شب عید بدون گرانی؛ نظارت‌ها افزایش یافت

9:37 - 25 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۴۸۸
بررسی‌ها نشان می‌دهد وزارت جهاد کشاورزی در آستانه نوروز برنامه‌ریزی‌های مدونی از جمله نظارت و بازرسی بر کالا‌های اساسی تدوین کرده است.

_ روزنامه ایران نوشت: قیمت اقلام خوراکی از یکسال گذشته با جهش زیادی روبه‌رو شد و صعود کم سابقه نرخ تورم از سال گذشته منجر به حذف بعضی از اقلام خوراکی بخصوص مرغ، گوشت قرمز، برنج و لبنیات از سفره خانواده‌ها شد و نوسان قیمت‌ها به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های امروز مردم بخصوص دهک‌های متوسط و پایین جامعه تبدیل شد.

رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم از همان ابتدا، ایجاد امنیت غذایی پایدار با سیاست ارزان سازی و دسترسی همه اقشار جامعه به غذای سالم اعلام شد و حالا در آستانه سال نو، اقدامات لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را در دستور کار خود قرار داده است تا هم جلوی اقدامات سوداگرانه که با تأخیر در توزیع، قصد افزایش قیمت را دارند، بگیرد و هم عرضه اقلام خوراکی با قیمت‌های مصوب را بدون محدودیت عرضه کند. وزارت جهاد کشاورزی درصدد است تا بازار کالا‌های اساسی در آستانه شب عید به پایداری برسد.

عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل تعیین قیمت‌های کالا‌های اساسی است و زمانی که عرضه و تقاضا متعادل باشد شاهد افزایش چشمگیر در قیمت کالا‌های اساسی نخواهیم بود.

این در حالی است که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات نوروز، ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی تأمین کالا‌های اساسی را در اولویت قرار داده است و تمهیدات لازم برای تأمین کالا و میوه و تره‌بار برای ماه رمضان اندیشیده شده است.

تشدید بازرسی و نظارت توسط جهاد کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی در آستانه نوروز با هدف مدیریت و کنترل قیمت‌ها برنامه‌ریزی‌های مدونی از جمله نظارت و بازرسی بر کالا‌های اساسی مورد استفاده مانند نان، برنج، شکر، مرغ، گوشت، تخم مرغ، سبزی، صیفی‌جات، مواد پروتئینی و لبنی را آغاز کرده است. این وزارتخانه در کنار ستاد تنظیم بازار با تشدید نظارت‌ها از بازار اقلام خوراکی، ذخیره‌سازی کاملی در انبار‌ها داشته تا هیچ کمبودی در بازار‌ها واقع نشود.

ستاد تنظیم بازار نیز با راه‌اندازی مراکز عرضه کالا‌های اساسی با قیمت مصوب در سطح شهر، عرضه بدون محدودیت کالا را در هفته‌های پیش رو در دست اقدام دارد.

با توجه به تأکید رئیس جمهور بر نظارت دقیق و بهنگام بر قیمت اقلام ضروری و معیشتی مردم برای جلوگیری از تشدید قیمت‌ها، طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالاها، با هدف تضمین حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز اجرایی شده است.

هدف از این طرح شفاف کردن قیمت‌ها و حذف هزینه‌های غیرمنطقی در شبکه توزیع است تا به این واسطه، مدیریت گرانی‌ها امکانپذیر شود تا جایی که طبق اعلام رئیس سازمان حمایت از زمان اجرای این طرح قیمت برخی کالا‌ها بین ۳ تا ۶۵ درصد کاهش داشته‌اند.

تخصیص ارز دولتی تا پایان ماه رمضان

پرواضح است تداوم سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی از معضلات اصلی اقتصاد کشور است و دولت سیزدهم قرار است با تخصیص یارانه برای حمایت همه جانبه از معیشت خانوارها، ارز ۴۲۰۰ تومانی را که به یکی از مجاری فسادزا تبدیل شده است حذف کند.

با این تفاسیر دولت برای مدیریت بیشتر بازار و جلوگیری از سوء استفاده سوداگران در جهت ایجاد اخلال در قیمت‌های بازار تا پایان ماه مبارک رمضان، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی را ادامه می‌دهد. نهاده‌های دامی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ است و یکی از اقلام اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی است که اعلام خبر تداوم این سیاست تا پایان ماه رمضان می‌تواند جلوی رشد احتمالی قیمت‌ها و یا احتکار کالا‌ها را بگیرد.

توزیع هوشمند؛ راهکاری برای حذف واسطه‌ها

سازمان تعاون روستایی در قالب توزیع هوشمند کالا و مقابله با واسطه گری، عرضه اقلام غذایی را دستور کار خود قرار داده است. این راهکاری است که به حذف هزینه‌های بازاررسانی کمک می‌کند و سازمان تعاون روستایی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی متعادل سازی قیمت‌ها در بازار‌ها بخصوص در آستانه عید نوروز را به طور جدی دنبال می‌کند.

بر همین اساس طبق اعلام رئیس سازمان تعاون روستایی ۵۰ درصد توزیع میوه شب عید هم در این بستر انجام می‌گیرد.

سازمان تعاون روستایی طی شش ماه گذشته با شعار «شبکه هوشمند تجاری سازی کشاورزی» و با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین صف بسیاری از کالا‌های مصرفی از جمله مرغ، گوشت، روغن، برنج و تخم مرغ را جمع کرده است تا با حذف شبکه دلالی غیر ضروری به رشد تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی کمک کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *