فاصله تولید علم تا تجاری سازی باید کوتاه شود

19:00 - 06 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۲۳۰۸
معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای تولید علم به فناوری و صنعت و نهایت ثروت باید فاصله تولید علم تا تجاری سازی را کوتاه کنیم.
پیمان صالحی در گفت‌وگو با میزان در مورد حمایت از دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم پایه گفت: اینگونه نیست که، چون سال ۲۰۲۲سال حمایت از علوم پایه است ما از علوم پایه حمایت کنیم،حمایت از علوم پایه سال‌های سال است که ادامه دارد چنانچه اگر این حمایت‌ها نبود این گونه نبود که دانشمندان علوم پایه ما پیش روی تولیدات علمی در کشور باشند.

وی ادامه داد: یک رابطه بین تولید علم و تولید فناوری وجود دارد یعنی شما نمی‌توانید در تولید علم کشور ضعیفی باشید، اما در تولید فناوری قوی ،هیچ کشوری در دنیا نداریم که در حوزه فناوری پیشرفته باشد، اما تولید علم آن ضعیف باشد.
 
صالحی گفت: جالب است بدانید که ایالات متحده تا چند سال پیش پیشتاز تولیدات علمی در جهان بوده است ، امروز ما میبینیم که کشور چین به عنوان کشور صاحب فناوری در حوزه تولید علم خود را به آمریکا رسانده و حتی از آن جلو هم زده است ، بنابراین  اگر ما به این رابطه قائل باشیم که تولید در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه علوم پایه ارتباط مستقیم با فناوری و تولید ثروت دارد باید این مسیر را طی کنیم .
 
وی گفت: با توجه به این امر کاری که باید انجام بگیرد برای تولید علم به فناوری و صنعت و نهایت ثروت این است که فاصله تولید علم و تجاری سازی را کوتاه کنیم، البته باید بگوییم که این اتفاق افتاده است ،شما ببینید ما در ۷ سال پیش در رتبه جهانی نوآوری  ما رتبه 120 را داشته ایم، با اتفاقاتی که در کشور افتاد و فعالیت‌های وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری و سایر سازمان‌ها  وزیرساخت‌های که برای تجاری سازی مثل مراکز رشد و پارک‌ها و نوآوری ایجاد کرده رتبه ما  ۶۰  شد.
 
معاون پژوهش وزارت علوم در پایان گفت : ما اگر در تولید علم در دنیا امروز رتبه ۱۵ و در فناوری و نوآوری رتبه ۶۰ را دارا  هستیم نباید به آن قانع باشیم ،بلکه باید بتوانیم هر چه بیشتر این فاصله را کمتر کنیم یعنی اثربخشی تولید علم خود را افزایش دهیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *