با آموزش مجازی شکاف بین فرصت‌های یادگیری آشکارتر شد

15:34 - 10 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۹۳۶
معاون آموزش ابتدایی گفت: در دوران کرونا افت پنهان در یادگیری داشتیم و شکاف بین فرصت‌های یادگیری آشکارتر شد. تا قبل از کرونا، دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه آموزش می‌دیدند، اما با آموزش مجازی برخی از دانش آموزان به خاطر عدم دسترسی به موبایل و یا تبلت و رایانه محروم شدند.
-بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با تبریک عید مبعث، اظهار کرد: بعثت بر اساس نص صریح قرآن بهترین راهبرد تربیتی را برای ما معرفی کرده است.

وی با اشاره به چالش‌های آموزش مجازی و راهکار‌های جبران افت یادگیری در دوره ابتدایی، افزود: دوران کرونا تهدید‌ها و فرصت‌هایی را به همراه داشته که از جمله فرصت‌های آن؛ ارتقای مهارت فناوری معلمان و تهیه و تدوین منابع متنوع یادگیری در بستر فناوری است.

حکیم زاده عنوان کرد: با آموزش مجازی دیوار انحصار در تولید محتوای آموزشی شکسته شد و خلاقیت معلمان در استفاده از محتوا‌های آموزشی متنوع بروز و ظهور پیدا کرد.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه خانواده‌ها مشارکت‌های بسیار خوبی داشتند، گفت: تعطیلی مدارس باعث شد تا ارزش‌های کار معلمان و مدارس آشکار شود و نشان دهد این باور که فناوری می‌تواند جای معلم و مدرسه را بگیرد، بسیار اشتباه است.

حکیم زاده ارزشیابی موثر در فضای مجازی را چالش بزرگی دانست و گفت: در دوران کرونا افت پنهان در یادگیری داشتیم و شکاف بین فرصت‌های یادگیری آشکارتر شد. تا قبل از کرونا، دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه آموزش می‌دیدند، اما با آموزش مجازی برخی از دانش آموزان به خاطر عدم دسترسی به موبایل و یا تبلت و رایانه محروم شدند.

وی با اشاره به پژوهش‌های بین المللی و نقش‌های جهانی آموزش حضوری و غیرحضوری، اظهار کرد: با شیوع کرونا و استفاده ازآموزش مجازی، معلمان در مواجهه با آموزش مجازی چهار گروه؛ معلم معتقد به آموزش مجازی، معلم دارای نگرش مثبت به آموزش، اما همراه با نگرانی، معلمان بی تفاوت و معلمان آماده و خوش بین به یادگیری در فضای مجازی هستند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به راهکار‌های افت یادگیری، گفت: تغییر در روند کاری مدرسه، تغییر در تقویم سالانه مدارس، آموزش و توانمندسازی معلمان و استفاده ازمشارکت و همراهی خیرین از جمله راهکار‌هایی است که درنظام‌های آموزشی نوین به کارگرفته شده است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به تغییرات اجتناب ناپذیر در دوران پسا کرونا، اظهار کرد: یادگیری می‌تواند در هر مکانی انجام بگیرد و آموزش فناوری برای معلمان در اولویت خواهد بود. از دیگر تغییرات اجتناب ناپذیر اجتماعی شدن در بستر‌های آنلاین، تغییر در روش‌های یادگیری و تغییر در نقش معلمان و خانواده‌ها خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *