اعدام ۸۱ نفر در عربستان؛ بزرگترین اعدام جمعی در دهه‌های اخیر

3:15 - 28 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۶۹۹
دولت عربستان به تازگی ۸۱ نفر را در بزرگترین اعدام‌های دسته‌جمعی در سال‌های اخیر در این کشور به قتل رساند.

- با وجود ادعاهای مقام های ریاض، وزارت کشور اخیرا عربستان اعلام کرد که ۸۱ نفر را در بزرگترین اعدام‌های دسته‌جمعی در سال‌های اخیر در این کشور به قتل رسانده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، وزارت کشور عربستان سعودی ادعا کرد که این افراد به دلیل جنایت‌های فجیع متعددی که به کشته شدن تعداد زیادی از افراد منجر شد، اعدام شده اند.

بر اساس گزارش ها، از این ۸۱ نفر، هفت یمنی و یک نفر سوری بوده و باقی افراد عربستانی بوده اند؛ همچنین ۴۱ نفر از این افراد، اهل «القطیف»، منطقه‌ای شیعه نشین در «الأحساء» بوده اند.

گروه‌های حقوق بشری این اعدام‌ها را محکوم کردند و گفتند که این اعدام‌ها با ادعای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درباره شرایط عربستان مطابقت ندارد.

مدیر سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی، یک گروه ناظر حقوق بشری، می گوید «این اعدام‌ها برخلاف عدالت است.»

عربستان سعودی در سال‌های اخیر سعی کرده است چهره خود را خوب جلوه دهد، زیرا به دنبال جذب گردشگری و تجارت بیشتر است. اما جنگ آن در یمن، قتل جمال خاشقجی، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان و سرکوب مخالفان، لکه‌های ننگی ماندگار بر شهرت این کشور گذاشته است.

گروه حقوقی مذکور افزود که از پرونده‌هایی که توانسته است در میان ۸۱ نفر اعدام شده نظارت و مستندسازی کند، هیچ اتهامی را که مستحق مجازات اعدام باشد، پیدا نکرده است.

مقام های این گروه می گویند که برخی از اتهامات این افراد مربوط به شرکت در تظاهرات‌های حقوق بشری است.

این گروه اعلام کرد که به دلیل عدم شفافیت سیستم قضایی عربستان و همچنین به دلیل تهدیدهای ریاض، نتوانسته است بسیاری از موارد را مستند کند.

در همین معاون مدیر یک گروه حقوق بشری، که اعدام‌ها را در عربستان سعودی رصد می‌کند، گفت «دنیا باید بداند که وقتی محمد بن سلمان وعده اصلاح را می‌دهد، خونریزی در پی خواهد داشت.»

بر اساس گزارش‌ها، عربستان پیشتر و در سال ۱۹۸۰، ۶۳ نفر را در یک روز اعدام کرده بود.

دولت این کشور همچنین در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۴۷ نفر از جمله شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه را در یک روز اعدام کرد.

در سال ۲۰۲۱ نیز ۶۷ نفر و در سال ۲۰۲۰ هم ۲۷ نفر از سوی دولت عربستان اعدام شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *