افزایش تیراندازی‎های مرگبار پلیس کانادا

0:45 - 10 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۶۸۹
یک گزارش نشان می‎دهد که تیراندازی‎های مرگبار پلیس کانادا در سال‎های گذشته روندی صعودی داشته است.

- کارشناسان جرم شناسی در کانادا می‌گویند با وجود درخواست‌های فزاینده برای تغییر در عملکرد پلیس، تعداد تیراندازی از سوی افسران پلیس در کانادا بسیار زیاد است.

به گزارش «سی بی سی»، افسران پلیس کانادایی در حال ماموریت از اول ژانویه تا ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ به ۶۴ نفر در کانادا تیراندازی کرده و ۳۲ نفر را به قتل رساندند.

«تمیتوپ اوریولا»، دانشیار جرم شناسی در دانشگاه آلبرتا، می‎گوید «من به شدت نگران ماهیت بی امان این مشکل هستم؛ هیچ چیز اجتناب ناپذیر یا طبیعی در مورد این مشکل وجود ندارد.»

این رسانه کانادایی هر تیراندازی را با استفاده از اطلاعات پلیس، واحد‌های تحقیقاتی مستقل و گزارش‌های مستقل دنبال کرده است.

در سال ۲۰۲۱، تعداد تیراندازی‌های پلیس با مجموع تیراندازی‌های سال ۲۰۲۰ برابری می‌کند، زمانی که پلیس به ۶۰ نفر تیراندازی کرد و ۳۶ نفر بر اثر آن کشته شدند.

در سال ۲۰۲۰، پنج تیراندازی نیز در ماه دسامبر اتفاق افتاد و کوچکترین قربانی یک پسر یک ساله بود که در انتاریو کشته شد.

دستکم سه تیراندازی مرگبار پلیس در ماه دسامبر ۲۰۲۱ رخ داد که در گزارش این رسانه کانادایی گنجانده نشده است.

در سال ۲۰۲۱، مردان جوان همچنان بیشتر افرادی را تشکیل می‌دهند که پلیس به آن‌ها تیراندازی کرده است.

همچنین تعداد نامتناسبی از رنگین پوستان در میان قربانیان وجود داشت؛ نژاد افراد را می‌توان در ۱۷ تیراندازی شناسایی کرد؛ بیش از ۵۰ درصد قربانیان افراد بومی و ۱۷ درصد سیاه‌پوست بودند.

«اوریولا»، در بخش دیگری گفت که تیراندازی پلیس در کانادا در مقایسه با سایر کشور‌ها از جمله آمریکا غیرمعمول است، اما این تعداد همچنان نگران کننده است.

در بیش از ۲۶ درصد موارد تیراندازی پلیس در سال ۲۰۲۱ دلیل اصلی تماس با پلیس، به دلیل موضوعی مرتبط با سلاح بود.

در ۸۱ درصد تیراندازی‌ها از سوی افسران پلیس، فرد مقابل پلیس دارای سلاح بوده است؛ در ۵۲ درصد، این افراد چاقو یا سایر سلاح‌های لبه دار را در دست داشته‎اند؛ همچنین در ۳۱ درصد، فرد دارای سلاح گرم بود.

در برخی از موارد افسران پلیس برای بررسی فردی که سلامت روان او نگران کننده است، اعزام می‌شوند؛ منتقدان از پلیس کانادا خواسته‎اند تا نحوه پاسخ افسران به چنین بررسی‌هایی را تغییر دهد.

در سال ۲۰۲۰، ۹ تیراندازی مرگبار پلیس در زمان روند بررسی سلامت انجام شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *