رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سازمان ملل و دیده بان حقوق بشر اعدام‎های دسته جمعی در عربستان را محکوم کردند

11:56 - 24 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۳۲۸۲
سازمان ملل و دیده بان حقوق بشر در بیانیه‎هایی اعدام‎های دسته جمعی در عربستان را محکوم کردند.
اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر در عربستان در روز شنبه پیامد‌ها و واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.
 
شمار قربانیان این کشتار دسته جمعی بیشتر از کل افراد اعدام شده در سال گذشته در عربستان بوده است.
 
۴۱ نفر از افراد اعدام شده از شیعیان، هفت نفر از شهروندان یمن و یک نفر شهروند سوریه بودند.
 
به گزارش «سازمان ملل و دیده بان حقوق بشر»، «میشل باچله»، کمیسر عالی حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای خواستار تطبیق قوانین عربستان با استاندارد‌های بین المللی شد.
 
وی با اشاره به شیعه بودن ۴۱ نفر از اعدام شدگان که در پی شرکت در تظاهرات ضد دولتی در سال‌های ۱۲-۲۰۱۱ دستگیر و زندانی شده بودند، گفت «بررسی‌های ما نشان می‌دهند که برخی از اعدام‌شدگان پس از محاکمه‌هایی غیر عادلانه و غیر منصفانه و به دلیل جرایمی که از منظر قوانین بین‌الملل از جنایات جدی محسوب نمی‌شوند، به اعدام محکوم شدند؛ این اعدام‌ها می‌توانند جنایت جنگی باشند.»
 
کمیساریای عالی سازمان ملل همچنین در مورد ارتباط این اعدام‌ها با جنگ یمن و نیز تعریف گسترده تروریسم در قوانین عربستان ابراز نگرانی کرد.
 
معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر نیز ضمن توصیف اعدام دسته جمعی اخیر در عربستان به عنوان سوء استفاده‌های گسترده و سیستماتیک در سیستم عدالت کیفری عربستان، گفت که اعدام دسته جمعی در عربستان نمایشی وخیم از سوی عربستان است.
براساس بررسی دیده بان حقوق بشر، محاکمه‌های شیعیان در عربستان با نقض آیین دادرسی همراه بوده است.
 
فعالان سعودی به دیده بان حقوق بشر گفته‎اند که اقلیت شیعه عربستان مدت هاست که از تبعیض و خشونت سیستماتیک از سوی دولت عربستان رنج می‌برند.
 
شمار زیادی از شیعیان در حال گذراندن احکام حبس طولانی مدت خود هستند، به اعدام محکوم شده یا به دلیل اتهام‌های مربوط به اعتراض‌های سراسری در پی محاکمه‌های ناعادلانه اعدام شده‎اند.
 
دیده‌بان حقوق بشر بار‌ها از سوء استفاده‌های گسترده در سیستم قضایی کیفری عربستان، از جمله بازداشت خودسرانه طولانی‌مدت یا بازداشت کودکان انتقاد کرده است.
 
عربستان در سال ۲۰۱۶ نیز ۴۷ نفر را به بهانه جرایم تروریستی و در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۷ مرد که ۳۳ نفرشان شیعه بودند، اعدام کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *