رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۴۴ درصد پرونده‌ها در شورای‌های حل اختلاف تهران به صلح و سازش ختم می‌شود

10:22 - 28 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۴۷۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: ۴۴ درصد پرونده‌هایی که وارد شورا‌های حل اختلاف می‌شود، با صلح و سازش مختومه می‌شوند.

غلامرضا مهدوی در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد شورای حل اختلاف تهران در سال ۱۴۰۰ بیان کرد:  در سال جاری حدود ۲ هزار و ۲۴۲ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد و مالی با کمک شورا‌های حل اختلاف مستقر در زندان ها، همکاری خیرین، مددکاران زندان و ستاد دیه آزاد شدند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران بیان کرد: همچنین ۵۲ محکوم به قصاص نیز با کمک شورای حل اختلاف به زندگی بازگشتند.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی و از ورود آن‌ها به دادگستری جلوگیری شده است.

مهدوی افزود: در حال حاضر ۵۶ شعبه ویژه صلح و سازش در دادسرا‌های استان تهران ایجاد شده و در نتیجه آن تنها در دادسرای تهران حدود ۵ هزار پرونده در ماه با صلح و سازش قطعی مختومه می‌شود.

وی  با بیان اینکه  اخیرا ۲ دستورالعمل از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران مبنی بر استقرار شعبات ویژه رسیدگی به تصادفات در دادسرا‌ها و پرونده‌های حقوقی که زیر ۱۰۰ میلیون تومان جهت ارجاع به شورا‌های حل اختلاف، صادر شده است گفت: بنا به این دستور در بهمن ماه شعبات ویژه رسیدگی به تصادفات در دادسرا‌ها تشکیل شدند و کار‌های بسیار موثری انجام دادند نتیجه آنها ورودی کمتر پرونده‌ها به محاکم است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران بیان کرد: در حال حاضر در کنار شعب شورای حل اختلاف، ۳۵۲ صلح یار جذب شده اند و در جهت پیشگیری از وقوع جرم و صلح و سازش در محلات فعالیت می‌کنند.

مهدوی گفت: همچنین ۳۵ شعبه شورای حل اختلاف ویژه اصناف و اتحادیه‌ها در استان تهران تشکیل شده و اگر اختلافی برای اعضای این اتحادیه‌ها از جمله اختلافات مالی و خانوادگی ایجاد شود در این شعب به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه ۴۴ درصد پرونده‌هایی که وارد شورا‌های حل اختلاف می‌شود، با صلح و سازش مختومه می‌شوند، گفت: شورای حل اختلاف شهرستان پادکدشت در ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها در استان رتبه اول را دارد و پس از آن قرچک در رتبه دوم قرار دارد.

وی بیان کرد: به منظور تسهیل امور و دسترسی آسان مردم برای شعب اجرای احکام شورا‌های حل اختلاف سیستم نوبت دهی اینترنتی در نظر گرفته شده است و مردم می‌توانند از منزل نوبت بگیرند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران بیان کرد: در حال حاضر در سطح استان شعب شورای حل اختلاف کمترین موجودی پرونده را دارد و سال گذشته در سطح استان تهران ۶۰ مجتمع شورای حل اختلاف به نام شهدا نامگذاری شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *