ترمیم روابط با همسایگان؛ دستاورد سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۰

3:30 - 03 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۱۴۹۰
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: از ترمیم روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه گرفته تا عضویت در سازمان شانگهای، تقویت محور‌های لاتینی و نیز بازگشت مقتدرانه به میز مذاکرات وین دستاورد‌ها در حوزه سیاست خارجی است.

محمد ساجدی در گفت‌وگو با میزان، در مورد دستاورد‌های دولت در حوزه سیاست خارجی در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: از دو بعد اقتصادی و سیاسی می توان به این موضوع نگاه کرد.

وی ادامه داد: تکاپوی دیپلماتیک یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های سکانداران حوزه سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی در چند ماه اخیر بوده‌ است.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز اول فعالیت خود، نزدیک به ۱۰۰ دیدار و گفت‌وگوی تلفنی با مقام‌های عالی خارجی  در حد رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری  داشته‌ است. 

ساجدی افزود: خرید صدها میلیون دُز واکسن، افزایش فروش نفت و آزادسازی چند میلیارد دلار از منابع مسدودشده ایران نزد دیگر کشورها، به دیپلماسی موفق اقتصادی دولتمردان برمی‌گردد.

کارشناسی سیاست خارجی در مورد فروش نفت، افزود: علیرغم همه تنگناه‌ها و مسائل اقتصادی توانسته‌ایم روزانه بیش از یک میلیون دلار نفت را به فروش برسانیم که این امر اتفاق خوبی را در حوزه نفتی برای کشور رقم زده است.

ساجدی با طرح این سوال که چقدر قادر هستیم با فروش بهتر نفت در معیشت مردم تغییراتی را ایجاد کنیم، عنوان کرد: چنین چالش بزرگی بر سر راه دولت قرار دارد لذا امیدواریم طی ماه‌های آینده به عنوان هدیه اقتصادی برای مردم مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از ترمیم روابط با همسایگان و کشورهای منطقه گرفته تا عضویت در سازمان شانگهای، تقویت محورهای لاتینی و نیز بازگشت مقتدرانه به میز مذاکرات وین دستاوردها در حوزه سیاست خارجی است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *