رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گفت‌و‌گو‌های وین؛ توقف یا تنفس؟

10:38 - 21 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۲۴۲۷
دسته بندی: سیاست
ایران در مذاکرات، خواستار تضمین درباره عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و تضمین بهره‌مند شدن ایران از رفع تحریم‌هاست؛ موضوعی که تاکنون طرف آمریکایی از زیر بار آن شانه خالی کرده است.

- دور هشتم گفت‌وگو‌های وین از ششم دی‌ماه سال جاری آغاز شده است و جمهوری اسلامی ایران در این دور از گفتگو‌ها با دست‌پر حاضرشده و با استدلال قوی درصدد دفاع از حقوق ملت ایران است.

گفت‌وگو‌های وین این روز‌ها طولانی‌ترین و حساس‌ترین دور خود را پشت سر می‌گذارد و مذاکره‌کنندگان کشورمان با رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده، به دنبال دستیابی به یک توافق خوب که تأمین‌کننده همه منافع ملت ایران باشد، هستند.

ایران در مذاکرات، خواستار تضمین درباره عدم خروج دوباره آمریکا از برجام و تضمین بهره‌مند شدن ایران از رفع تحریم‌هاست؛ موضوعی که تاکنون طرف آمریکایی از زیر بار آن شانه خالی کرده است.

آمریکا از همان ابتدا یعنی از فردای اجرای توافق موسوم به برجام از ۲۸ دی ۱۳۹۴ اقدام به اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان کرد و در همان دولت دموکرات‌ها که برخی آنرا دولت باهوش و مودب قلمداد می‌کردند، شاهد اعمال تحریم‌ها بودیم و از همان زمان ایران هرگز نتوانست از آنچه که مزایای برجام عنوان می‌شد، بهره‌مند شود.

در ادامه نیز با روی کار آمدن دولت جمهوری خواهان شاهد حرکت در همان مسیر بودیم و هیچگاه اجازه ندادند که ایران از منافع برجام منتفع شود.

حتی در دولت جدید امریکا که بازهم دموکرات‌ها روی کار هستند در بر همان پاشنه چرخید!

این اقدام نشاندهنده این بود که فراتر از آنکه چه دولتی با چه نگاهی در امریکا روی کار باشد، راهبرد اصلی شان اعمال تحریم و جلوگیری از انتفاع ملت ایران از منافع قانونی و حقوقی خودشان است.

طبعا وزارت امورخارجه مجری سیاست‌های ترسیمی شورای عالی امنیت ملی کشورمان است که البته با اختیارات کامل در گفت‌گو‌های وین حاضر شده است و طبعا در صورت نیاز به منظور هماهنگی به پایتخت باز میگردد، ولی آنچه که مسلم است اینکه جمهوری اسلامی ایران با منطق وارد این گفت‌وگو‌ها شده و این طرف غربی است که باید تصمیماتی را اتخاذ کند؛ بنابراین هیئت مذاکره‌کننده ایران مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد آخرین جزئیات متن را به طرف مقابل اعلام کرده و در صورتی که از سوی طرف مقابل تصمیم‌های مقتضی اتخاذ شود، توافق در دسترس خواهد بود.

 وقفه در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات باقی‌مانده باشد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در توییتی در مورد اعلام تنفس در مذاکرات وین نوشت: «وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه دستیابی به موفقیت در گفت‌وگو‌ها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود بیان کرد: هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

بنابراین موضع ایران همچنان، مثل گذشته، صرفا و صرفا مبتنی بر حقوق و منافع ملت ایران بوده و به همه طرف‌ها در جلسات متعدد هم اعلام کرده است مذاکرات صرفا باید در چارچوب برجام جلو رفته و هیچ معادله فرابرجامی در مذاکرات مطرح نخواهد بود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *