دولت سیزدهم انگیزه بالایی برای افزایش تعاملات منطقه‌ای دارد

18:30 - 28 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۳۷۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
مدیر موسسه ابرابر معاصر با بیان اینکه اگر راهبرد نگاه به شرق را به عنوان الگوی سیاست خارجی دولت سیزدهم در نظر بگیریم، دولت در این زمینه تعاملات خوبی برقرار کرده است، گفت: دولت سیزدهم ارتباطات خوبی با کشور‌هایی همچون عراق، تاجیکستان، قطر و امارات برقرار کرده است و همه این‌ها نشاندهنده انگیزه زیاد دولت برای افزایش تعاملات منطقه‌ای است.

عابد اکبری در گفت‌وگو با میزان، یا بیان اینکه امروزه منطقه گرایی و افزایش تبادلات اقتصادی درون منطقه‌ای بیش از نیمی از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد در ۳۰ سال گذشته روند تبادلات اقتصادی بین منطقه‌ای همواره در حال افزایش بوده و یک روند صعودی را طی کرده است.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم نیز منطقه گرایی را به عنوان سیاست اولیه‌اش در دستورکار قرار داده است، افزود: سیاست نگاه به شرق، همسایگی و یا سیاست آسیایی یک وجه مشترک دارد و آن هم تاکید بر منطقه گرایی و افزایش تبادلات اقتصادی با کشور‌های منطقه است. 

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اگر راهبرد نگاه به شرق را به عنوان الگوی سیاست خارجی دولت سیزدهم در نظر بگیریم، دولت در این زمینه تعاملات خوبی برقرار کرده است، گفت: دولت سیزدهم ارتباطات خوبی با کشورهایی همچون عراق، تاجیکستان، قطر و امارات برقرار کرده است و همه این‌ها نشاندهنده انگیزه زیاد دولت برای افزایش تعاملات منطقه‌ای است. 

اکبری گفت: سیاست نگاه به شرق، یک فلسفه واحد سیاسی منسجم نیست و از منظر‌های مختلف، از سوی کشور‌های گوناگون و در طول دوره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است، به‌عنوان مثال نگاه آمریکا و اروپا به توسعه روابط با کشورهایی همچون چین، حتی روسیه و هند با نگاهی که ما به این کشورها داریم، متفاوت است.

مدیر موسسه ابرابر معاصر گفت: در ادبیات سیاسی و حوزه تعاملات کشورمان، شرق را مجموعه‌ای می‌دانیم که با آن نگاه سلطه جویانه نظام سلطه در تضاد است و در برابر نظام سلطه قرار می‌گیرد؛ برای ما شرق بیشتر از اینکه مفهومی جغرافیایی باشد، بعد هویتی دارد.

وی افزود: ایران از همان ابتدا وقتی شعار نه شرقی و نه غربی را سر می‌داد، این شعار هویتی بود و در این تعریف امنیت هستی شناختی خود را به عنوان یک نظام سیاسی در تقابل و یا در تضاد با نظام‌های سلطه وقت یعنی امپریالیسم شرق و غرب می‌دید و امروزه هم همان شعار پابرجاست و تغییری نکرده است. 

اکبری با بیان اینکه ایران کماکان امنیت هستی شناسی خود را در نفی نظام سلطه می‌بیند، تصریح کرد: امروز دیگر نظام سلطه‌ای به نام شرق نداریم و کماکان این آمریکاست که با کمک همپیمانان خود در چارچوب نظام سلطه در دنیای امروز معنا پیدا می‌کند و ما بر همان شعار‌هایی که در اصول قانون اساسی تاکید شده پایبند هستیم و نفی نظام سلطه و نفی خوی سلطه جویانه استکبار جهانی را مد نظر قرار می‌دهیم.

مدیر موسسه ابرابر معاصر گفت: با این تفاسیر می‌توان ارزیابی موفق و نگاه مثبتی به اقدامات دولت در پیگیری سیاست همسایگی در چارچوب نگاه به شرق داشت و می‌توان امیدوار بود طی ماه‌های آینده اقدامات موثرتری را در توسعه روابط با کشور‌های همسایه شاهد باشیم.

 

 

 


برچسب ها: عابد اکبری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *