رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه هفته آینده رونمایی می‌شود

15:22 - 18 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۸۲۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با موضوع بورس گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه کرد.

- مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با موضوع بورس با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان گفت: در سال گذشته سیل نقدینگی به بازار سرمایه سرازیر شد طوری که کمتر از ۵ ماه سیل نقدینگی بازار سرمایه ۴ برابر شد و برخی سهام‌های کوچک تا ۵۰ و ۷۰ برابر بالا رفتند و سهام‌های بزرگ کاهش قیمتی نداشتند.

وی ادامه داد: عدم تصمیم‌گیری به موقع درخصوص زیرساخت‌های بازار در نیمه اول سال باعث شد تا سیل سرمایه‌داران خرد با توصیه مقامات بدون هیچ آموزشی وارد بازار بورس شوند درحالیکه باید ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در اختیار این افراد بدون سواد مالی قرار می‌دادیم که چنین نشد.

عشقی افزود: سهام‌های کوچک ما به شدت رشد کردند و حتی سهمی داشتیم که در این بازار ۱۰۰ برابر شده است. از سال ۹۷ شاهد روند صعودی در بازار سرمایه بودیم. یکی از بحث‌های جدی ما بحث سهام عدالت است و از سال ۹۸ این سهام هم رشد داشت. سهام بورسی عدالت تا ۱۹ میلیون تومان رسیده بود که الان ۱۱ میلیون تومان است و سهام غیربورسی ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تا به زودی سود سال ۹۹ سهام عدالت به حساب سهامداران یک‌جا واریز خواهد شد، بیان کرد: هر شخصی که ۵۳۲ هزار تومان سهام دارد ۶۰۰ هزار تومان سود دریافت می‌کند که این سود پنجشنبه این هفته یا شنبه آینده واریز می‌شود.

وی یکی از مشکلات اصلی بازار بورس را انحصار در بازار‌های مالی عنوان و خاطرنشان کرد: در این ۶ ماه به دنبال انحصارزدایی بودیم و ۹ مجوز کارگزاری در این مدت صادر کردیم.

عشقی گفت: ریزساختار‌های بازار در سازمان بورس را شروع کردیم و از آغاز سال ۱۴۰۱ روی دامنه نوسان اقدام خواهیم کرد. سعی شد در بازار‌هایی که ابهامات جدی دارد اقدام مناسب انجام شود.

وی افزود: همچنین تلاش شد تا سود‌های نقدی از شرکت‌ها دریافت و به صورت متمرکز به سهامداران پرداخت شود، چون بسیاری از سهامداران برای دریافت سود خرد و اندک خود باید به بانک مراجعه می‌کردند. در کنار این از شرکت‌ها خواسته شده سود سنوات گذشته را هم به سهامداران بدهند، چون این حق‌الناس است.

وی با اشاره به اقدامت انجام شده سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه برای نخستین بار هفته آینده رونمایی می‌شود.

وی نقش دولت در بازار سرمایه، ساماندهی سهام عدالت، نقش نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاح قانون بازار اوراق بهادار را از چالش‌های بازار سرمایه برشمرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *