بسیاری از سهمیه‌های کنکور دیگر موضوعیت ندارند

1:30 - 01 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۲۱۹۳
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:برخی از سهمیه‌ها تا چند سال محدود باید رعایت می‌شد ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را رعایت کرده بودیم، باید توجه کنیم که بسیاری از این سهمیه‌ها در حال حاضر موضوعیت ندارد و باید مورد بازنگری قرار گیرد.
رجبعلی برزویی در گفت‌وگو با میزان در مورد ساماندهی سهمیه های کنکور گفت: از سال ۶۳ تا به حال در حدود ۴۰ سالی که  از موضوع سهمیه‌ها گذشته است تغییر نکرده است، اما باید تفاوت کند چرا که جمعیت ما ،ظرفیت آموزش عالی و به طور کلی شرایط آن دوره با امروز قابل مقایسه نیست و باید تفاوت داشته باشد .
 
وی همچنین با تاکید بر اینکه همه سهمیه‌های مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی باید زمان‌دار شوند، گفت: سهمیه زلزله در فلان منطقه طبیعی است که تا چند سال محدود باید رعایت می‌شد ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را رعایت کرده بودیم، اما برخی زمان نگذاشته بودند از این رو باید توجه کنیم که بسیاری از این سهمیه‌ها در حال حاضر موضوعیت ندارد و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

برزویی گفت:بسیاری از ظرفیت‌ها و سهمیه‌ها در حال حاضر موضوعیت ندارد برای مثال برای رزمندگان ۴۰ درصد ظرفیت گذاشتیم اما کل داوطلبان رزمندگان ۲۳۰ نفر در سال گذشته اعلام شده است .

وی گفت: از سوی دیگر بسیاری از سهمیه‌ها برای رزمندگان ما ۲۵ درصد است، اما جامعه هدف آن ۳ تا ۴ درصد بیشتر نیست.

وی ادامه داد:در بحث بومی گزینی بسیاری از سهمیه‌های ما در مناطق محروم به گونه‌ای بوده است که ۵۰۰ سهمیه مازاد داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی از سهمیه‌هایی که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد سهمیه‌های المیپادی است گفت: در حال حاضر برخی از این عزیزان از سهمیه استفاده می‌کنند و برخی استفاده نمی‌کنند خیلی قانون مدونی در این حوزه نداریم.

بزویی در پایان در مورد لزوم بازنگری در سهمیه‌های المپیادی گفت: نزدیک به ۲۰ المپیاد بین المللی و ملی داریم، در برخی از این موارد در حدود ۷ یا ۸ مورد آن سهمیه تعلق گرفته است و باقی سهمیه دریافت نکرده اند، از این رو باید بازنگری اساسی صورت گیرد و مواردی که نیاز است سهمیه تعلق بگیرد اضافه شود.  
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *