رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استان یزد رتبه دوم صلح و سازش در پرونده‌های قضایی را کسب کرد

12:21 - 22 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۷۴۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: با همت و تلاش مجموعه شورا‌های حل اختلاف و مشارکت مردم در اصلاح ذات البین، استان یزد به رتبه دوم صلح و سازش در پرونده‌های وارده به دستگاه قضایی رسید.
- غلامعلی دهشیری در جلسه شورای قضایی استان که با حضور استاندار یزد برگزار شد، افزود: در حالیکه میزان صلح و سازش در پرونده‌های قضایی در سال ۹۸ حدود ۳۳ بوده است این میزان در سال جاری به ۵۳ درصد رسیده که حاصل مشارکت مردم در اصلاح ذات البین و همت و تلاش مضاعف مجموعه کارکنان شورای‌های حل اختلاف بوده است.
 
وی عملکرد مجموعه قضایی استان یزد را بسیار خوب ارزیابی و بیان کرد: با تلاش مضاعف قضات و کارکنان اداری دادگستری و با تعیین تکلیف، رسیدگی و مختومه کردن پرونده مسن و معوق دستگاه قضایی، اکنون رکورد کمترین آمار مانده پرونده‌ها در ۱۰ سال اخیر رقم خورده است.
 
رئیس کل دادگستری استان یزد بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه تأکید کرد و گفت: باید تلاش شود تا از تشکیل و ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی جلوگیری شود چراکه هرچه پرونده به دستگاه قضایی کمتر وارد شود درگیری جامعه نسبت به مسائل قضایی کمتر خواهد شد.
 
وی ایجاد فرایند نظارت مستمر، علمی، هدفمند و بازدارنده بر مجموعه مدیران را خواستار شد و گفت: اگر با جسارت و فارغ از محافظه کاری، نظارت بر عملکرد مدیران و کارگزاران صورت پذیرد و در وقت مناسب هشداری داده شود از لغزش و خطای افراد پیشگیری شده و از تولید پرونده برای دستگاه قضایی نیز جلوگیری می‌شود.
 
دهشیری کار قضایی را کاری سخت و طاقت فرسا ذکر کرد و گفت: احراز حق از باطل در میان انبوهی از ادله جعلی و شهود پولی، کار بسیار برای شناخت حق از باطل سخت می‌کند و این فشار و استرس کار در مواجهه بر غم و درد مردم، انواع درد‌های جسمی وروحی را بر مجموعه کارکنان دستگاه قضایی وارد می‌کند.
 
وی خالی بودن بخش قابل توجهی از چارت اداری و قضایی دادگستری و وجود بسیاری از مشکلات دیگر از جمله کمبود فضای فیزیکی را از سختی‌های مضاعف این دستگاه در استان دانست و تصریح کرد:‌ امید است با تعامل سازنده و همکاری نهاد‌های متولی بتوان بخشی از این مسائل را که امکان فائق آمدن بر آن‌ها از طریق ظرفیت‌های درون استان وجود دارد را در قالب نشست‌های مشترک و راهبرد‌های مدیریتی در سال آتی حل و فصل کرد.
 
رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دستگاه قضایی افزایش چشمگیری داشته است
 
در ادامه استاندار یزد با بیان اینکه دستگاه قضایی همواره منشا اثرات، اقدامات و دستاورد‌های ارزشمندی برای کشور بوده است، گفت: عملکرد دستگاه قضائی در سنوات اخیر، مردمی‌تر شده و میزان محبوبیت و رضایت مردم از قوه قضائیه به طور چشمگیری افزایش یافته است.
 
مهران فاطمی  افزایش رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دستگاه قضائی کشور را بزرگترین شاخص بهبود عملکرد این دستگاه دانست و افزود: این امر نمایانگر افزایش سرمایه اجتماعی قوه قضاییه در کشور است.
 
وی تصریح کرد: نقش دستگاه قضایی در حمایت از تولید و اشتغال بی بدیل است و می‌توان از آن به عنوان بزرگترین حمایت کننده اقتصاد کشور یاد کرد.
 
استاندار یزد، نقش اثر گذار دستگاه قضایی در ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را قابل تقدیر، ارزیابی  و بیان کرد: در زمانی که بیشتر دغدغه کشور در موضوع معیشت و اقتصاد است، نقش دستگاه قضایی در رفع موانع تولید و اشتغال بی بدیل و بسیار ارزشمند بوده است.
 
فاطمی از حضور پر رنگ روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های سراسر استان یزد در تأمین امنیت تقدیر و بیان کرد : امنیت سنگ بنای توسعه و پیشرفت در هر جامعه است و همکاری و تعامل مجموعه قضایی در کنار مدیران ارشد اجرایی و فرمانداران در استان در ایجاد این امنیت پایدار تأثیر گذار است.
 
وی از پیشنهاد نشست‌های مشترک بین مدیران ارشد اجرایی با مدیران ارشد قضایی در استان استقبال کرد و گفت: بدون تردید ارتباط مستمر و نزدیک مجموعه قضایی با مشکلات مردم و جامعه و نشست‌های مشترک دو مجموعه اجرایی و قضایی در پیشبرد اهداف استان و ارتقاء سطح خدمات رسانی به مردم تأثیر به سزایی دارد.
 
گفتنی است در پایان این نشست از اعضای شورای قضایی استان یزد، تقدیر شد.


برچسب ها: صلح و سازش یزد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *