کاهش فریب و کلاهبرداری در بازار سرمایه با بهره مندی از سامانه‌های نظارتی

17:36 - 24 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۴۰۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر اقتصاد گفت: بازار سرمایه جایگاه پول‌های هوشمند است که به همین دلیل باید سامانه‌های نظارت هوشمند تقویت شود. این بازار گستردگی زیادی دارد که همراستا با این گستردگی، لازم است اهرم‌ها و عناصر نظارتی آن نیز گسترده شود.
- احسان خاندوزی در مراسم رونمایی سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه گفت: همانطور که ۱۸ آبان در صحن علنی مجلس وعده داده بودیم که توانمندی بالاتری در حوزه نظارت بر بازار محقق خواهیم ساخت، امروز اولین قدم در این بخش و نظارت بر بازار سرمایه برداشته شد.

به گفته وی با همت عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و راه اندازی این سامانه، سازوکاری نهادی برای ایجاد اعتماد سهامداران به بازار سرمایه فراهم شد. البته تخلفات در هیچ بازاری به صفر نمیرسد، اما تلاش خواهیم کرد با بهره مندی از این سامانه‌های نظارتی، دستکاری، گسترش فریب و کلاهبرداری را در بازار سرمایه به حداقل برسانیم.

وزیر اقتصاد گفت: متاسفانه سال گذشته بنابه دلایل متعدد تعدادی از افراد جامعه دچار خسران و زیان‌های جدی شدند که بخشی از آن به مسائل فرهنگی و آموزشی مربوط می‌شد، اما بخشی نیز به دلیل ضعف نظارت ایجاد شد.

خاندوزی گفت: از یک سو ارائه اطلاعات غلط و از سوی دیگر عدم مداخله به موقع سازوکار نظارت، عامل بروز این رویداد و نهایتا موجب از دست رفتن اعتماد شد. اما با راه اندازی این سامانه اعتماد سرمایه گذاران ترمیم خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: بازار سرمایه جایگاه پول‌های هوشمند است که به همین دلیل باید سامانه‌های نظارت هوشمند تقویت شود. این بازار گستردگی زیادی دارد که همراستا با این گستردگی لازم است اهرم‌ها و عناصر نظارتی آن نیز گسترده شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از عناصر بازار سرمایه تعارض منافع است گفت: لازم است نهاد ناظر در این حوزه تخلفات را فارغ از هر ملاحظه‌ای کشف و افشا کند تا اعتماد به بازار برگردد.

خاندوزی در پایان با اعلام این خبر که با پافشاری دولت تمامی نهاد‌های زیرمجموعه وزارخانه‌های دولتی مکلف به شفاف سازی و انتشار صورت‌های مالی شدند، افزود: در غیر اینصورت وزارت اقتصاد به نیابت از وزارتخانه‌های دیگر اقدام به شفاف سازی و انتشار صورت‌های مالی آن‌ها خواهد کرد. از این رو امید میرود تداوم این گام‌های مستمر بتواند منجر به دستاورد‌های خوبی در سال ۱۴۰۱ شود.

گفتنی است نسخه جدید سامانه پایش و نظارت بازار سرمایه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس کل بانک مرکزی و اعضای شورای عالی بورس افتتاح شد.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *