صدور اسناد کاداستری اراضی کشاورزی استان خراسان جنوبی آغاز شد

11:42 - 11 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۰۰۵۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
با اجرای موفق صدور اسناد کاداستر ۹۸ درصد از اراضی ملی استان خراسان جنوبی با همکاری ادارات منابع طبیعی و ثبت اسناد و املاک استان، صدور اسناد تک برگ اراضی کشاورزی و زراعی استان به مرحله اجرا درآمد.

 - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خراسان جنوبی در سومین جلسه کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهری استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به لزوم تصویب هر چه سریعتر طرح جامع و سپس طرح تفصیلی شهر بیرجند، اجرای طرح کمربند سبز شهر در اولویت شهرداری بیرجند قرار گیرد.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا افزود: تأکید بر اجرای کامل طرح کمربند سبز در مرکز استان با هدف تعیین حدود شهری و پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز خارج از محدوده شهری است نه اینکه مشکلی بر مشکلات موجود بیفزاید.

وی از دستگاه‌های مربوطه خواست تا با توجه به تعطیلات پیش رو در نوروز ۱۴۰۱ و سوء استفاده برخی افرا از تعطیلی ادارات در روز‌های تعطیل، با افزایش گشت‌های بازرسی، از شروع به ساخت و ساز‌های غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها در ابتدای امر با تذکر و ارشاد پیشگیری نمایند تا شاهد تخریب این بنا‌ها و مشکلات بعدی آن نباشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خراسان جنوبی ضمن گلایه از عدم برخورد مسئولان مربوطه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز بستر و حریم رودخانه در بند امیرشاه بیرجند، گفت: مردم با دیدن این ساخت و ساز‌ها عنوان می‌کنند اگر قانون باید اجرا شود چرا برای همه نباشد؟

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا ابراز خرسندی از ثبت ۹۸ درصد از اراضی ملی استان در سامانه کاداستر افزود: با شروع صدور اسناد کاداستر اراضی کشاورزی استان لازم است اداره ثبت اسناد استان نسبت به اقناع عمومی و بیان فواید و برکات اسناد تک برگی کاداستر اقدام کند تا این مهم هرچه سریعتر به اتمام برسد.

علیرضا توانا، معاون شهرسازی شهرداری بیرجند در این جلسه گفت: حدود ۶ و نیم هکتار برای ایجاد کمربند سبز شهر بیرجند فضا تخصیص داده ایم که تنها ۰.۵ هکتار آن در تملک شهرداری است و بخش وسیعی از آن زراعی بوده که در تملک مردم است و اجرای کمربند سبز را با مشکل مواجه کرده است.

حمید قلی زاده، معاون امور اراضی جهاد کشاورزی استان نیز از افزایش بازدید‌های یگان حفاظت این اداره در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و افزود: گزارشات واصله از مردم نیز با فوریت پیگیری می‌شود.

معاون آب منطقه‌ای استان با اشاره به اعتبارات مناسبی که امسال به استان تخصیص یافته است گفت: حد حریم و بستر رودخانه‌های استان را تا حد امکان انجام داده ایم و در صورت تجاوز به این حدود، ساخت و ساز‌ها تخریب خواهد شد.

سید سعید پورجعفر افزود: مشکل اصلی درخصوص حریم و بستر رودخانه‌های استان این است که سند این اراضی به نام آب منطقه‌ای یا منابع طبیعی صادر می‌شود، اما نظارت بر ساخت و ساز‌های غیر مجاز در آن محدوده به همان دستگاه واگذار نمی‌شود.

معاون اداره کل ثبت اسناد استان نیز ضمن تشکر از همکاری خوب منابع طبیعی استان در صدور اسناد تک برگ ۹۸ درصد از اراضی ملی استان گفت: صدور اسناد املاک دستگاه‌های دولتی استان در سامانه شمیم که دقت بسیار بالایی دارد را آغاز کرده ایم و از تمامی دستگاه‌های دولتی میخواهیم در این خصوص اقدام نمایند.

مهدی رمضانی ادامه داد: در صورتی که اداره‌ای تجهیزات لازم برای ثبت حدود املاک در سامانه شمیم را ندارد آمادگی داریم همکاری لازم در این خصوص را داشته باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *