سه شرط لازم برای افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها

0:30 - 09 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۲۷۱۴
عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت:افزایش سهم سوابق تحصیلی برای ورود به دانشگاه یک گام رو به جلو است، اما این مهم با آزمون‌های استاندارد محقق خواهد شد.
علی اصغر فانی در گفت‌وگو با میزان در رابطه با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع کنکور برای افزایش سهم سوابق تحصیلی و کاهش تاثیر کنکور در پذیرش دانشگاه گفت: باید بگوییم این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک گام به جلو است و باید از اعضا تشکر ویژه داشته باشیم.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: اینکه ۶۰ درصد را به آزمون‌های مدرسه اختصاص دهیم یک گام رو به جلو است، اما این ها با آزمون‌های سالم و استاندارد حاصل می‌شود؛ که با شروطی می تواند محقق شود.

وی ادامه داد: از این رو برای این کار آموزش و پرورش باید توان اجرایی داشته باشد، چون شما در حال حاضر در پایه دوازدهم امتحان نهایی برگزار می‌کنید و زمانی که بخواهید این را سه برابر کنید یعنی در پایه‌های دهم ،یازدهم و دوازدهم آزمون‌های استاندار برگزار کنید، نیاز به توان بالا دارید که بار آن هم فقط بر روی آموزش و پرورش است و آموزش عالی در آن هیچ نقشی ندارد.

فانی گفت: اگر ما نتوانیم به خوبی مراقبت کنیم و درست عمل کنیم از این موضوع لطمه می‌بیند، در حال حاضر حق الزحمه برگزار کنندگان آزمون در پایه دوازدهم معمولاً با یک سال تأخیر پرداخت می‌شود از این رو هم به لحاظ بودجه و هم به لحاظ امکانات و هم به لحاظ فضا و مراقب نیاز به برنامه‌ریزی جدی داریم.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: موضوع دیگر طرح سوالات است، در طرح سوالات امتحانات نهایی که ما تا به حال داشته ایم برای اینکه ببینیم این دانش‌آموز حداقل‌ها را دارد یا نه این قبولی از ۱۰ حساب می‌شد یعنی نصف ۲۰، در واقع دانش آموز  نصف مطالب را حداقل باید یاد گرفته باشد در حالیکه در کنکور ما بین چند نفر می‌خواهیم تعداد نفرات کمی را انتخاب کنیم از این رو این امر دو نوع آزمون نیاز دارد یک نوع آزمون نمی‌تواند هر دو هدف را در بر بگیرد،از این رو این امر نیاز به یک طراحی مجدد دارد.

وی ادامه داد: سومین کاری که باید انجام شود تصحیح اوراق است، ما شاهد هستیم که ممکن است یک معلم به برگه‌ای ۱۴ و معلم دیگر به آن برگه ۱۷ دهد کدام این‌ها درست است؟ چگونه ما روایی تصحیح را بالا ببریم؟ این خود به کار زیادی نیاز دارد، من در شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کردم که تا این سه موضوع به طور کامل حل نشود ما نباید وارد اجرا شویم.

وی گفت: هم شورای عالی آموزش و پرورش و هم وزارت آموزش و پرورش باید همه هم و غم خود را روی این سه موضوع بگذارد، اگر این موضوع کارشناسی شده و با تحقیق اجرا و زمینه‌های آن فراهم شود می‌تواند به خوبی اجرا شود و گرنه اگر وارد اجرا شویم از این اقدام خود پشیمان خواهیم شد.
 
بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *