صادرات ایران به عراق به بیش از ۸.۲ میلیارد دلار رسید

14:16 - 11 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۱۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سخنگوی گمرک گفت:در ۱۱ ماهه نخست امسال، بیش از ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۱۷ درصد در وزن و ۲۰ درصد درارزش رشد داشته است.

- طبق اعلام گمرک، سید روح اله لطیفی در همایش فرصت‌ها و راهکار‌های توسعه صادرات به استان‌های جنوب عراق، اظهار داشت: اشتراکات فراوان بین دولت ایران و عراق باعث شده است تا صادرات غیر نفتی ما از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ برسد و مجددا در سال جاری نیز همین میزان قابل پیش بینی است.

وی افزود:صادرات ما در سال ۸۰ تقریبا ۱۴۵ میلیون دلار بود و در سال ۸۴ بااولین جهش را با یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار را شاهد بودیم و در سال‌های بعد با شیبی مناسب به دو میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسید و جهش دوم در سال ۸۸ با صادرات چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داد.

لطیفی در ادامه گفت: سومین جهش صادرات به عراق، ضمن حفظ مسیر رشد، در سال ۹۱ بود که صادرات کشورمان در این سال به ۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال ۹۷ با هشت میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده است که همچنان در این محور، صادرات غیرنفتی در حال انجام است.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق گفت: واردات ۱۱ ماهه کشور از عراق به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده است که این میزان از لحاظ حجم، بیشتر از واردات کشورمان از عراق در ۲۰ سال گذشته بوده است که سرجمع واردات ایران در دو دهه ۸۰ و ۹۰ یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۶۱ دلار بوده است.

لطیفی در پایان تاکید کرد: اجرای کنوانسیون تیر و حمل یکسره کالا بین دوکشور، فرماندهی واحد مرزی، صادرات حرفه ای، بسته بندی مناسب، برنامه ریزی تولید براساس بازار‌های هدف و تولید کالا‌های با ارزش افزوده‌ی بیشتر و تامین نیاز‌های کشور از مسیر عراق می‌تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد.

گفتنی است در این نشست، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت، رئیس اتحادیه صنایع العماره، نایب رئیس اتاق بازرگانی بصره، سرکنسول ایران در بصره، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق، معاون استاندار خوزستان، رایزن بازرگانی ایران در عراق، تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و عراق حضور داشتند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *