۱۰ توصیه طب سنتی برای ایام نوروز و فصل بهار

22:00 - 28 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۵۵۲
یک متخصص طب سنتی به بیان توصیه‌هایی برای ایام نوروز و آغاز فصل پرداخت.
زهره مرتجی در گفت‌وگو با میزان به بیان توصیه‌هایی برای ایام نوروز و آغاز فصل بهار پرداخت و گفت: دید و بازدید در ایام نوروز از رسوم ما ایرانی‌ها است که توصیه می‌شود با توجه به شیوع کرونا این اقدام مانند ۲ سال گذشته به صورت محدود انجام شود. ما در نوروز بیشتر از آجیل‌ها و شیرینی استفاده می‌کنیم و در فصل بهار بعد از مدت طولانی سرما و مواجهه با حرارت پایین دما با افزایش حرارت دما رو به رو هستیم و در حالی عده‌ای به اشتباه گمان می‌کنند که مزاج این فصل معتدل است فصل بهار مزاج گرم و تری دارد، اما میزان گرما و رطوبتی که این فصل دارد بیش از اندازه نیست.
 
وی توضیح داد: با توجه به اینکه گرما در این فصل در حال افزایش است بهتر است از مواد غذایی غلیظی که در فصل زمستان مصرف می‌کردیم و در بدن مانده اند، استفاده نکنیم چرا که سیستم گوارش در فصل زمستان به خوبی کار می‌کند و در این فصل هم می‌توان مقدار غذا را افزایش داد و هم می‌توان از مواد غذایی غلیظ استفاده کرد و از این رو در فصل بهار موادی که در بدن مانده اند و رسوب پیدا پیدا کرده اند، می‌خواهند از بدن خارج شوند.
در ایام نوروز و آغاز فصل بهار از خوردن شیرنی بسیار و مواد غذایی غلیظ خودداری شود

وی ضمن اشاره به اینکه توصیه می‌شود در ایام نوروز و آغاز فصل بهار از خوردن شیرنی بسیار و مواد غذایی غلیظ خودداری کنند، ادامه داد: در بسیاری از مهمانی‌ها شیرنی‌ها حجم بسیار زیادی دارند و این در حالی است که بر طبق رسوم ما شیرنی‌هایی که برای نوروز تهیه می‌شدند کوچک و سبک بودند نظیر شرینی نخودچی و در گذشته از شیرنی‌های خامه‌ای در عید نوروز استفاده نمی‌شد و ضمن اینکه کام فرد شیرین می‌شد مواد غلیظ وارد بدن نمی‌شد، ولی متاسقانه استفاده از این نوع شیرنی برای عید در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است و از این رو بهتر است در مصرف شیرنی به رسوم خود باز گردیم تا سلامتیمان حفظ شود.
 
این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه بهتر است در مصرف شیرنی و آجیل زیاده روی نکنیم چرا که مواد غلیظی که از تابستان در بدن مانده اند باید به تدریج از بدن خارج شوند، افزود: نکته بعدی که باید در فصل بهار مورد توجه قرار گیرد این است فصل بهار در طب سنتی فصل پاکسازی است.
 
بهتر است در بهار از انواع آش‌ها و سوپ‌ها و همچنین میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده گردد
 
این پزشک متخصص عنوان کرد: ما یک بهار طبی و یک بهار تقویمی داریم و بهار طبی مدتی است که آغاز شده است و بهار طبی سرما به تدریج در حال کاهش است و گرما کم کم آغاز می‌شود و در این فصل دیگر نیازی نیست از لباس گرم استفاده شود و از این رو باید به تدریج تدابیری برای شروع این فصل در نظر گرفته شود. به طور کلی بهتر است در بهار از انواع آش‌ها و سوپ‌ها و همچنین میوه‌ها و سبزیجات بیشتر استفاده گردد و اگر فردی مشکل گوارشی ندارد می‌تواند آن‌ها را به صورت خام مورد استفاده قرار دهند و چنانچه دچار مشکل گوارشی هستند می‌توانند از سبزیجات پخته نظیرآش استفاده کنند.
 
در بهار کمتر از گوشت‌ها استفاده کنید / ورزش را فراموش نکنید

مرتجی با بیان اینکه بهتر است در این فصل از گوشت‌ها کمتر استفاده شود و برنج را بیشتر به صورت آبکش مورد استفاده قرار گیرد، متذکر شد: ورزش نباید در فصل بهار فراموش شود و بهتر است ورزش در ساعاتی انجام شود که هوا خنک‌تر است و ساعات ابتدایی صبح و عصر بهترین زمان برای ورزش کردن است.
 
بهار فصل پاکسازی است
 
این متخصص طب سنتی اظهار کرد:  از آنجایی که بهار فصل پاکسازی است بهتر است با استفاده از آش‌ها و سوپ‌ها مزاج را تا حدی ملین کرد و یا اینکه با مراجعه به متخصص طب سنتی برای این امر تدبیری اندیشید و یا از طریق انجام حجامت، می‌توان اقدام به پاکسازی کرد.
 
مرتجی اشاره کرد: به طور کلی رویه در فصل بهار باید اینگونه باشد که ورودی به بدن کاهش یابد و از غذا‌های سبک و کم حجم استفاده کرد و از طرفی دیگر خروجی مواد زائد باید افزایش یابد و با توجه به اینکه طب سنتی برای هر فردی متفاوت است و با توجه به مزاج و مشکلات هر فردی تدابیر مختلفی در نظر گرفته می‌شود، افراد می‌تواند با مراجعه به پزشک مناسب‌ترین راهکار برای افزایش خروج مواد زائد از بدن را انجام دهند.

 


برچسب ها: کرونا طب سنتی بهار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *