عدالت به حرف نیست

8:26 - 14 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۵۰۸
حسام الدین برومند در سرمقاله روزنامه حمایت نوشت: قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی به گواهی اقدامات و اتفاقاتی که در هفت ماه گذشته انجام داده است، تلاش کرده تا هر چه بیشتر احساس عدالت در جامعه را تقویت کند.

_ حسام الدین برومند در سرمقاله روزنامه حمایت نوشت: موج سخن از عدالت معمولا مواج و در اوج است، اما شاخص این است که عدالت در میدان عمل چه سرنوشتی پیدا می‌کند. حضرت علی (ع) عبارت صریحی دارند که «العدل اوسع الأشیاء فی التواصف و أضیق‌ها فی التناصف»: عدل در مقام توصیف بسیار فراخ است درحالى‏که در مقام عمل بسیار تنگ و دشوار. (خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه)

در این میان وظیفه و رسالت «عدلیه» مضاعف است تا هم وعده‌هایی که داده در «میدان عمل» دیده شود و هم از باب دفاع از «حقوق عامه» نگذارد که در مسیر عدالت، به نحوی از انحاء انحراف، تحریف و تضییع حق صورت بگیرد.

قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی به گواهی اقدامات و اتفاقاتی که در هفت ماه گذشته انجام داده است؛ تلاش کرده تا هر چه بیشتر احساس عدالت در جامعه را (آنقدری که سهم عدلیه است) تقویت نماید.

سفر‌های استانی رییس محترم دستگاه قضا و نظارت‌های میدانی ایشان در جهت اصلاح فرایند‌ها به نفع مردم، یکی از مصادیق برجسته‌ای است که ثمرات و برکات آن در عمل دیده شده و کارشناسان و صاحبنظران بر آن تاکید دارند. این یادداشت می‌کوشد سفر اخیر رییس قوه قضاییه به استان هرمزگان را به عنوان یک برشی از مجموعه اقدامات عدلیه در دوره تحول و تعالی مورد توجه و دقت قرار بدهد.

یکم. سفر رییس محترم عدلیه به استان هرمزگان به صورت از پیش اعلام نشده و با حذف تشریفات و هزینه‌های زائد انجام شد. این اقدام، یک مدل و الگویی موفق در جهت گره گشایی از کار مردم و خدمت بی منت است. وقتی یک مقام ارشد حکومتی خادم مردم است و در این خدمت هم هزینه‌ای را به بیت المال تحمیل نمی‌کند؛ همه مسئولان و مدیران باید با حذف تشریفات و بی واسطه در صحنه خدمت به مردم و گره گشایی از کار آن‌ها اقدام کنند. ضمن آنکه دیدار چهره با چهره یک مسئول عالی رتبه با مردم، این امکان را فراهم می‌سازد تا او مسایل و مشکلات را بدون پرده و شفاف مشاهده کند و جلوی دورزدن‌های احتمالی برخی مدیران در عملِ به وظیفه و قانون گرفته می‌شود.

دوم. در همه سفر‌های استانی، حمایت از تولید و پیگیری جدی برای رفع موانع آن در اولویت کاری رییس عدلیه است. در این سفر هم حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ضمن حمایت همه جانبه عدلیه از تولید و تولید کنندگان، نکته مهمی را مورد تاکید قرار دادند: «باید در فرآیند اعطاء و اخذ تسهیلات، ارتباط نهاد‌های متولی پولی و بانکی با تولیدکنندگان و همچنین اخذ و ضبط وثایق، تجدیدنظر‌هایی در راستای حمایت از رونق تولید و شکوفایی اقتصاد ملی صورت گیرد.»

سوم. مقوله ترویج فرهنگ صلح و سازش و اصلاح ذات البین از دیگر مواردی بود که در این سفر استانی مورد تاکید رییس عدلیه قرار گرفت؛ و در همین راستا، سه محکوم به قصاص دارای شاکی خصوصی پس از تحمل چندین سال حبس با وساطت و میانجیگری رییس عدلیه و گذشت شاکیان خصوصی از زندان بندرعباس آزاد شدند.

چهارم. کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندان و زندانیان هم مورد اهتمام و پیگیری جدی رییس عدلیه در این سفر بود. از یکسو تاکید بر ارفاقات قانونی برای زندانیان مورد توجه قرار گرفت و از سوی دیگر، قاعده عدلیه این است که به اشرار و سارقان حرفه‌ای و کلاهبرداران و سلب کنندگان امنیت، رحم نکند؛ چراکه اغماض به مجرمان خطرناک را ظلم به مردم می‌داند.

پنجم. شناسایی مشکلات استان و اصلاح فرایند‌ها از دیگر مواردی است که در سفر‌های استانی رییس عدلیه مورد دقت و توجه ویژه قرار می‌گیرد. در این سفر، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای نسبت به وضعیت گمرک انتقاد کرد و گفت: دست به دست هم بدهیم و اگر خلاء قانونی داریم آن خلاء را پر کنیم؛ و بالاخره باید گفت؛ عزم عدلیه در دوره تحول و تعالی این است که علاوه بر وظایف جاری و روزانه و صدور احکام قضایی و فصل خصومت، همزمان با فساد قاطعانه مبارزه کند، از تولید و رونق اقتصادی حمایت کند، هر جا حق مردم آسیب دیده بهنگام ورود نماید، فرایند‌های اداری و کاری را به نفع مردم اصلاح نماید، نظارت‌های میدانی را تقویت کند، ارتباطش با مردم را گسترش بدهد، از ظرفیت‌های مردمی استفاده نماید، و... و همه این موارد و اقداماتی که مردم در ماه‌های گذشته به چشم خود دیده اند نشان می‌دهد که دستگاه قضا در جهت یک عدلیه مردمی و ضدفساد با قدرت و شتاب حرکت کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *