رئیس عدلیه: آن دسته از احکام قصاص که از زمان ارتکاب جرم و صدور حکم مدت زیادی گذشته و محکوم مجازات دیگری ندارد، تعیین تکلیف شوند

10:01 - 27 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۹۴۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: لازم است درباره تعیین تکلیف آن دسته از احکام قصاص که از زمان ارتکاب جرم و صدور حکم آن‌ها تا امروز مدت زیادی گذشته و همچنین فرد مذکور هیچگونه مجازات دیگری ندارد، اقدامات لازم صورت بگیرد.
- به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای قضایی استان سیستان و بلوچستان که با حضور اعضای شورای عالی قوه قضاییه و شورای قضایی سیستان و بلوچستان و همچنین استاندار این استان برگزار شد، با اشاره به وجود تعداد احکام سلب حیات قطعی در استان سیستان و بلوچستان که مدت زیادی از زمان صدور حکم آن‌ها می‌گذرد، گفت: لازم است پس از رسیدگی و بررسی‌های لازم، نسبت به تعیین تکلیف آن دسته از احکام قصاص که از زمان ارتکاب جرم و صدور حکم آن‌ها تا امروز مدت زیادی گذشته و همچنین فرد مذکور هیچگونه مجازات دیگری ندارد، اقدامات لازم صورت بگیرد. 
 
وی تاکید کرد: طی روز‌های اخیر ۴۰ نفر از محکومان قصاص با تلاش‌های صورت گرفته و لطف اولیای دم حکمشان اجرا نشد، آیا نمی‌شود برای باقی محکومان قصاص کاری کرد؟ اینکه از جای دیگر اختیار نمی‌خواهد و بودجه هم نمی‌خواهد؛ نیاز به همت و همفکری همه مدیران استان است.
 
رئیس دستگاه قضا از معاون مالی، پشتیبانی و امور عمرانی قوه قضاییه نیز خواست که در اسرع وقت اقدامات لازم و مقتضی را در زمینه تامین تجهیزات واحد‌های قضایی استان سیستان و بلوچستان انجام دهد. 
 
رئیس قوه قضاییه همچنین از رئیس سازمان‌ها خواست تا شرایط انتقال زندان‌های خاش، سراوان و زاهدان به محوطه‌های خارج از شهر را مورد بررسی قرار دهد و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. 
 
رئیس عدلیه در ادامه به رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه دستور داد تا ضمن بررسی و پیگیری موضوعات «ایجاد دفاتر خدمات قضایی در شهر‌های فاقد این دفاتر» و همچنین «تامین تجهیزات مورد نیاز واحد‌های پزشکی قانونی در شهر‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان»، اقدامات لازم را در این زمینه‌ها انجام دهد.
 
گفتنی است در این جلسه، «صاحبکار» معاون راهبردی قوه قضاییه، ضمن قرائت گزارشی از وضعیت خدمات‌رسانی واحد‌های قضایی سیستان و بلوچستان، «استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان و صدور کارت همیار صلح برای بیش از هزار نفر» را یکی از اقدامات ارزنده صورت گرفته در این استان دانست که قابلیت تعمیم به سایر استان‌های کشور را دارد. 
 
«شاهرخیان» معاون مالی، پشتیبانی و امور عمرانی قوه قضاییه نیز در این جلسه، گزارشی از نیازمندی‌های واحد‌های قضایی شهر‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان ارائه کرد و به ذکر نکاتی درباره نحوه تخصیص بودجه مصوبات سفر سال ۹۸ هیئت عالی قضایی به این استان پرداخت. 
 
همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام «موحدی آزاد» دادستان انتظامی قضات، حجت‌الاسلام «عبداللهی» رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، حجت‌الاسلام «صادقی» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف، حجت‌الاسلام «قدرتی» معاون حقوقی قوه قضاییه، «سراج» معاون سیاسی قوه قضاییه، «کاظمی‌فرد» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، «محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها، «بابایی» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و «مسجدی» رئیس سازمان پزشکی قانونی، به ارائه گزارش‌هایی در خصوص بازدید‌های میدانی و گفت‌وگو‌های چهره به چهره خود با مردم و کارکنان واحد‌های قضایی پرداختند. 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *