تسریع در فعالیت کسب و کار‌ها با راه اندازی سامانه یکپارچه مجوزدهی

8:00 - 21 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۵۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کارشناس حقوقی گفت: از مزیت‌های سامانه یکپارچه مجوزدهی این است که هیئت مقررات زدایی تمامی اقدامات دستگاه‌ها در جهت صدور مجوز را رصد می‌کند و هر شرایطی که زائد و یا مانع فعالیت کسب و‌کار‌ها باشد از سیستم صدور مجوز‌ها حذف می‌کند.

حامد دهقان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص مزیت‌های راه اندازی سامانه یکپارچه مجوزدهی گفت: با توجه به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، یکی از وظایفی که بر عهده هیئت مقررات زدایی گذاشته شده، تدوین صدور مجوز کسب و کار است، در این میان مجوز‌هایی وجود دارد که با توجه به شرایط موجود عملا باعث ایجاد سد بر سر راه کسب و کار‌ها می‌شود.

وی در ادامه افزود: بارگزاری و ثبت نام از طریق درگاه ملی مجوز‌های کشور با توجه به قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ وزارت اقتصاد مرجع و متولی درگاه ملی مجوز‌های کشور است و تمامی دستگاه‌هایی که متولی صدور مجوز هستند باید در این درگاه ثبت نام کنند.

این کارشناس حقوق تصریح‌کرد: از مزیت‌های سامانه یکپارچه مجوزدهی این است که هیئت مقررات زدایی تمامی اقدامات دستگاه‌ها در جهت صدور مجوز رصد می‌کند و هر شرایطی که زائد و یا مانع فعالیت کسب و‌کار‌ها باشد از سیستم صدور مجوز‌ها حذف می‌کند. از طرف دیگر بر صدور مجوز نظارت می‌کند و این امر با توجه به اینکه اکثر دستگاه‌هایی که اقدام به صدور مجوز می‌کنند ذینفع هستند و نمیخواهند دست در این سیستم زیاد شود مانع ایجاد این سامانه تا به حال شده اند.

دهقان یادآور شد: بارگذاری درخواست صدور مجوز‌در این سامانه موجب می‌شود تا دستگاه‌ها به دنبال مردم برای ارایه مجوز باشند نه مردم به دنبال دستگاه‌ها جهت صدور مجوز بدوند؛ در این شرایط با بارگذاری اطلاعات در سامانه یکپارچه مجوز دهی صاحبان کسب و کار پس از بارگذاری اطلاعات لازم در این سامانه کسب و‌کار خود را شروع می‌کنند و به صورت اتوماتیک در سایر دستگاه‌ها استعلام‌ها انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: این سامانه ضمن اینکه صدور مجوز را برای کسب و کار‌ها تسهیل می‌کند باعق می‌شود بسیاری از شرایط زائد و مانع برای صدور مجوز را از طریق هیئت مقررات زدایی حذف شود. از طرف دیگر اگر دستگاهی در صدور مجوز تخطی کند با توجه به اینکخ این امر عمل ضد رقابتی تلقی می‌شود قابل شکایت در شورای رقابت است و دستگاه خاطی در این مورد به‌مجازاتی که در قانون پیش‌بینی شده محکوم خواهد شد.

این کارشناس حقوق با اشاره به اینکه فعالیت کسب و‌کار‌ها با راه اندازی سامانه یکپارچه اخذ مجوز تسریع می‌شود، تصریح کرد: این طرح در مجلس با هدف تسهیل در صدور مجوز کسب و‌کار به تصویب رسیده و مجوز‌ها را به دو دسته ثبت محور و تایید محور تقسیم کرده است.

مجوز کسب و کار‌های خُرد به صرف ثبت نام در سامانه می‌توانند کار خود را شروع کنند که به اینگونه مشاغل ثبت محور گفته می‌شود که از مزایای این دستگاه سهولت و تسریع در صدور مجوز برای کسب و کار‌ها است که به صورت آنلاین استعلامات از دستگاه‌های مربوط اخذ و مجوز صادر می‌شود.

عدم پاسخگویی دستگاه‌ها عامل عدم صدور مجوز نیست و مجوز‌ها صادر می‌شود و دستگاه‌ها در مهلت مقرر باید به آن پاسخ دهند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *