۴۶ درصد از آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری گذشته کودکان و نوجوانان بوده اند/ راه‌انداری پویش هر دانش‌آموز مراقب یک همکلاسی با هدف کاهش تلفات چهارشنبه آخر سال

7:30 - 19 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۸۹۱
سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت:درصد بالایی از تلفات چهارشنبه آخر سال را در سال گذشته دانش‌آموزان به خود اختصاص داده‌اند.
اعظم گودرزی در گفت‌وگو با میزان گفت:با توجه به اینکه ۴۶ درصد از تلفات چهارشنبه آخر سال را در سال گذشته کودکان و نوجوانان به خود اختصاص داده‌اند از این رو تلاش داریم که با اجرای پویش‌هایی به کاهش تلفات کمک کنیم.
 
وی در مورد اجرای پویش «هر دانش آموز مراقب یک همکلاسی» گفت: دفتر سلامت آموزش و پرورش مطابق با اقداماتی که در آستانه چهارشنبه سوری هر سال اتفاق می‌افتد با همکاری سازمان اورژانس کشور امسال پویشی را تحت عنوان مذکور به راه انداخته است .
 
وی گفت: هدف ما از این پویش این بوده است که دانش‌آموزان به عنوان سفیران سلامت خطرات ناشی از بازی با مواد منفجره و وسایل آتش بازی را به همسالان خود انتقال دهند، ما در این پویش اعلام کرده‌ایم که هر دانش‌آموز به یکی از همسالان خود این خطر را یادآوری کند و در این راستا نیز می‌تواند از خود یک فیلم یا یک کلیپ یک دقیقه‌ای با موضوع پیشگیری از مخاطرات چهارشنبه آخر سال و ترغیب گروه همسالان به رفتار‌های سالم ضبط کند و آن را به آدرس ایمیل edu@ems.gov.ir ارسال نمایند.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: مهلت ارسال آثار نیز از روز گذشته آغاز و تا ۲۵ اسفند ماه ادامه دارد و هر دانش آموز تنها می‌تواند یک اثر را ارسال کند.
 
 وی گفت: هدف ما این است که با آموزش‌هایی که برگزار می‌شود و وبینار‌هایی که برای جامعه هدفمان که همان دانش آموزان ،والدین و فرهنگیان است بتوانیم میزان تلفات چهارشنبه آخر سال را کم کنیم ضمن اینکه محتوا‌های بسیار جذاب و با کیفیت هم از سوی سازمان اورژانس کشور دریافت کرده‌ایم که این محتوا‌ها را در کانال‌های شاد سلامت محور آموزش و پرورش هر روز برای استفاده دانش آموزان عزیز بارگذاری می‌کنیم تابدین وسیله با سلامتی کامل به استقبال نوروز ۱۴۰۱ برویم.

سرپرست دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت :همچنین باهمکاری جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آموزش‌هایی را برای جامعه فرهنگیان ،دانش آموزان و والدین با موضوعات چهارشنبه سوری ،خانه تکانی سالم، و موضوع کرونا و روش‌های پیشگیری از آن تدارک دیده‌ایم که پس از شرکت عزیزان در این دوره ها گواهی هایی نیز برای آن‌ها صادر خواهد شد، که تا به حال نیز استقبال خوبی از آن شده است و تعداد زیادی از دانش آموزان و فرهنگیان والدین در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده اند.

وی در موضوع چهارشنبه آخر سال خطاب به والدین گفت:  کمک والدین در این راستا بسیار با اهمیت است ،همراهی والدین در این روز می‌تواند کمک بزرگی را به کودکان و نوجوانان ما کند چرا که یک بی احتیاطی می‌تواند در آستانه سال نو مشکلات بزرگی را ایجاد نمایند.

سرپرست دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: والدین باید تلاش کنند دانش آموزان در این روز در خانه بمانند و یک محیط شاد و ایمن را برای آن ها  فراهم کند تا فرزندان در آن محیط ایمن خانه سرگرمی‌های سالمی را داشته باشد .همینطور مسئولان مراکز آموزشی و مدارس نیز می‌توانند برنامه‌های فرهنگی و هنری را اجرا کنند.
 
گودرزی گفت :به طور کلی شهروندان  نیز در روز‌های پایانی سال که منتهی به چهارشنبه سوری است از قرار دادن اشیا و مواد قابل اشتعال بخصوص ظروف نفت و مایعات مورد اشتعال در محیط های ناامن خودداری کنند چرا که کوچکترین جرقه و عامل محرکی می تواند به فاجعه ای بزرگ تبدیل شود، حتی الامکان در این روز پنجره‌های منازل بسته باشد تا مانع ورود مواد و لوازم آتش زا شود همچنین در صورت بروز آتش سوزی افراد ابتدا خونسردی خود را حفظ کنند و سپس سریعا کودکان را از محل حریق به محل امن انتقال دهند و بلافاصله به تلفن ۱۲۵ ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اطلاع رسانی کند و اگر هم با مصدومیت مواجه شده با تلفن ۱۱۵ مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی تماس بگیرد و مراتب را  اطلاع دهد.
 
وی در پایان گفت: اگر در این موضوعات فرهنگ سازی شود و دانش آموزان ما هر کدام از یک همکلاسی خود مراقبت کنند، امسال تلفات خیلی کمی خواهیم داشت ضمن اینکه سایر ارگان‌ها مثل سازمان اورژانس هلال احمر و آتش‌نشانی هم در این زمینه فعالیت‌های خوبی در جهت فرهنگ‌سازی انجام داده‌اند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *