سود سهام عدالت تا پایان امشب به حساب سهامداران واریز می‌شود

11:39 - 21 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۴۶۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سود سهام عدالت بیش از ۴٣ میلیون مشمول سهام عدالت تا پایان امشب پرداخت می‌شود.

- مجید عشقی در نشست خبری با اصحاب رسانه از پرداخت سود بیش از ۴٣ میلیون مشمول سهام عدالت تا پایان امشب خبر داد.

وی در توضیح جزییات سود پرداختی بیان کرد: سود سهام عدالت متناسب با ارزش اولیه سهام هر مشمول خواهد بود و مشمولانی که قسمتی از سهام خود را فروخته اند متناسب با میزان سهام خود سود دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: سهام‌های با ارزش ۴۹۲ هزار تومان حدود ۵۳۲ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد؛ مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است، حدود ۵۷۵ هزار تومان سود می‌گیرند و افزادی که ارزش اولیه سهام آن‌ها یک میلیون تومان است حدود یک میلیون تومان سود دریافت می‌کنند.

عشقی در خصوص واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: در سازمان هیچگاه در مورد هیچ سهی تبلیغ صورت نمی‌گیرد و با ارکانی که زیرمجموعه بازار هستند اقدام به این کار کنند برخورد صورت خواهد گرفت.

وی معتقد است به طور کلی رویکرد شفاف سازی است و واگذاری دو باشگاه باعث ایجاد نظارت همگانی می‌شود که این روند مثبت بوده و امیدواریم این فرایند به سرانجام خوبیمنتهی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان جبران زیان مردم در بازار سرمایه گفت: زمان جبران زیان مردم را هیچکس نمی‌تواند به صورت قطعی بگوید و این موضوع در مورد همه بازار‌های مالی دنیا صدق می‌کند.

عشقی گفت: در بازار سرمایه افراد مختلف سهم‌های مختلفی خریداری کردند و میزان زیان از ۵۰ تا ۹۰ درصد متفاوت است؛ در این بین برخی هم سود کردند، اما زمانی که صحبت از سود می‌شود برخی انتقاد می‌کنند که حق هم دارند.

وی در خصوص سند تحول بازار سرمایه گفت: این سند تحول از سه روز قبل ابلاغ شده و ۵۰ درصد برنامه‌های آن در سازمان بورس در حال اجرا است و در سند تحول پتانسیل خوبی برای بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در توضیح خروج پول از بازار سرمایه اظهار کرد: خروج پول به طور عمده توسط اشخاص حقیقی به خاطر شرایط بازار انجام شده است.

عشقی گفت: در روز‌های اخیر روند خروج پول از بازار سرمایه بهتر شده و خروج پول کمتری صورت گرفته است و در لایحه بودجه که اکنون در شورای نگهبان قرار دارد موارد خوبی برای بازار سرمایه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: امسال عمده شرکت‌های بورسی فروش خوبی در محصولات داشته اند و سال آینده اکثر شرکت‌ها اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند؛ از طرفی شاهد ثبات در نرخ ارز هستیم و شرکت‌ها می‌توانند اقدامات توسعه‌ای خود را پیگیری کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه کاملاً پیش‌بینی‌پذیر نیست چراکه بازاری است که نوسان در ذات آن وجود دارد، اما باتوجه به اینکه در احکام بودجه ۱۴۰۱ موارد خوبی برای شرکت‌ها پیش‌بینی شده است انتظار می‌رود سال آینده فروش شرکت‌ها بهترشود و با رشد سودآوری شرکت‌ها روبرو شویم.

عشقی گفت: یکی از دغدغه‌های جدی نمایش عمق مظنه‌ها بود که با بررسی زیرساخت‌های فنی در حوزه‌های مختلف از ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۱ عمق مظنه‌ها برای تمام سهامداران در سامانه‌های آنلاین نمایش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه اصلاح تدریجی دامنه نوسان از اوایل سال ۱۴۰۱ اجرایی می‌شود گفت: تغییر دامنه نوسان در برنامه سازمان بورس قرار دارد و این موضوع نیازمند روشن شدن برخی ابهامات از جمله بودجه و فروکش کردن بحث‌های سیاسی است تا دامنه نوسان به طور تدریجی افزایش و به رقم معقولی برسد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: باتوجه به گسترش بازار سرمایه در حوزه زیرساخت و آی تی برنامه‌های جدی در این زمینه وجود دارد از طرفی سامانه‌های نظارتی افزایش یافته و معیار‌های جدیدتری از سوی همکاران ما پیاده سازی شده است.

عشقی در خصوص وضعیت صندوق‌های پالایشی یکم و دارایکم گفت: این دوصندوق به معضل جدی برای بازار تبدیل شده اند چراکه ساختار آن‌ها مصوبه هیات وزیران و متفاوت با صندوق‌های دیگر است.

وی افزود: مدیریت این دو صندوق مربوط به دولت است و در واقع حق مدیریت و اعمال رای سهام دست دولت باقی مانده است به همین دلیل فاصله زیادی بین NAV و قیمت بازار وجود دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: اصلاحاتی برای اصلاح ساختار صندوق‌ها در نظر گرفته شده است که باید در شورای عالی بورس مطرح شود و درصورتی که ساختار این دو صندوق اصلاح شود ساختار ان‌ها مانند سایر صندوق‌ها می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *