کمبود تراشه در صنعت جهانی/ آینده تولید تراشه به کدام سو می‎رود؟

12:34 - 24 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۱۲۴۷
بیماری کرونا تاثیرات گسترده‌ای بر صنایع مختلف داشت، اما مهم‌ترین تاثیر آن بر صنعت تولید تراشه مشاهده شد.
شیوع بیماری کرونا تغییرات گسترده‌ای را در جهان رقم زد؛ این تغییرات در حوزه‌های مختلف ورزشی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، سیاسی، ... روند‌های معمول و جاافتاده در این حوزه‌ها را تغییر داد.
 
به گزارش «weforum، emarketer و caixabankresearch»، جهان در حال تجربه پیامد‌های یک کمبود بی سابقه است؛ کمبود تراشه. مهم‌ترین دلیل بروز این کمبود، شیوع بیماری کروناست.
 
این بیماری سبب به راه افتادن موجی از تقاضای فزاینده لوازم الکترونیکی مصرفی شد که نتیجه قرنطینه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در دوران کرونا و خانگی شدن کار و تحصیل بود.
 
در عین حال، قرنطینه‌های پی در پی سبب شد تا نیروی کار از حضور در کارخانه‌ها دور شود و به موازات افزایش تقاضا، تولید در روند نزولی سیر کند.
 
اکنون تولید همه لوازم و وسایل الکترونیک و دیجیتال از تلفن همراه گرفته تا خودرو‌ها و کنسول‌های بازی ویدئویی در پی کمبود جهانی تراشه با مشکلات جدی مواجه شده اند.
 
کمبود تراشه‌ها در سطح جهان زیان قابل توجهی به صنایع مختلف وارد کرد.
 
به عنوان مثال صنعت خودرو به عنوان رکن اصلی اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۱۰ میلیارد دلار از درآمد خود را از دست داد؛ سازندگان گوشی‌های هوشمند مجبور به تاخیر در عرضه و ارسال مدل‌های مختلف خود شدند، صنعت تولید لپ‎تاپ بین تقاضای بی سابقه و اتمام ذخایر تراشه‌ها سرگردان ماندند.
 
در حال حاضر فاصله زمانی میان سفارش یک تراشه تا تحویل آن به رکورد ۲۲ هفته رسیده است.
 
همین امر سبب کاهش قابل توجه تولید، لغو تولید برخی محصولات و تولید محصولات سودآورتر نسبت به دیگر تولیدات در صنایع مختلف شده است.
 
در مجموع باید گفت که عرضه محدود تراشه‌ها منجر به قیمت‌های بالاتر برای مصرف کنندگان شده است؛ پیامد‌های دیگر شامل اختلال در فعالیت‌های صنعتی و امنیت زنجیره تامین است.
 
چرا کمبود جهانی تراشه رخ داد؟
 
همواره دلایل چرخه‌ای و ساختاری برای افزایش شدید تقاضا برای تراشه‌ها وجود دارد اما همزمانی مشکل چرخه‌ای جابجایی نیروی کار و آموزش آنلاین با شیوع بیماری کرونا باعث افزایش تقاضای شدید برای محصولات الکترونیکی شده است.
 
این روند رو به رشد تقاضا در سال ۲۰۲۱، همچنین منجر به تنگنا‌های حمل و نقل شده است.
 
از نظر ساختاری، برقی‌سازی، مانند تولید انبوه خودرو‌های الکتریکی و دیجیتالی‌سازی سبب افزایش نیاز صنایع مختلف به تراشه‌ها عمدتا با تکنولوژی پیشرفته شد؛ این افزایش تقاضا به دو روش پاسخ داده شد.
 
نخست: افزایش شگفت انگیز و گسترده سرمایه گذاری
 
دوم: گنجانده شدن برنامه‌های گران قیمت تولید تراشه بومی توسط دولت‌های مختلف
 
البته پیش بینی می‌شود که سازندگان پیشرو تراشه ها، اقدام به توسعه این صنعت در خارج از مرز‌های جغرافیایی خود کنند.
 
آینده صنعت تراشه چگونه خواهد بود؟
 
سناریو‌های مختلفی برای صنعت تراشه در آینده پیش بینی می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:
 
- اشباع بازار تراشه: اقدام شرکت‌ها در ذخیره سازی تراشه برای تامین نیاز تولید خود در آینده، سبب تقویت این گمانه شده که در آینده نزدیک بازار تراشه پس از عادی شدن میزان تقاضا‌ها دچار اشباع شود.
 
در واقع، اگر روند احتکار تراشه ادامه یابد (روندی که محتمل به نظر می‌رسد) فقط عدم تعادل بین تقاضا و عرضه را تشدید می‌کند و حتی می‌تواند منجر به تولید بیش از حد شود.
 
زمانی که شرکت‌ها بیش از نیاز بازار تولید کنند، افزایش موجودی، افزایش هزینه‌های ذخیره‌سازی، توقف کار، تعطیلی کارخانه‌ها و از دست دادن مشاغل رخ می‌دهد.
 
- تشدید مشکلات تولید تراشه: با بررسی شرایط جاری و عدم اطمینان ناشی از موج‌های جدید شیوع بیماری کرونا که قرنطینه‌های بعدی را در پی دارد، مشخص می‌شود که موج استعفا یا روند ترک شغل میلیون‌ها کارگر در دوران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۲ تشدید شود.
 
- تداوم مشکلات موجود تولید تراشه
 
نکته قابل توجه این که هرگونه بررسی شرایط و روند‌های بحران کمبود جهانی تراشه، چشم انداز حل و رفع آن در کوتاه مدت را نشان نمی‌دهد.
 
در بهترین حالت، کمبود تراشه در سال ۲۰۲۲ با تولید بیشتر در آسیا اندکی کاهش خواهد یافت، اما موج بزرگی از عرضه جدید در سال ۲۰۲۳ در جریان خواهد بود.
پیامد‌های کمبود جهانی تراشه
 
همه آنچه در پی کمبود جهانی تراشه رخ داد، محدود به کاهش یا محدودیت تولید نمی‌شود؛ این بحران سبب شد تا نوآوری‌ها در عرصه‌های مختلف صنعت جدی‌تر گرفته شوند.
 
صنعت خودرو به عنوان یکی از متضررترین صنایع نیازمند به تراشه‌های الکترونیکی به سختی در تلاش است تا راه حل‌های نوآورانه خود را بیازماید؛ به عنوان مثال، برخی از سازندگان خودرو در حال باطراحی محصولات خود هستند تا بتوانند خودرو‌هایی را ارائه کنند که کمتر به قطعات الکترونیکی با تکنولوژی بالا وابسته باشند.
 
بسیاری از سازندگان تراشه در سطح جهان در حال تجدیدنظر در استراتژی‌های تدارکاتی بلند مدت خود هستند؛ به عنوان مثال، ممکن است زمان تحویل سفارش بسیار کوتاه‌تر شود یا استراتژی برای عمر طولانی‌تر تراشه‌ها در نظر گرفته و اجرایی شود.
 
هرگونه تصمیم شرکت‌های سازنده تراشه می‌تواند تاثیری مهم بر صنعت و اقتصاد جهانی داشته باشد.
 
باید تاکید کرد که نوآوری و مدیریت زنجیره تامین، راه حل کلیدی این بحران است. اما نباید از متغیر‌های موثر در تولید تراشه در سطح جهان شامل تغییرات آب و هوایی غفلت کرد.
 
بررسی‌های جدید نشان می‌دهند که زنجیره‌های تامین جهانی تراشه از جهات مختلف تحت فشار هستند.
 
تاریخ تحویل برخی از تراشه‌های سفارش داده شده تا سال ۲۰۲۴ کشیده می‌شوند و پیش بینی می‌شود که بحران جهانی کمبود تراشه و قطعات الکترونیکی تا سال ۲۰۲۲ و احتمالا پس از آن ادامه داشته باشد؛ این به معنای تمرکز مجدد صنایع مختلف بر تولید ضروری‌ترین و سودآورترین محصولاتشان در سال ۲۰۲۲ است.
 
در پایان باید گفت که رفع مشکل فعلی کمبود تراشه در جهان تا حد زیادی به دلیل پیچیدگی‌های فرآیند تولید این محصول بعید به نظر می‌رسد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *