بهاری‌ترین جاده‌های ایران

0:50 - 27 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۷۵۷
اگر قصد سفر در تعطیلات نوروز را دارید می‌توانید با توجه به مقصد نهایی خود از جاده‌های بکر و سرسبز عبور کنید.

_ روزنامه همشهری نوشت: سال که تحویل می‌شود انگار در خانه نشستن هم سخت می‌شود و در واقع سخت‌ترین کار دنیا در خانه ماندن است. تصور کنید که نسیم بهاری از لابه‌لای درختانی که قدشان تا خورشید رفته با چاشنی عطر شکوفه‌های تازه شکفته از پنجره پایین کشیده شده خودرو روی صورت‌تان را نوازش می‌کند و همانطور که در پیچ و تاب جاده بالا و پایین می‌روید، ناگهان تکه‌تکه‌های ابر‌ها در آسمان ظاهر می‌شوند و با قطره‌هایی از باران به استقبال‌تان می‌آیند. این تصویر دقیق‌ترین و شاید رمانتیک‌ترین تصویر ذهنی بیشتر ما از پا گذاشتن در جاده‌های سرسبز بهاری و رفتن به سفر است. سفر در این فصل می‌تواند روح آدم را جلا بدهد و دلیل بالا بودن استقبال از تعطیلات نوروز برای زدن به دل جاده‌ها معمولاً همین حال و هوای بهار و شرایط متفاوتش است. در این گزارش سعی کرده‌ایم تا تعدادی از جاده‌های کشور که در فصل بهار حال و هوای‌شان کمی متفاوت می‌شود را معرفی کنیم تا اگر برنامه‌ای برای رفتن به آن مناطق دارید، کمی مسیر کج کنید و پا در جاده‌ای بگذارید تا روح و جسم‌تان جلا پیدا کند. در واقع سراغ جاده‌هایی رفته‌ایم که با طی مسیر در آنها، بهار را خاص‌تر و نزدیک‌تر لمس خواهید کرد.

نیشابور به کاشمر؛ متفاوت، اما جذاب

وقتی یک مسیر ۱۳۵ کیلومتری نزدیک به سه ساعت زمان نیاز دارد تا به مقصد برسیم حکایت از آن دارد که پیچ و خم‌های زیادی را باید مهمان آن باشیم. در منطقه‌ای نسبتاً گرم و خشک که تابستان‌های داغی را تجربه می‌کند و پوشش گیاهی خاصی ندارد، وجود چنین جاده‌ای یک تناقض در طبیعت است. شهرستان نیشابور و کاشمر هر دو در دشتی هموار قرار دارند، اما برای طی کردن فاصله بین این دو باید از یک مسیر کوهستانی پر پیچ و خمی عبور کرد که کاملاً متفاوت از بافت طبیعی منطقه است. این مسیر به‌دلیل ارتفاعی که دارد زمستان‌های پربارشی را تجربه می‌کند و همین باعث می‌شود تا در فصل بهار کاملاً سرسبزی و زیبایی آن محسوس و چشم‌نواز باشد. اگر مسیرتان به سمت یکی از این دو شهر بود و کمی هم فرصت داشتید، پیشنهاد می‌شود این جاده را هم به تجربه سفرتان اضافه کنید و از آن عبور کنید تا خاطرات ماندگاری را ثبت کنید.

توسکستان به شاهرود؛ تفرجگاه خانوادگی

یکی دیگر از مسیر‌هایی که در اوایل فصل بهار جذاب است و البته در بین اهالی منطقه طرفداران زیادی هم دارد، جاده توسکستان به شاهرود است. این جاده که راه ارتباطی شهرستان شاهرود به توسکستان و گرگان را به هم متصل می‌کند به یک مقصد گردشگری تبدیل شده ساکنان دو استان سمنان و گلستان روز‌های تعطیل و غیرتعطیل بهاری را در این جاده می‌گذرانند و از زیبایی‌های آن لذت می‌برند. طول این مسیر ۹۰ کیلومتری با جنگل‌هایی کوچک و بلند در هم تنیده پر شده و با بارش‌های زمستانی و بهاری‌ای که وجود دارد، جز سرسبزی و زیبایی چیزی به چشم نمی‌خورد. اگر گذرتان به این سمت افتاد و این جاده را برای این فصل از سال انتخاب کردید، در گوشه و کنار مسیر خانواده‌هایی را می‌بینید که بساط کمپ خانوادگی را برپا کرده‌اند و در حال لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت هستند. جنگل‌های هیرکانی بافت بیشتر درخت‌های این جاده را پوشانده‌اند و نگهداری و حفظ از این ذخایر ارزشمند وظیفه همه ماست.

اسالم به خلخال؛ جادوی طبیعت

بی‌راه نیست که این مسیر ۷۰ کیلومتری را پادشاه جاده‌های بهاری ایران بنامیم. یکی از بهترین مسیر‌ها در روز‌هایی که هوا زهر سرما را ریخته و گرما کم‌کم بر طبیعت حاکم می‌شود. قدم به قدم در این جاده که پا می‌گذاریم زیبایی خواهیم دید و در هر کجای آن‌که توقف کنیم بهترین مکان را انتخاب کرده‌ایم. یکی از مهم‌ترین دلایلی که این مسیر تا این حد در فصل بهار جذاب است، زمستان‌های بسیار سرد و پر بارش آن است. به‌دلیل کوهستانی بودن مسیر، در زمستان برف زیادی در این منطقه می‌بارد و همین باعث می‌شود تا با شروع بهار تمام منطقه یکدست سبز شود و تصاویر بی‌نظیری ثبت شود. البته که در مسیر اسالم به خلخال هم جاذبه‌های زیادی مثل روستای ناو، آبشار دریا بن و ییلاق لرزره وجود دارد که به‌راحتی قابل دسترس هستند و می‌شود از دیدن آن‌ها هم لذت برد.

گرگان به زیارت؛ در مسیر زیارت

کمتر کسی است که با شنیدن نام گرگان یادی از مسیر ناهارخوران و جنگل‌های اطراف آن نکند. البته قسمت مهم ماجرا همین‌جاست که مسیر گرگان به سمت منطقه گردشگری ناهارخوران ختم نمی‌شود و تازه بعد از گذشتن از ناهارخوران و حرکت به سمت روستای زیارت، زیبایی‌های آن دوچندان می‌شود. روستای زیارت در انتهای مسیری قرار دارد که از گرگان و منطقه ناهارخوران می‌گذرد و در ابتدای فصل بهار و با آب شدن برف‌های زمستانی، نگین سبز منطقه نمایان می‌شود و طبیعتی مثال‌زدنی را به رخ می‌کشد. در طول این مسیر زیبا و در هر کجای آنکه اراده کنید می‌توان ایستاد و خاطره ثبت کرد. یا بساط کمپ و استراحت برای یک روز بهاری را گستراند و از شرایط موجود حداکثر استفاده را برد. البته برای این مسیر و همه مسیر‌های کوهستانی، باید شرایط آب‌وهوایی را حتی در فصل بهار هم رعایت کرد و از نشستن کنار رودخانه خودداری کنید.

بهاری‌ترین جاده‌های ایران

هجیج به اورامان تخت؛ پیچ و تاب بهاری

یکی دیگر از منحصربه‌فردترین جاده‌های ایران همین جاده هجیج به اورامان تخت است که در دل طبیعت بکر و کوهستانی دو استان کردستان وکرمانشاه واقع شده است. این جاده پرپیچ و خم که دو روستای هجیج و اورامان تخت را به یکدیگر متصل می‌کند، در بین اهالی منطقه و حتی مسافران از شهرت خاصی برخوردار است. کوه‌هایی سر به فلک کشیده با شیب تند و صخره‌هایی که گویی از ترس فروریختن دل هر مسافری را تکان می‌دهد، از ویژگی‌های این مسیر جذاب است. این مسیر مرتفع کوهستانی هم زمستان سختی را پشت سر می‌گذارد، اما از آنطرف فصل بهار و تابستان بسیار جذاب و متفاوت خواهد بود و سرسبزی آن چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود خیره می‌کند. از برجسته‌ترین جذابیت‌های این جاده می‌توان به قله شاهو و رودخانه سیروان اشاره کرد که در بین این دو روستا قرار دارند و مسافران زیادی را در طول سال مجذوب خود می‌کنند.

بهاری‌ترین جاده‌های ایران

سیاهکل به دیلمان؛ غرق در دستان طبیعت

این مسیر جذاب از شهر سیاهکل شروع می‌شود و تا روستای اسپیلی و دیلمان ادامه پیدا می‌کند. طول این جاده ۴۵ کیلومتر است، اما باید دو ساعتی را زمان برای رسیدن به مقصد درنظر بگیرید. در بیشتر این جاده پرپیچ و خم درختان دو طرف جاده در هم تنیده شده و به زحمت نور خورشید از لابه‌لای آن‌ها روی زمین می‌تابد و همین کافی است که حتی در گرم‌ترین روز‌های سال هم هوای این مسیر خنک‌تر از حالت نرمال باشد. در مسیری که پیش رو دارید، اگر در هر کدام از پیچ و‌خم‌های جاده سر برگردانید آبشار‌های کوچک و بزرگ زیادی به چشم می‌خورد که به آسانی از کنارشان نمی‌توانید عبور کنید و بهتر است برای دقایقی آن‌ها را به نظاره بنشینید. همچنین در این جاده یک کاروانسرای قدیمی و تاریخی با نام تی‌تی وجود دارد که پیشنهاد می‌شود حتماً از آن دیدن کنید و برای لحظاتی به دوران گذشته بازگردید.

الیگودرز به آب‌سفید؛ عطر سبز بهاری

استان‌های غربی کشور از نظر موقعیت جغرافیای نسبت به یکدیگر بسیار متفاوت هستند. هر چه بیشتر به سمت جنوب‌غربی حرکت کنیم بر درجه هوا افزوده می‌شود و اگر برعکس آن حرکت کنیم درجه هوا پایین‌تر است. اما قانونی که در تمام این منطقه حاکم است، وجود رشته کوه‌های زاگرس است که فرقی نمی‌کند در کدام استان هستید و هوا چطور است، به سمت کوه و آبشار‌های پر آب آن‌ها که حرکت کنید، سرسبزی و خنکی هوا کاملاً شما را مجذوب خود می‌کند. از شهرستان الیگودرز که به سمت آبشار آب‌سفید حرکت کنید، در ابتدای مسیر تنها دشت‌های سبز و پهناوری را مشاهده می‌کنید که پر شده از کشتزار‌های اهالی منطقه و هر چه بیشتر پیش بروید و به پیچ و خم کوه‌ها برسید، دامنه‌های سرسبز و و عطر آن‌ها از شما استقبال خواهند کرد. بهترین زمان برای رفتن به این جاده همین فصل بهار است؛ پس این فرصت را از دست ندهید و در نخستین فرصت راهی این مسیر هیجان‌انگیز شوید.

آشخانه به آق‌قلا؛ بهار در گلستان

اگر سفرتان به سمت استان‌های شمالی است و استان گلستان هم جزوی از این برنامه است، بهتر است کمی برای مسیر مستقیم تردید کنید و نیم‌نگاهی هم به این جاده داشته باشید. این مسیر نسبتاً طولانی جزو جذاب‌ترین و البته متفاوت‌ترین جاده‌هایی است که تا به حال تجربه کرده‌اید. در این جاده به‌دلیل تردد کم مسافران همه چیز کاملاً بافت بومی و بکر دارد و فرهنگ زندگی روستایی در سکونتگاه‌هایی که در این جاده است کاملاً به چشم می‌خورد. در این جاده فصل بهار و سرسبزی هیجان‌انگیزی را می‌توان مشاهده کرد و پیچ و تاب‌های مسیر کوهستانی پیش‌رو کاملاً گویای این موضوع است. در قسمت‌هایی از مسیر که جاده هموارتر است، دشت‌های زیرکشت و باغ‌های محصولات محلی را می‌بینید و در قسمت‌های کوهستانی، راه آب‌ها و چشمه‌ها را مشاهده خواهید کرد که از دل زمین در حال جوشیدن هستند. اگر راهی این جاده شدید به‌راحتی می‌توانید یک روز کامل را مهمان طبیعت باشید و از هوای بی‌نظیر بهاری حداکثر استفاده را ببرید.


برچسب ها: گردشگری بهار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *