میلیون‌ها یمنی در معرض مرگ ناشی از قحطی و گرسنگی

5:15 - 25 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۳۶۹
یک گزارش می گوید تعداد افرادی در یمن، که سطوح فاجعه بار یا قحطی و گرسنگی را تجربه می‌کنند، پنج برابر شده است.

- روسای آژانس‌های سازمان ملل اعلام کردند که بحران گرسنگی در یمن در حال حاضر «در آستانه یک فاجعه آشکار است»، زیرا تجزیه و تحلیل داده‌های جدید از این کشور ویران شده از جنگ نشان می‌دهد که ناامنی غذایی بالقوه و بی سابقه است.

به گزارش پایگاه سازمان ملل، اکنون بیش از ۱۷.۴ میلیون یمنی در ناامنی غذایی قرار دارند؛ پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده ۱.۶ میلیون نفر دیگر در سطح اضطراری گرسنگی قرار بگیرند که مجموع افراد دارای نیاز‌های اضطراری را تا پایان سال به ۷.۳ میلیون نفر می‌رساند.

نگرانی شدید بشردوستانه این است که احتمال اینکه تعداد افرادی که سطوح فاجعه بار یا قحطی و گرسنگی را تجربه می‌کنند، پنج برابر شده و از ۳۱ هزار نفر در حال حاضر به ۱۶۱ هزار نفر تا ۳۱ دسامبر افزایش یابد.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، گفت «این ارقام دلخراش تأیید می‌کند که ما در حال شمارش معکوس برای فاجعه در یمن هستیم و تقریباً زمان لازم برای اجتناب از آن به پایان رسیده است.»

به گفته وی، «اگر فوراً بودجه جدید قابل توجهی دریافت نکنیم، گرسنگی و قحطی گسترده به دنبال خواهد داشت اما اگر اکنون اقدام کنیم، هنوز فرصتی برای جلوگیری از فاجعه قریب‌الوقوع و نجات میلیون‌ها نفر وجود دارد.»

کو دونگیو، مدیر کل فائو، گفت «پس از هفت سال جنگ، بسیاری از خانواده‌ها در یمن از نیاز‌های اولیه غذایی محروم هستند.»

وی اضافه کرد که این آژانس مستقیماً با کشاورزان در محل کار می‌کند تا از طریق ترکیبی از حمایت‌های اضطراری و طولانی‌ مدت معیشتی، برای تقویت انعطاف‌پذیری و حمایت از تولید محصولات کشاورزی محلی، خوداتکایی آن‌ها را تقویت کند و اتکای مردم به واردات را جبران کند.

همچنین کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، با تاکید بر تاثیر طولانی مدت و منفی گرسنگی بر کودکان، هشدار داد که کودکان بیشتری در یمن گرسنه به رختخواب می‌روند.

راسل، افزود «گرسنگی آن‌ها را در معرض افزایش خطر اختلالات جسمی و شناختی و حتی مرگ قرار می‌دهد؛ دیگر نمی‌توان از وضعیت اسفناک کودکان در یمن چشم پوشی کرد.»

بر اساس آخرین تجزیه و تحلیل ناامنی غذایی، سوء تغذیه حاد در میان کودکان زیر پنج سال در یمن و تازه مادران افزایش یافته است.

در سرتاسر این کشور، که پیش از تشدید درگیری یکی از فقیرترین کشور‌های جهان بود، اکنون ۲.۲ میلیون کودک دچار سوءتغذیه شدید هستند؛ ۵۰۰ هزار کودک دیگر با سوءتغذیه حاد شدید روبرو هستند که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

بر اساس تجزیه و تحلیل جدید، مادران باردار یا شیرده نیز در معرض خطر کمبود شدید غذا هستند و حدود ۱.۳ میلیون نفر از آن‌ها دچار سوء تغذیه حاد هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *