سازمان ثبت صدور اسناد کاداستری برای بستر رودخانه‌ها و حریم سواحل را آغاز کرده است

12:57 - 13 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۴۰۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به اینکه از نظر حقوقی  بستر رودخانه‌ها و حریم ۶۰ متری سواحل  جز اموال عمومی بوده و هرگونه ساخت و ساز در این حریم غیر مجاز است از این رو سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور اسناد کاداستری را برای بستر رودخانه‌ها و حریم سواحل با قاطعیت شروع کرده است.

 - حسن بابایی در جلسه شورای قضایی دادگستری کل استان آذربایجان غربی به سیاست‌های کلی قوه‌قضاییه اشاره کرد و گفت: از جمله سیاست‌های رئیس قوه‌قضاییه رفتار قانونی و عادلانه با متهمان و زندانیان و استفاده از نهاد‌ها و ارفاقات قانونی برای کاهش جمعیت کیفری زندان است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یکی از راهبرد‌های قوه‌قضاییه افزایش سرمایه‌های اجتماعی  است و این موضوع  با مردمی بودن قضات حاصل می‌شود و تاکید رئیس دستگاه نیز مردمی بودن قضات است.

وی  در بخش دیگری از سخنان خود به دستورات رئیس قوه‌قضاییه مبنی بر آزاد سازی حریم ۶۰ متری سواحل و  فضای بستر رودخانه‌ها  اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است و با توجه به اینکه از نظر حقوقی  بستر رودخانه‌ها و حریم ۶۰ متری سواحل  جز انفال و اموال عمومی بوده و هرگونه ساخت و ساز در این حریم غیر مجاز تلقی شده و قابلیت تعقیب حقوقی و کیفری دارد، از این رو سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور اسناد کاداستری را برای بستر رودخانه‌ها و حریم سواحل با قاطعیت شروع کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به اهمیت توجه به هوشمند سازی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به سند تحول و تعالی قوه‌قضاییه که یک سند بالادستی است  و در آن به هوشمند سازی تصریح شده کارگروه‌های ویژه‌ای در سازمان به منظور نیل به این هدف تشکیل شده‌اند و اکنون بیش از ۷۰ درصد از فرآیند‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌پذیرد و هدف از این امر حضور حداقلی مردم در واحد‌های ثبتی و ارائه خدمات ثبتی با کمترین هزینه در کوتاهترین زمان برای عموم شهروندان است.

بابایی  با اشاره به ارتقای رتبه ایران در حوزه هوش مصنوعی تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مسیر نیل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق راهبرد‌های ریئیس قوه قضاییه برای  کارگیری هوش مصنوعی برنامه ویژه‌ای داشته و برنامه ریزی گسترده‌ای را برای توانمندسازی و خدمت رسانی هوشمند در دستور کار خود قرار داده است.

وی پروژه آرشیو الکترونیکی مبتنی بر هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص هوشمند اسناد را اولین پروژه فناورانه در این حوزه برشمرد و خاطر نشان کرد که در آینده نزدیک سامانه‌های مالکیت معنوی، ثبت شرکت ها، املاک و ثبت آنی نیز از ماژول‌های هوش مصنوعی استفاده خواهند برد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  افزود: امروز بر اساس آمار، صدور اسناد تک برگی به تک برگی در کمتر از یک روز، اسناد دفترچه‌ای به تک برگ که دارای نقشه است در فاصله زمانی یک هفته‌ای و اسناد دفترچه‌ای بدون نقشه به تک برگ که لازم به ارجاع به کارشناس داشته باشد در زمان دو هفته انجام می‌پذیرد و ما تلاش داریم این زمان‌ها را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

در ابتدای این جلسه نیز مجیدی دادستان عمومی و انقلاب ارومیه به پیگیری اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور در استان اشاره کرد و گفت: اجرای کامل این قانون در استان، در شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان به صورت جدی مورد پیگیری است و در عرصه منابع طبیعی برای بالغ بر دو میلیون و نهصد و بیست هزار هکتار از اراضی ملی سند کاداستری صادر شده است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی استان در کنار اجرای کاداستر اراضی ملی، صدور اسناد کاداستر برای اراضی کشاورزی استان که مساحت آن بالغ بر یک میلیون هکتار است است و پیگیر این هستیم که برای اسناد کشاورزی سند مفروزی صادر شود تا روستاییان بتوانند از امتیازات اسناد مالکیت خود استفاده کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *