ترفند‌هایی برای تهیه «آش خیار»

4:50 - 27 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۸۷۹
«آش خیار» یکی از انواع غذا‌های ساده و سنتی شهر تویسرکان همدان است که با رسپی‌های متنوعی درست می‌شود،

_ برترین‌ها نوشت: آش خیار یکی از انواع غذا‌های ساده و سنتی شهر تویسرکان همدان است که با رسپی‌های متنوعی درست می‌شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش خیار در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

خیار ۴ عدد بزرگ
گوشت ۴۰۰ گرم
لپه ½ لیوان
عدس ½ لیوان
کشک ½ لیوان
پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه آش خیار

مرحله اول

برای تهیه آش خیار سنتی در ابتدای کار لپه و عدس را می‌شوییم، سپس درون یک کاسه آب قرار می‌دهیم تا نفخشان گرفته شود. در همین حین یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقدار کمی روغن به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله سیر‌ها را به صورت ریز خرد کرده و به قابلمه اضافه می‌کنیم، سپس کمی تفت می‌دهیم تا عطرشان خارج شود. در ادامه گوشت را به همراه مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می‌دهیم تا تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم

حالا چند لیوان آب اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم گوشت با حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه بپزد. در ادامه خیار‌ها را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و در صورتی که دارای تخمه‌های بزرگ هستند، حتما تخمه هایشان را خارج می‌کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله لپه و عدس را آبکشی می‌کنیم، سپس به قابلمه اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به همراه گوشت به طور کامل بپزند. در همین حین یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقد اری روغن اضافه می‌کنیم.

مرحله پنجم

حالا پیاز‌ها را به صورت خلالی یکدست خرد کرده و به تابه می‌افزاییم، سپس به خوبی تفت می‌دهیم تا پیاز به طور کامل طلایی شود. پس از خارج کردن پیاز داغ از تابه، نعناع را به تابه اضافه کرده و در حد ۳۰ ثانیه تفت می‌دهیم.

مرحله ششم

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت، خیار‌ها را به همراه کشک و نصف نعناع داغ و پیاز داغ اضافه کرده و اجازه می‌دهیم آش به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه جا بیفتد. در آخر آش را درون ظرف می‌کشیم و با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین می‌کنیم.


برچسب ها: آش آشپزی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *