تمامی سفارش‌های خرید و فروش در اختیار معامله‌گران بازار سرمایه قرار می‌گیرد

17:56 - 17 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۱۰۴۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در راستای پاسخ به مطالبات رئیس دستگاه قضا در خصوص رفع دغدغه‌های مردم در بازار سرمایه بورس و هرگونه رانت و فساد، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تمامی سفارش‌های خرید و فروش را در اختیار معامله‌گران بازار سرمایه قرار می‌دهد.
- دستگاه قضا همواره بر حفظ حقوق عامه اهتمام ویژه‌ای داشته است. یکی از مصادیق حقوق عامه حفظ و صیانت از سرمایه‌های مردم و موضوع مهم و چالش برانگیز بورس است. در همین راستا، رئیس قوه قضاییه جلسات متعددی را با هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای هیئت تحقیق و تفحص از سازمان بورس برگزار و بر لزوم شفاف کردن فرایند‌ها در بورس برای رفع دغدغه مردم تاکید کرده است.
 
در همین زمینه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ۲۰ آذرماه در دیدار با هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دسترسی کارگزاری‌ها و سازمان بورس به کلیه ردیف‌ها و سفارشات عرضه و تقاضا، گفت: این در حالی است که سهامداران عادی به صورت آنلاین حداکثر ۵ ردیف از سفارشات را می‌توانند مشاهده کنند.
 
رئیس دستگاه قضا، عنوان کرد: همچنین دیده شده که صندوق‌ها به جای کد بورسی خود صندوق، با کد‌های حقیقی که در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند در بورس شرکت می‌کنند و یا کد‌های حقیقی صندوق را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و آن‌ها در بورس شرکت می‌کنند.
 
رئیس عدلیه با بیان اینکه همه این موارد می‌تواند ایجاد رانت و فساد کند، گفت: باید در خصوص همه این موارد شفاف‌سازی شود.

پاسخ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به مطالبات رئیس دستگاه قضا
 
اکنون در راستای پاسخ به مطالبات رئیس دستگاه قضا در خصوص رفع دغدغه‌های مردم در بازار سرمایه بورس و هرگونه رانت و فساد، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جدیدترین جلسه خود، ضمن تاکید بر لزوم تقویت سامانه‌های نظارتی و آموزش همگانی مبنی بر اینکه ارزش ذاتی هر سهم نه از میزان عمق مظنه‌ها (سفارش‌های خرید و فروش) بلکه از عوامل کلان اقتصادی و عوامل بنیادین مرتبط به هر شرکت تعیین می‌شود، تصمیم گرفته است که عمق مظنه در اختیار همگان قرار بگیرد و همه معامله‌گران آنلاین نیز بتوانند این خدمت را از کارگزاران خود دریافت کنند.
 
همچنین هیئت مدیره جدید سازمان بورس و اوراق بهادار عزم راسخ بر ایجاد شفافیت بیشتر شرکت‌ها و معاملات داشته و در این راستا تاکید دارد که کیفیت افشائات شرکت‌ها در کنار کمیت آن‌ها باید ارتقا یابد و در راستای نظارت بهتر و دقیق‌تر نسبت به رونمایی از نسخه جدید سامانه نظارت که ارتقا یافته سامانه قبلی است و اتاق مانیتورینگ در ساختمان جدید اقدام خواهد کرد.
 
همانطور که در دوره جدید تسهیل در ارائه مجوز نهاد‌های مالی صورت گرفته و تعداد مجوز‌های صادر شده در دوره جدید قابل مقایسه با دوره‌های قبلی نیست، انتظار می‌رود، نهاد‌های مالی نیز حرفه‌ای‌تر عمل کرده و از این موضوع مطلع باشند که در کنار صدور مجوزها، میزان و کیفیت نظارت بر نهاد‌های مالی نیز افزایش یافته و هر اقدامی که متعارض با رعایت حق و حقوق سرمایه‌گذاران باشد، رصد و رسیدگی خواهد شد.
 
از دیگر مطالبات مطروحه تعیین چارچوب نظارتی ناظرین بازار بوده که در این راستا نیز دستورالعمل مربوطه تدوین شده و به‌زودی نهایی خواهد شد. در خصوص معاملات پیش‌دستانه در برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز، سامانه‌های نظارتی به آلارم‌ها در این خصوص تجهیز شده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *