معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان: ایجاد زمینه تخلیه سالم هیجانات استفاده از وسایل انفجاری در چهارشنبه سوری را کاهش می‌دهد

11:58 - 22 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۷۳۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: در کنار تصمیمات و اقدامات قهری گذشته، امکان و زمینه تخلیه هیجانات مردم، استفاده از وسایل انفجاری در چهارشنبه سوری را کاهش می‌دهد.
- سیدمهدی قویدل با اشاره به گزارش های واصله، اسناد بالادستی و بررسی‌ها اظهار کرد: این اطلاعات نشان می‌دهد مواردی از قبیل: ادغام ناشیانه مواد شیمیایی و منفجره به منظور ساخت اقلام انفجاری، جابه جایی و نگهداری غیراستاندارد مواد منفجره، واردات، عرضه، خرید و فروش مواد و وسایل انفجاری نامرغوب و غیراستاندارد و بی اطلاعی از خطرات و استفاده غیرمتعارف از انواع مواد شیمیایی و انفجاری در بروز حوادث و وقایع آتش سوزی و آتش بازی‌های آخر سال تاثیر بسزایی دارد.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: آمار‌ها حاکی از آن است که آسیب دیدگان و مصدومان چهارشنبه سوری در سال ۹۸ تعداد ۱۴۹۸ مورد در کشور بوده است که این تعداد درسال ۹۹ به ۱۸۹۴ مورد افزایش یافته است.
 
قویدل افزود: همچنین تعداد فوتی‌ها در سال ۹۸، چهار نفر و در سال ۹۹ این تعداد به ۹ نفر افزایش پیدا کرده و متاسفانه در سال ۹۸ تعداد ۱۹۳ و در سال ۹۹ تعداد ۱۳۱ نفر در کشور قطع عضو گزراش شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ تعداد ۳۱۸ و در سال ۹۹ تعداد ۱۳۱ نفر در چهارشنبه آخر سال در سطح کشور دچار سوختگی شدند، گفت: ۴۶ درصد مصدومین بین سنین ۶ تا ۱۸ سال و از این تعداد ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زن بوده اند و ۳۰ درصد از حادثه دیده گان را عابرین پیاده و نیرو‌های امدادی تشکیل می‌دهند.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: هرچند مجموعه اقدامات سلبی و قهری دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط در سنوات گذشته، تاثیر بسزایی در کنترل و کاهش لطمات و خسارات جانی و مالی مراسم یادشده داشته است، اما هنوز هم آمار و ارقام خسارت‌های موصوف جای تأمل دارد، لذا پیش بینی می‌شود، باید در کنار اقدامات قهری و سلبی معمول، مجموعه‌ای از اقدامات ایجابی و ایجادی نیز طرح ریزی و به اجرا درآید.
 
قویدل تاکید کرد: انعکاس اشکال مختلف صدمات و خسارات ناشی از سوختن و کاربرد انواع مواد و اقلام شیمیایی، منفجره و برخورد با سازندگان، عرضه کنندگان و کاربران این مواد تا حدودی موجب مهار و کاهش خسارات می‌شود، امّا این اقدامات کافی نیست.
 
وی افزود: تا زمانی که اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول صرفاً جنبه سلبی و قهری داشته باشد و اصولاً هیچگونه اقدام یا زمینه ایجادی و ایجابی برای تخلیه هیجانات جامعه منظور نشود، این وقایع و تبعات خطرناک و پرهزینه آن کماکان ادامه خواهد داشت.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه "چهارشنبه سوری" اصولاً ماهیت و جنس امنیتی ندارد؛ لیکن دارای ظرفیت‌های جرم زایی و سلب آسایش وامنیت عمومی است، با این وصف عمده اقدامات دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید غیر قهری و یا رویکرد آموزش فرهنگی داشته باشد.
 
قویدل گفت: درصد قابل توجهی قریب ۱۸۰ هزار نفر مجروح، مصدوم، معلول یا قربانیان آتش سوزی‌های هرساله کشور مربوط به مراسم چهارشنبه سوری و نتیجه عدم تدبیر و مدیریت مناسب این ایّام و حوزه تولید، ساخت، واردات، عرضه، خرید و فروش و کاربرد مواد و وسایل انفجاری است.
 
وی یادآور شد: علی رغم اطلاع رسانی عمومی در زمینه خطرات اقلام انفجاری و برخورد با متخلفان و مجرمان این عرصه، متأسفانه چرخه تولید، واردات، خرید و فروش و استفاده از وسایل انفجاری کماکان فعال است و زمانی این چرخه خواهد شکست و اقبال مردم از آن کاهش خواهد یافت که در کنار تصمیمات و اقدامات قهری گذشته، امکان و زمینه تخلیه هیجانات مردم  نیز فراهم شود.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، اقدامات دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط را بر محور‌های ویژه‌ای متمرکز دانست و گفت: این محور‌ها عبارتند از؛ انجام کار اطلاعاتی، شناسایی و محدود سازی، کنترل و مهار فعالیت تولید کنندگان و توزیع کنندگان عمده مواد انفجاری پرخطر و پر صدا و تمرکز و اولویت بخشی به جلوگیری از واردات، تولید و توزیع مواد منفجره عمده و اطلاع رسانی و آموزش همگانی مردم از طریق رسانه‌های گروهی به ویژه رسانه ملّی و فضای مجازی، شناسایی نقاط خاصی در شهر‌های بزرگ و همچنین انجام گشت‌های ویژه در این نقاط و جلوگیری از برخورد قهری مأموران با مصرف کنندگان اقلام کم خطر و عدم تبدیل یک مسئله اجتماعی کوچک به یک مشکل امنیتی از دیگر محور‌هایی است که دستگاه‌ها باید بر آن تمرکز کنند.
 
وی در پایان تاکید کرد: همچنین پیشگیری از وقوع جرم، کاهش خسارات و تلفات چهارشنبه آخر سال، حفظ ارزش ها، رعایت مقررات، تأمین آسایش مردم، جلوگیری از اقدامات و عملیات ایذایی احتمالی عوامل و گروهک‌ها وعوامل وعناصر ضد انقلاب، کنترل و رصد مجرمان حرفه ای، سابقه دار، خطرناک و اراذل و اوباش و آمادگی هر چه بیشتر دستگاه‌های امدادی و خدماتی باید به طور جدی مد نظر دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *