بحران انرژی در اروپا به کدام سو می رود؟

0:31 - 11 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۳۰۱۷
جنگ اوکراین و تحریم‌های اروپا علیه روسیه بیش از پیش بحران انرژی اروپا را آشکار کرد.

ماه فوریه ۲۰۲۲ روسیه عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد.

کشور‌های اروپایی و آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند و تنها چند روز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه، قیمت‌های انرژی در اروپا که پیش از این نیز روندی به شدت صعودی را داشت، رکورد‌های جدیدی را ثبت کرده و به بیشترین حد خود رسید.

در میانه این درگیری و تحریم‌های اعمال شده توسط اتحادیه اروپا، مسکو درباره توقف تامین انرژی اروپا هشدار داد.

این هشدار روسیه بیش از پیش قیمت انرژی را در کشور‌های اروپایی افزایش داد.

آمارها نشان می‌دهند که اتحادیه اروپا برای ۴۰ درصد از گاز طبیعی و یک چهارم از واردات نفت خود به روسیه وابسته است و کشور‌های اروپایی برای تامین این حجم نفت و گاز روزانه حدود یک میلیارد یورو به روسیه می‌پردازند.

در سال ۲۰۲۱، روسیه پنجمین شریک بزرگ برای صادرات کالا‌های اتحادیه اروپا (۴.۱ درصد از صادرات خارج از اتحادیه اروپا، معادل ۸۹ میلیارد یورو) و سومین شریک بزرگ برای واردات کالا‌های اتحادیه اروپا (۷.۵ درصد از واردات خارج از اتحادیه اروپا، معادل ۱۵۸ میلیارد یورو) بود.

 

گزارش عید/////بخران انرژی اروپا؛ آیا روسیه می‌توان واسبستگی به روسیه را متوقف کند؟

 

پیش از این آمریکا ممنوعیت واردات نفت و گاز از روسیه را اعلام کرده، اما این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که واشنگتن برای تامین انرژی خود به اندازه اتحادیه اروپا به روسیه وابسته نیست.

اما سایر کشور‌های اتحادیه اروپا، مانند آلمان و ایتالیا که بسیار بیشتر از کشور‌های دیگر به انرژی روسیه متکی هستند - از چشم‌انداز افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی که مطمئناً به دنبال هرگونه تحریمی بر واردات نفت یا گاز روسیه خواهد بود، بیشتر احساس خطر می‌کنند.

قیمت انرژی در حال حاضر به طور صعودی در سراسر قاره اروپا رو به افزایش است.

تا قبل از اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین، اکثریت آلمانی‌ها از نورد استریم ۲ به عنوان خط لوله گاز جدید این کشور از روسیه حمایت می‌کردند؛ این خط لوله به عنوان بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه مسدود شده است، اما برلین این بیم را دارد که اگر آلمانی‌ها نتوانند خودرو‌های خود را با بنزین پر کنند یا هزینه گرم کردن خانه‌های خود را نداشته باشند، افکار عمومی تغییر کند.

فدراسیون صنایع آلمان، BDI، هشدار داده است که افزایش قیمت‌ها می‌تواند بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا را در هم بکوبد و کارخانه‌ها و سایر مشاغل آلمان را مجبور به تعطیلی کند و تأثیری موج‌دار در سراسر بازار واحد بگذارد.

 

گزارش عید/////بخران انرژی اروپا؛ آیا روسیه می‌توان واسبستگی به روسیه را متوقف کند؟

 

اما موضوع بحران انرژی و نگرانی از چشم انداز آن تنها مربوط به آلمان نمی‌شود و دیگر کشور‌های اروپایی نیز از این موضوع نگران هستند؛ «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه نیز از این موضوع نگران است. 

آخرین باری که او به دلیل افزایش قیمت بنزین در فرانسه مقصر شناخته شد، ماه‌ها شاهد اعتراضات توسط «جلیقه زردها» بود‌.

بنابراین، در حالی که در صحنه جهانی، مکرون خود را باصطلاح قهرمان اروپا برای سوخت کربن خنثی معرفی می‌کند، قیمت انرژی در فرانسه به قدری موضوع حساسی است که او در زمستان گذشته برای کاهش قیمت سوخت‌های فسیلی پاداش ۱۰۰ یورویی برای فقیرترین رأی‌دهندگان در نظر گرفت.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *