رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مخالفت با میزان دستمزد کارگران منطقی نیست

8:47 - 22 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۴۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار، گفت: مخالفت بعضی کارفرما نما‌ها با میزان دستمزد تعیین‌شده برای کارگران در سال آینده با توجه به این‌که نمایندگان کارفرمایی با حضور در جلسه شورای عالی کار و شنیدن مباحث مطرح‌شده درنهایت مصوبه مزد را امضا و تأیید کرده اند به نظر منطقی و قابل‌قبول نیست.
فرامز توفیقی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص میزان دستمزد تعیین‌شده برای کارگران در سال ۱۴۰۱، گفت: افزایش دستمزد کارگران باید با حرکت به سمت چندین مؤلفه افزایش نرخ تورم که امسال ۴۱.۴ درصد بود و سبد معیشت کارگری که به ۹ میلیون تومان رسید و فاصله ۱۲۸ درصدی بین مجموعه درآمدها و سبد معیشت تعیین می‌شد.

وی ادامه داد: اگر با در نظر گرفتن این مؤلفه‌ها به سمت تعیین دستمزد کارگران حرکت می‌شد باید یک افزایش ۳ میلیون و ۷۵۰ هزارتومانی در حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ می‌رسیدیم، اما بنا به  دلایلی این مقدار افزایش امکان‌پذیر نبود.
 
رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به این که بعد از بحث و بررسی در کمیته دستمزد و شورای عالی کاربر اساس حرکت بر مدار ماده ۴۱ قانون کار به عدد فعلی دستمزد کارگران رسیدم، اما از تمام این ماده‌قانونی و به‌طور کامل برای تعیین عدد و رقم دستمزد کارگان در سال آینده استفاده نشد، افزود: به دلیل اینکه ملاحظات دیگری در رابطه با کارفرمایان وجود داشت و درنهایت نمایندگان کارگری مانند همیشه با درک شرایط کشور و جامعه ایثارگری و ازخودگذشتگی کردند و به عدد فعلی برای دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ رسیدند.

توفیقی ادامه داد: متأسفانه شاید این عدد بازهم به‌زعم بعضی از کارفرمانماها زیاد است درحالی‌که این عدد دقیقاً فاصله زیادی با رقم مناسب برای امرارمعاش یک خانواده کارگری در کل کشور دارد.
 
این مقام مسئول جامعه کار گری در پایان خاطرنشان کرد: مخالفت بعضی از کارفرمانماها با میزان دستمزد تعیین‌شده برای کارگران در سال آینده با توجه به این‌که نمایندگان کارفرمایی در جلسه شورای عالی کار حضور داشتند و با شنیدن مباحث مطرح‌شده بسیار جانانه نیز از کارفرمایان دفاع کردند به نظر منطقی و قابل قبول نیست.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *