طرح ممیزی مراتع کشور امسال به اتمام می‌رسد

15:14 - 14 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۶۴۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه طرح ممیزی مراتع کشور گفت: تاپایان سال‌جاری طرح ممیزی مراتع به اتمام خواهد رسید.
- مسعود منصور در نشست خبری امروز شنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ که به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، گفت: در حال حاضر در کشور قریب به ۱۴٫۳ میلیون هکتار جنگل وجود دارد که حدود ۸۴ میلیون هکتار مراتع ۲٫۳ میلیون هکتار بیشه زار و درختچه‌ها و ۳۲ میلیون هکتار اراضی در معرض بیابان را شکل می‌دهند.
 
وی افزود: کشورمان دارای پوشش کم جنگل است به طوری که سرانه جنگل یک سوم متوسط جهان است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: فرسایش آبی کشور سالانه ۱۵٫۴ تن در هکتار است و جنگل‌های کشور در معرض تهدید حریق، آفات، قطع درخت و قاچاق چوب، قطع درخت در تولید ذغال و قطع درخت برای توسعه اراضی جهت تصرف هستند.

منصور اظهار کرد: حدود ۲۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در پهنه سیل خیزی قرار می‌گیرد که شامل ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۲۰۰ روستا آبادی است که طی ۲۰ سال اخیر ۳ هزارو ۵۰۰ سیلاب را داشته ایم و متوسط خسارت هر سیلاب بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی خاطر نشان کرد: از ۴ هزار و ۴۰۰ رشته قنات که در کشور وجود دارد ۶۰ درصد در معرض کم آبی قرار دارد با توجه به وضعیتی که از کشور ترسیم شده است می‌توانیم این آسیب‌ها و مشکلات را کاهش دهیم ولی این امر فقط توسط یک سازمان انجام پذیر نیست و به مشارکت مردم و رویکرد مسئولین در هر سه قوه نیاز است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد: با اجرای آبخیزدارای حدود ۹ تن در هکتار فرسایش آبی کاهش پیدا می‌کند همچنین ۷۰ درصد خسارت سیلاب نیز کاسته می‌شود.

وی در ادامه گفت: تاکنون بیش از ۹۶۰ هزار خانوار با دام از مراتع استفاده می‌کنند که نقش موثری در تولید اقتصاد کشور دارد به طوری که ۱۰٫۵ میلیون تن ارزش میزان علوفه تولیدی مراتع بوده که در تامین نهاده مورد نیاز دام تاثیرگذار است.

منصور بیان کرد: هزاران گونه گیاهی در مراتع کشور رشد می‌کند که سالانه ۲ هزار تومان به صورت خام به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه سه رویکرد را به شدت در سازمان دنبال می‌کنیم گفت: اولین رویکرد این بوده که قانون حفاظت و بهره برداری به ما حکم کرده است که باید عرصه‌ها در قالب طرح و برنامه فنی باشد و رویکرد دوم مشارکت مردم، نهاد‌ها و خیرین بوده و رویکرد سوم تقویت ساختار و بنیان حفاظتی، امنیت شغلی نیرو‌ها و حمایت‌های قضایی برای مبارزه با تخلفات در حوزه منابع طبیعی است.

وی با اشاره به اقدامات مهمی که طی دو سال اخیر در منابع طبیعی و آبخیزداری صورت گرفته است گفت: امسال ممیزی مرتع کشور به اتمام می‌رسد همچنین بعد از دودهه تصویر دقیقی از نقشه پوشش گیاهی کشور ارائه داده شده است و بیش از ۲٫۵ میلیون هکتار آبیاری بیابان زدایی را تا پایان سال انجام می‌دهیم.
 
منصور در ادامه خاط نشان کرد:در سازمان ۸ سامانه طراحی و راه‌اندازی شد که در حال حاضر تمام فرآیند‌ها در قالب این سامانه انجام می‌شود همچنین به دنبال توسعه زراعت چوب هستیم متوسط عملکرد سالانه زراعت چوب تا پایان فصل اردیبهشت ماه مشخص می‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امسال بیش از ۹۵ درصد اراضی ملی کشور سند کاداستر دریافت کرده‌اند و چند درصد باقی مانده نیز ظرف ماه‌های اولیه سال آینده به اتمام می‌رسد.
 
وی در ادامه گفت:  طی پیگیری ها به وجود آمده چند سند کاداستر با مساعدت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دستگاه قضایی صادر شده است که این اسناد صادر شده شامل جنگل آق مشهد به مساحت ۶هزارو ۵۴۵ هکتار، تالاب گاوخونی به مساحت ۴۱هزارو ۷۱۸ هزار هکتار، بیش از ۲هزارو ۷۷۵ هکتار از اسناد قله دماوند و تالاب انزلی به مساحت ۲۳هزارو ۷۴۳ هکتار و بیش از هزار هکتار از اراضی ملی روستای زیارت است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *