مدیر کل زندان‌های استان تهران: اولین اولویت برنامه‌های اجرایی اصلاح و تربیت زندانیان است

14:03 - 24 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۳۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیر کل زندان‌های استان تهران با اشاره به لزوم اعتلای کار زندانبانی و اعتباربخشی به آن به عنوان ضامن اجرای موثر مجازات حبس، گفت: اصلاح و تربیت، سرلوحه خدمات ماست و زندانی نباید دغدغه‌ای جز محدودیت آزادی داشته باشد.

 - آخرین جلسه شورای اداری زندان‌های استان تهران سال جاری، با حضور اصغر فتحی معاون اداری مالی، اسماعیل جمیاری معاون سلامت، اصلاح و تربیت، علی اسمعیلی معاون اجرایی و روسای ادارات، واحد‌ها و همچنین مدیران زندان‌ها در محل سالن کنفرانس برگزار شد.

در این جلسه مدیر کل زندان‌های استان تهران ضمن بررسی عملکرد مدیران زندان‌ها و تببین برنامه‌های سال آینده با تأکید بر ضرورت عمل به توصیه‌های رئیس سازمان زندان‌ها در بحث شخصی سازی مجازات حبس بیان کرد: با ارتکاب خواسته یا ناخواسته جرم از سوی سرپرست خانواده، وی با حکم قضایی باید مدتی را در حبس بگذراند، ولی اغلب خانواده‌های زندانیان هیچ نقشی در ارتکاب جرم ندارند و نباید از موضوع معیشت و رسیدگی به مشکلات آنان غافل شویم.

سیدحشمت اله حیات الغیب ادامه داد: در آیین نامه جدید سازمان، موضوع پیشگیری از ارتکاب جرم به عنوان اولویت مهم یاد شده و در این راستا، برنامه‌هایی تدوین و ابلاغ شده و انتظار می‌رود مدیران زندان‌ها در سال جدید بیش از پیش بر اجرای آن اهتمام ورزند.

حیات الغیب همچنین تأکید کرد: زندانی فارغ از هر جرم و دین و مذهب، امانت نزد ماست، مأموریت اصلی ما اصلاح و تربیت است و کارکنان زندان‌ها مربی این ماموریت هستند و افتخار می‌کنیم که توفیق در عرصه خدمت به خلق خدا نصیب ما شده است.

وی  ضمن اشاره به تأثیر باور‌های دینی و عقیدتی در رشد فکری و اخلاقی زندانیان اظهار کرد: اصلاح و تربیت، باید سرلوحه خدمات ماست و زندانی نباید دغدغه‌ای جز محدودیت آزادی داشته باشد. تمام اقدامات برای بازآموزی اجتماعی و بازگشت سالم زندانیان به جامعه است و ایجاد محیط شاداب و زیباسازی اماکن موجب ارتقای انگیزه تربیتی و خودسازی در زندانیان می‌شود که بر اساس آن مسیر بازگشت سالم به جامعه روشن‌تر شود.

مدیر کل زندان‌های استان تهران افزود: اعتلای کار زندانبانی و اعتباربخشی به آن به عنوان ضامن اجرای موثر مجازات حبس، طبقه بندی فراگیر و تخصصی زندانیان با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از حبس بر زندانیان و کاهش تبادل تجارب مجرمانه در زندان، حرکت موثر در حوزه کنترل و کاهش هدفمند جمعیت کیفری مبتنی بر ارتقای امنیت اجتماعی، توسعه اشتغال و استفاده از امتیازات آن برای زندانی، توجه جدی به آموزش، توانمندسازی و معیشت کارکنان به عنوان خادمان اصلاح و تربیت و همچنین توسعه تعامل با دستگاه‌های قضایی مبتنی بر سیاست‌های تحولی و تعالی نظام قضایی زندانبانی از مهمترین برنامه‌های سال آینده است که با دقت و جدیت پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ و آموزه‌های دینی و اخلاقی با محوریت قرآن و نماز، ارتقای امنیت درون زندان‌ها با رعایت حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی، توسعه، بازسازی و بهسازی زندان‌ها و مراکز اصلاحی و تربیتی، تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از برنامه‌های اجرایی این اداره کل خواهد بود.

حیات الغیب همچنین گفت: استفاده از پابند الکترونیکی راهکار مناسبی در جهت کاهش جمعیت کیفری، حضور زندانی در کنار خانواده و کاهش آسیب‌های زندان است و بایستی در سال جدید با توسعه بستر‌های الکترونیکی و تعامل با مراجع قضایی تا حد امکان از این ظرفیت قانونی استفاده شود.

مدیر کل زندان‌های استان تهران همچنین در ادامه ضمن بررسی عملکرد مدیران زندان‌های در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی، بهداشت و درمان، اشتغال، امنیت و رفاه و سایر حوزه ها، عزیزی مدیر زندان رجایی شهر را مدیر برجسته سال معرفی و تصریح کرد: امتیازات اکثر مدیران زندان ها، با اختلاف کم نزدیک به هم بوده و انتخاب مدیر برتر کار آسانی نبود. این روند ادامه خواهد داشت و از این پس در جلسات شورای اداری با جمع بندی امتیازات، مدیر یا رئیس اداره موفق و برتر انتخاب و معرفی می‌شود.

بنا به این گزارش، طی جلسه شورای اداری که بیش از پنج ساعت به طول انجامید، اعضای شورای اداری، مسائل و مشکلات حوزه‌های مرتبط را مطرح کرده و راهکار‌های لازم توسط مدیر کل اتخاذ و دستورات لازم صادر شد.

همچنین در پایان جلسه، سیدحشمت اله حیات الغیب ضمن اهدای لوح سپاس از مدیران زندان‌ها و روسای ادارات مختلف اداره کل جهت خدمت و تلاش شبانه روزی در مسیر اصلاح و تربیت تقدیر کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *