۴۴۰ سازش در راستای اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در کرمان انجام گرفت

16:34 - 17 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۵۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به تحقق ۴۴۰ مورد سازش در سال جاری در راستای اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار و با همکاری سران طوایف و ریش سفیدان، گفت: سران طوایف و ریش سفیدان یاوران اصلی دستگاه‌های قضایی و امنیتی برای تغییر چهره وضعیت امنیتی جنوب و شرق استان هستند.

 یدالله موحد در همایش مجازی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان اظهار کرد: مقرر شده بود که این همایش در راستای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار به صورت حضوری در شهر جیرفت برگزار شود که بنا به وضعیت ناشی از بیماری کرونا و به دلیل دغدغه سلامت شرکت کنندگان همایش، تصمیم برآن شد که مرحله نخست این همایش به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود و در ادامه این گردهمایی به زودی و پس از بهبود شرایط شیوع بیماری به صورت حضوری نیز برگزار خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به پیشینه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار اشاره و بیان کرد: امضای این میثاق نامه در جنوب و شرق استان به دلایل مختلفی از جمله بالا بودن آمار جرایم در این مناطق و نیز بالا بودن ظرفیت‌های این مناطق از حیث بافت اجتماعی و وجود سرمایه ارزشمند طایفه‌ای انجام شد براساس آموزه‌های دین مبین اسلام، رسالت همه پیامبران الهی؛ آگاهی بخشی و دعوت انسان‌ها به فطرت پاکشان بوده است تا مردم خودشان اقامه قسط و عدل کنند و این ظرفیت ممکن است در جنوب و شرق استان برجسته‌تر وجود داشته باشد.

وی گفت: در جنوب و شرق استان کرمان، علما از پایگاه و جایگاه برجسته‌ای برخوردار هستند و این هدف گرانسنگ می‌تواند در جهت کاهش دعاوی و جرایم به کار گرفته شود که این مهم در میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار مورد توجه واقع شده است تدوین و اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار از ابتکارات دادگستری کل استان  است و  این اقدام برای نخستین بار در سطح کشور در استان کرمان اجرایی شده است.

موحد ادامه داد: در قالب میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار، همکاری و همراهی مشترک بین اعضای شورای تامین استان به عنوان مسئولان تامین امنیت، دستگاه قضایی به عنوان کارگزاران عرصه عدالت و سران طواف به امضا رسید و بر محور آن قرار شد اتفاقات خوبی رخ دهد که چهره امنیتی جنوب و شرق استان متحول شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در قالب این طرح تلاش شده که سران طوایف بتوانند محوریت خود را حفظ کنند، ادامه داد: تمام تلاش‌ها در راستای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار بر این محور بوده که اولا از بروز جرایم پیشگیری شود.

موحد با اشاره به تحقق ۴۴۰ مورد سازش در سال جاری در راستای اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار و با همکاری سران طوایف و ریش سفیدان، گفت: سران طوایف و ریش سفیدان یاوران اصلی دستگاه‌های قضایی و امنیتی برای تغییر چهره وضعیت امنیتی جنوب و شرق استان هستند.

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون ۲۵۰ نفر از علما و سران طوایف شرق و جنوب استان ذیل میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار را امضا کرده اند و این میثاق نامه در راستای اعتمادسازی بین دستگاه قضایی و مردم نقش مهمی داشته است، افزود: از دیگر محور‌های اصلی میثاق نامه عدالت وامنیت پایدار این است که افراد و مجرمان متواری که در نا امنی و خوف زندگی می‌کنند را به آغوش جامعه برگردانیم و با آن‌ها متناسب با رفتاری که داشته اند برخورد شود و با ایجاد مصالحه نیز امان نامه به آن‌ها ارائه شود.

موحد، افزایش ظرفیت‌های امنیت ساز در جنوب و شرق استان کرمان را مورد تاکید قرار داد و افزود: همکاری علما و سران طوایف در زمینه‌های اخذ رضایت و ایجاد سازش بین واولیای دم و محکومان به قصاص، شناسایی و تحویل افراد خاطی بسیار خوب بوده است و بی شک اثرات خیر این اقدامات، ذخیره اخروی تمامی دست اندرکاران خواهد بود انتظار می‌رود که ائمه جمعه و جماعات همکاری بیشتری در این حوزه داشته باشند تا از ظرفیت‌ها و منابع موجود برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: با توسعه همکاری و همدلی در بین سران طوایف می‌توان در راستای اجرای سند تحول قضایی و پاک کردن گفتار‌ها و رفتار‌های خشن از چهره جنوب و شرق استان گام برداشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *