عبور ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای خارجی از کشور

13:32 - 09 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۷۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه، ۱۱ میلیون و ۲۹۸ هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه، رشد ۷۰ درصدی داشته است.

- طبق اعلام گمرک، سید روح اله لطیفی، اظهار داشت: میزان ترانزیت خارجی طی ۱۱ ماهه امسال، ۱۱ میلیون و ۲۹۸ هزارتن کالای خارجی بوده و میزان ترانزیت در مدت مشابه یعنی ۱۱ ماهه سال ۹۹، ۶ میلیون و ۶۳۹ هزار تن، که میزان ترانزیت کالا در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سیاست توجه به همسایگان و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه در دولت سیزدهم، کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش توجه به مسیر‌های جاده‌ای و ریلی در جهان و تلاش و همکاری دستگاه‌های مرتبط با حمل و نقل و تجارت در راه اندازی یا فعال سازی کریدور‌هایی از مسیر کشورمان، موجب شده تا کشور در حوزه ترانزیت کالا و عبورکالا‌های خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران رشد چشم گیری داشته باشد.

سخنگوی گمرک تاکید کرد:کالای عبوری خارجی از کشورمان در کل سال ۹۸ و همچنین در کل سال ۹۹ تنها هفت و نیم میلیون تن در طول هر سال بوده و این رشد تراتزیت در ۱۱ ماه امسال امیدوار کننده است و طبق پیش بینی‌های مدیران گمرک که در ماه‌های پیش هم اعلام شد ان شاء الله در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.

لطیفی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و هدف گذاری معظم له در رسیدن به حجم ترانزیت بیش از ۵۰ میلیون تن در سال و توجه به ترانزیت و مزیت‌های جغرافیایی کشور در اقتصاد مقاومتی، دولت سیزدهم برای برداشتن گام‌های جدی مصمم است.

سخنگوی گمرک گفت: توجه به اسناد بالادستی به ویژه برنامه‌های توسعه کشور و تصمیم دولت در توسعه تراتزیت، توجه ویژه در توسعه زیرساخت ها، کاهش زمان عبور، ارزان‌تر شدن نهایی عبور از ایران و مزیت سازی بیشتر نسبت به رقبا، با توجه به کوتاهی مسیر برای خدمت گیرندگان، می‌تواند راه‌های رسیدن به توسعه ترانزیت را هموار کند و عملا با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها به رشد ترانزیت به میزان مد نظر رهبر معظم انقلاب برسیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *