سراب بهبود روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی برای آنکارا

0:45 - 29 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۸۶۹
سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و اظهارات مقام های آنکارا درباره این موضوع با واکنش های زیادی همراه شده است.

- یکی از اشتباهات بزرگ دولت ترکیه، ادامه روابط با رژیم صهیونیستی است.

این اقدامات دولت ترکیه همراه با سر دادن شعار حمایت از فلسطین در کنار روابط سیاسی، اقتصادی و وجود سفارتخانه رژیم صهیونیستی تناسب ندارد و بلکه در تضاد است.‌

نمی‌توان هم حامی فلسطین و مردم آن بود و هم با دشمن فلسطین و جهان اسلام دوستی کرد.

به واقع ترکیه زمانی که از لفظ برادری برای اسرائیل استفاده می‌کند، در یک جایی مشکل دارد و نیازمند حمایت آمریکا و اروپاست.

آنکارا تا چندی پیش علیه رژیم صهیونیستی موضع می‌گرفت و در ماجرای کشتی مرمره که از سوی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت و غرق شد، روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی تیره شد.

وابستگی ترکیه به آمریکا و اروپا باعث می‌شود تا این کشور نتواند با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کند.

دولت ترکیه در تلاش است تا آنکارا را وارد اتحادیه اروپا کند هر چند این کشور عضوی از ناتو است، اما این عضویت تا زمانی که به اتحادیه اروپا نپیوسته باشد، ابتر است.

ترکیه خوش خدمتی‌های زیادی به غرب کرده تا شاید گوشه چشمی ببیند برای پیوستن به اتحادیه اروپا، اما تاکنون موفقیتی در این زمینه به دست نیاورده است.

علاوه بر خوش خدمتی ها، در مقاطعی ساز مخالف نیز نواخته، آن زمان که برای تحریک و فشار به آمریکا و اروپا به سوی روسیه گرایش پیدا کرد و قصد خرید موشک‌های پدافند هوایی اس ۴۰۰ را داشت، یا زمانی که برای یونان شاخ و شانه کشید، همه از آن جهت بود که بتواند غرب را وادار به پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا کند.

اکنون نیز با توجه به اوضاعی که کمی بالاتر از کشور ترکیه و در گوشه‌ای از حاشیه دریای سیاه در اوکراین اتفاق افتاده با پذیرفتن رئیس جمهور رژیم صهیونیستی و استقبال از او سعی دارد تا به آمریکا و اروپا پیام دهد کدام طرف ایستاده است.

رئیس جمهور ترکیه در استقبال رسمی از اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی در آنکارا گفته؛ اسرائیل برادری است که کسی نمی‌تواند او را در منطقه نادیده بگیرد. من معتقدم این سفر تاریخی نقطه عطفی جدید در روابط ترکیه و اسرائیل خواهد بود؛ اسرائیل و ترکیه باید روابط را عمق بیشتری ببخشند؛ میزان مراودات مالی طرفین رضایت بخش است، اما هنوز هم جا برای بهتر شدن دارد.

سفر هرتزوگ و نوع استقبال اردوغان از او و سخنانی که رئیس جمهور ترکیه گفته واکنش‌های زیادی در داخل این کشور و در دیگر کشور‌ها داشته است.

مردم ترکیه نسبت به مواضغ و سیاست‌های دولت این کشور در قبال رژیم صهونیستی معترضند و سفر یک مقام اسرائیلی به این کشور باعث شد تا تظاهرات و مخالفت‌های زیادی به آن صورت بگیرد.

مردم فلسطین از سیاست ترکیه نیز خشمگین هستند.

استقبال آمریکا از برقراری دوباره روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی امری است که نشان می‌دهد آنکارا برای آن که بتواند از مزایای وابستگی به آمریکا بیشتر بهره ببرد، باید تن به یک ارتباط بدهد.

اما غافل از آن است که دلخوش کردن و دل بستن به وعده‌های آمریکا و اروپا که سال‌هاست برای آن تلاش کرده، سرابی است که اکنون در ماجرای اوکراین به وقوع پیوسته و نشان داد که آمریکا و اروپا یک حلقه محدود برای خود تعیین کرده اند و هر کشوری را در آن دایره راه نمی‌دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *