پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن گندم در سال ۱۴۰۱/ بیمه به کشت قراردادی ورود پیدا می‌کند

11:02 - 04 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۳۵۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: امسال وضعیت مزارع در اکثر نقاط کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ خیلی بهتر است و اگر در حین مرحله کاشت تا برداشت اتفاق خاصی در خصوص ریسک‌هایی که در کشاورزی وجود دارد پیش نیاید پیش‌بینی ما این است که ۱۰ میلیون تن گندم را در سال ۱۴۰۱ می‌توانیم تولید کنیم.
علی‌قلی ایمانی ایمانی در خصوص وضعیت تولید گندم در سال زراعی ۱۴۰۱، گفت: میزان تولید وزارت جهاد کشاورزی حدود ۶ میلیون هکتار گندم بوده که ۴ میلیون هکتار دیم و ۲ میلیون هکتار آبی است.

وی افزود: در سال زراعی جدید باتوجه به بارندگی‌های صورت گرفته وضعیت مزارع در اکثر نقاط کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ خیلی بهتر است و اگر در حین مرحله کاشت تا برداشت اتفاق خاصی در خصوص ریسک‌هایی که در کشاورزی وجود دارد پیش نیاید پیش‌بینی ما این است که ۱۰ میلیون تن گندم را در سال ۱۴۰۱ می‌توانیم تولید کنیم و دولت می‌تواند بخش اعظمی از گندم تولیدی کشور را خریداری کند.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور در خصوص کشت قراردادی گندم در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: تقریباً ۳ سال گذشته در بحث دروم (گندم ماکارانی) کار‌هایی انجام شد به طوری که شرکت‌های ماکارانی تمایل پیدا کرده اند که با کشاورزان به صورت مستقیم قرارداد ببندند و کشت را انجام دهند به طوری این کشت قراردادی دروم خروجی خوبی داشته است.

ایمانی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته است که در بحث گندم نان نیز کشت قراردادی را انجام دهد این در حالی است که به صورت آزمایشی نیز این تصمیم را در چند استان اجرا کرده  با اجرایی شدن این کشت کشاورز می‌تواند کود پایه را دریافت کند و هزینه پرداختی را در زمان برداشت محصول پرداخت کند.

وی خاطر نشان کرد: نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت قراردادی قرار گرفته و در سال ۱۴۰۱ نیز وزارت جهاد کشاورزی مصر است که بسته‌ای از نهاده‌های تولید اعم از کود، بذر و سم را به صورت یکجا تهیه و بعد از انعقاد قرارداد در اختیار کشاورز قرار دهد.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور عنوان کرد: بیمه نیز به کشت قراردادی ورود پیدا می‌کند تا اگر چنانچه اتفاقی بیافتد تضمینی وجود داشته باشد و کشاورز متضرر نشود تا خسارت به وجود آمده را بیمه پرداخت کند.

ایمانی در خصوص نرخ جدید خرید تضمینی گندم، بیان کرد: در ابتدای فصل زراعی ۱۴۰۰ با نگاه کارشناسی نرخ خرید تضمینی برای گندم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان مشخص شد، ولی با وجود یک سری تغییرات در قیمت نهاده‌ها به ویژه سم، برخی از کود‌ها و ماشین‌آلات باعث شد که شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در نرخ محصول کشاورزی به ویژه گندم تجدیدنظر کند.
 
وی افزود: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ نرخ خرید تضمینی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان را در نظر گرفته است که این نرخ در صحن مجلس نیز رای آورد و اگر در شورای نگهبان نیز مصوب شود در نهایت  به شورای قیمت‌گذاری ابلاغ و زمانی که شورای قیمت‌گذاری نرخ جدید گندم را اعلام کند نرخ خرید تضمینی گندم نرخ رسمی می‌شود.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *