نفر دوم وزن ۹۷ کیلوگرم شناخته شد.

در سال ۲۰۲۱ و برای تعیین بهترین کشتی گیر سال سیستم معمول رنکینگ اتحادیه جهانی در نظر گرفته شد و تعیین رنکینگ بهترین ورزشکار سال بر مبنای نتایج رویداد‌های زیر بعمل آمد که کامران قاسم پور بعنوان نفر اول وزن ۹۲ کیلوگرم و حسن یزدانی و امیرحسین زارع بعنوان نفر دوم اوزان ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم و محمد نخودی بعنوان نفر سوم وزن ۷۹ کیلوگرم شناخته شدند.

نصیرزاده سرانجام از سازمان لیگ کشتی دل کَند!

یکی از انتقاداتی که در این مدت از علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون کشتی می‌شد حضور عبدالمهدی نصیرزاده، رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام به عنوان رئیس سازمان لیگ کشتی بود که باعث تعجب بسیاری از اهالی کشتی و حتی ورزش کشور شده بود.

در نهایت و پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان نصیرزاده از سازمان لیگ کشتی دل کند تا به همان ریاست در فدراسیون بدنسازی بپردازد.

*تیم ملی کشتی آزاد از سفر به آمریکا جاماند

به دلیل عدم اعطای روادید به ۶ نفر از اعضای تیم ملی کشتی ایران، علیرضا دبیر در ایمیلی به رئیس فدراسیون کشتی آمریکا عدم امکان حضور ایران در این کشور را اعلام کرد.

رئیس فدراسیون کشتی، طی نامه‌ای به رئیس فدراسیون کشتی آمریکا، عدم امکان حضور ایران برای انجام مسابقه دوستانه‌ی ورزشی تیم به تیم با تیم کشتی آزاد این کشور را اعلام کرد.

فدراسیون کشتی در سال پیش رو روزهای سخت، سرنوشت‌ساز و پرکاری را در پیش خواهد داشت و موفقیت در این مسیر می‌طلبد مسئولان فدراسیون با کاهش از مجادلات لفظی با مسئولان ورزش کشور باعث ایجاد حاشیه و از بین رفتن تمرکز قهرمانان برای فتح سکوهای جهانی و بین‌المللی نکنند تا این مسیر موفق‌تر از گذشته و با افتخارات بیشتری طی شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *