بسته «صدا و سیما» برای لحظه تحویل سال؛ همان همیشگی!

15:38 - 08 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۵۰۰
علی ضیا در شبکه یک، داریوش فرضیایی در شبکه دو، احسان علیخانی در شبکه سه و رامبد جوان در شبکه نسیم اجرای ویژه‌برنامه‌های تلویزیون برای لحظه تحویل سال جدید را بر عهده خواهند داشت.

_ مهر نوشت: التهابات این روز‌های صداوسیما مثل آتش زیر خاکستر است، همچنان از طرفی زمزمه خداحافظی برخی مدیران شبکه‌ها و تغییرات در زیرساخت‌های صداوسیما شنیده می‌شود و از طرفی مدیرانی که بر مسند کارند هنوز باید تا آخرین لحظه بهترین گزینه‌های خود را در هر موقعیت و مناسبتی رو کنند. از این حیث ویژه‌برنامه‌های تحویل سال و نوروز شبکه‌ها برای برخی مدیران راه رفتن بر لبه تیغ است؛ از سویی باید مراقب بود تا حاشیه‌ها به حذف‌های ناگهانی نینجامد و از سویی حتی تضمینی برای بقای یک جایگاه یا حتی دورخیزی به سمت‌های بالاتر باشد.

فصل بهار هم که به خودی خود ماراتنی همیشگی برای صداوسیما بوده است، میدان بازی این رقابت خیلی وسیع‌تر از برنامه سازان است و تا اثبات و برتری‌جویی یک مجری و یک مدیر بر دیگر مجریان و مدیران و شبکه‌ها هم پیش رفته است. آن هم با همین بضاعت همیشگی صداوسیما که از بی پولی و نبود بودجه نالیده است، اما بهترین بودجه‌ها یا بیشترین امکانات به اختیار درآمده تا هر شبکه بهترین برگ برنده خود را رو کند. برگ برنده‌ای که امسال با تحویل سال شروع شده در نوروز ادامه می‌یابد و با وصل شدن به ماه رمضان می‌تواند به هت تریکی برای هر شبکه بدل شود.

ویترین ویژه این تورنمنت، مجریان برنامه‌های تحویل سال هستند، مجریانی که هر یک می‌خواهند بهترین خود را عرضه کنند و ارزش افزوده‌ای برای مخاطبشان داشته باشند و البته گاه همین تلاش برای بهتر بودن به عطشی برای جلوه‌گری‌های صرف منجر شده و نتیجه‌ای عکس داده است. جلوه‌گری‌هایی که بخشی از آن پول پاشی‌های میلیاردی برای دعوت از مهمانان سلبریتی و خرج تراشی برای دکور‌های چشمگیر و حاشیه سازی با سخنان شاذ بوده است.

در زیر مروری بر مجریانی داریم که تا الان اسامی شأن برای اجرای برنامه‌های تحویل سال بیشتر شنیده می‌شود.

بسته «صدا و سیما» برای لحظه تحویل سال؛ همان همیشگی!

شبکه اول؛ علی ضیا / ‏‬ فرمول یک

علی ضیا که حالا در کارنامه‌اش اجرای برنامه‌های اجتماعی تلویزیون پررنگ‌تر است این سال‌ها بیشتر با «فرمول یک» و در شبکه یک سیما دیده شده و سعی کرده بیشتر در همین فضای اجتماعی به گپ و گفت بپردازد، او بسته به مهمانانش که بیشتر هم چهره‌هایی مردمی بوده‌اند کمتر چالش کرده است و بیشتر ترجیح داده فضایی صمیمی و رفاقتی رقم بزند.

ضیا از نوروز ۱۴۰۰ برنامه‌ای روی آنتن نداشت و اگرچه چند باری مدیران به برنامه‌ها و حتی مسابقه‌هایی با حضور وی وعده دادند، اما هر بار این وعده‌ها به زمانی دیگر موکول شد. گویی قرار بود این غیبت روی آنتن شبکه تا یک سال طول بکشد و حتی شب یلدا که یکی از مهمترین مناسبت‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر بوده است نیز در شبکه یک بدون ضیا به صبح رسید.

ضیا این چند سال نه فقط مجری که تهیه‌کنندگی برنامه‌هایش را هم به ویژه در موعد تحویل سال برعهده داشته است و از این حیث برنامه‌های تحویل سال شبکه یک ویترین و پشت صحنه‌اش به انتخاب‌های ضیا برمی‌گردد. انتخاب‌هایی که گاه می‌تواند در حد دعوت از یک خواننده مثل مهراد جم روی آنتن چالش شود یا به اتفاقی مثبت و هیجان‌انگیز ختم شود.

ضیا در این غیبت یک ساله از تلویزیون منفعل نماند و در شبکه‌های اجتماعی به گپ‌های شبانه با بازیگران و چهره‌ها پرداخت؛ دوری یک ساله‌ای که احتمالاً می‌تواند اقبال و استقبال مخاطبانش از او را دوچندان کند تا منتظر باشند و ببینند امسال چه ایده‌هایی برای بازگشت به قاب جادو دارد.

ضیا حالا بعد از ۲ سال رویداد «انتخاب چهره مردمی» را هم دوباره کلید زده و داورانی را هم انتخاب کرده است؛ رویدادی که طی دو سال اخیر به واسطه کرونا متوقف ماند او به تازگی و در برنامه خندوانه از اجرای برنامه تحویل سال خود خبر داد و تا امروز تنها فردی است که اجرایش به عنوان مجری ویژه برنامه تحویل سال تلویزیون خبری شده است.

چالش‌های «ضیا» برای اجرای تحویل سال ۱۴۰۱

ضیا طی این دو سال به واسطه اپیدمی کرونا و به دلیل اینکه بخشی از این چهره‌های مردمی از گوشه و کنار کشور به تهران می‌آمدند این رویداد را لغو کرد و حالا باید دید امسال این چالش را چگونه حل کرده است.

او البته در سال‌های قبل و در زمان اجرایی کردن این طرح آنتن را در طول سال در اختیار داشت و چهره‌های مردمی‌اش را از میان آن‌ها انتخاب می‌کرد. چهره‌هایی که برخی شأن به واسطه اتفاقاتی که رقم زده بودند شهرتی کمتر از سلبریتی‌ها نداشتند و با رای‌های بالایی توانستند در نظرسنجی مردمی انتخاب شوند.

امسال، اما همانطور که پیش از این اشاره شد ضیا برنامه‌ای نداشت تا بتواند تا حدی گزینه‌های موردنظر و غیر شناخته‌شده را به چهره‌هایی «آشنا» برای مردم تبدیل کند و احتمالاً به رأی گذاشتن این افراد پروسه سخت‌تری را طی خواهد کرد. از طرفی گفتگو‌هایی که بتواند عیار و درون این چهره‌ها را مشخص کند ممکن است برنامه‌ها را مطول کند و این یکی از آسیب‌های برنامه‌های این چنینی است.

بسته «صدا و سیما» برای لحظه تحویل سال؛ همان همیشگی!

شبکه دو؛ داریوش فرضیایی / عموپورنگ‏‬

داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ چهره‌ای محبوب و به نوعی سلبریتی همواره دوست داشتنی کودکان است. او از معدود ستارگانی است که در حوزه اجرای کودک و نوجوان نه تنها از محبوبیتش کاسته نمی‌شود بلکه سال به سال افزوده هم شده است.

پورنگ در این سال‌ها تجربیات متنوعی هم در حوزه اجرا و هم اجرا- بازیگری داشته است و مجموعه‌های نمایشی «محله گل و بلبل» یا «بچه محل» رکوردشکنی‌های بالایی در جذب مخاطب کودک و حتی خانواده‌هایشان داشته‌اند. به ویژه که امسال رکورد پربیننده‌ترین محتوای حرفه‌ای فارسی زبان هم به تیم سازنده «کلبه عمو پورنگ» اختصاص یافت و این برنامه از ابتدای ۱۴۰۰ تا الان به رکورد بازدیدی بیش از ۳۹ میلیون رسیده است.

داریوش فرضیایی بیش از ۲ دهه است که به اجرا برای خردسالان و کودکان می‌پردازد و کودکان دهه‌های مختلف تلویزیون با او و برنامه‌هایش خاطره دارند و گاه غیر از کودکان، خانواده‌هایشان نیز مخاطب و تماشاگر برنامه‌های او هستند به ویژه که مجموعه‌های نمایشی او در این سال‌ها کاملاً آثاری خانوادگی بوده است و از بازیگران چهره و مشهوری در قالب کاراکتر کمک گرفته است.

او حالا جدی‌ترین گزینه اجرای تحویل سال شبکه دو است که نامش به صورت غیررسمی مطرح شده و البته هنوز جزئیاتی از کم و کیف حضورش برای این ویژه برنامه اعلام نشده است.

چالش‌های «پورنگ» برای اجرای تحویل سال ۱۴۰۱

شاید عجیب باشد، اما این اولین بار نیست که اجرای ویژه برنامه تحویل سال به پورنگ سپرده می‌شود، چند سال پیش و همزمان با نوروز ۹۶ ویژه برنامه تحویل سال شبکه دو با اجرای داریوش فرضیایی رقم خورد که به صورت یک برنامه نمایشی جلو رفت. در این برنامه که با اجرای زنده و آیتم‌هایی نمایشی همراه بود بازیگران مجموعه «محله گل و بلبل» نیز حضور داشتند و در زمان‌بندی‌های مختلف روی آنتن حضور داشتند؛ ضمن اینکه یک خط نمایشی کلی هم برای برنامه دیده شده بود.

در آن زمان البته پژمان بازغی هم پورنگ را همراهی می‌کرد و با این حال این ویژه برنامه علی رغم اتفاقات و آیتم‌هایی که برایش دیده شده بود موفقیت چندانی به دست نیاورد که بخشی از آن به بازه زمانی تحویل سال برمی‌گردد که شاید کمتر فضای نمایشی موردپسند مخاطب در شتاب آخرین ساعات تحویل سال باشد.

چند سال قبل‌تر نیز این ایده را رامبد جوان در شبکه پنج سیما اجرایی کرد که در آن سال با نوعی ناکامی مواجه شد و شکست خورد و حالا باید دید در اجرای تحویل سال ۱۴۰۱ داریوش فرضیایی در صورت اجرای تک نفره چه ایده‌هایی را برای جلب مخاطبی که فقط هم قرار نیست کودک باشد در نظر دارد.

بسته «صدا و سیما» برای لحظه تحویل سال؛ همان همیشگی!

شبکه سه؛ احسان علیخانی / ‏‬ عصر جدید

احسان علیخانی مجری توانمند این روز‌های تلویزیون است که حالا می‌توان گفت جسارت بیشتری برای ورود به حوزه‌های مختلف در خود پیدا کرده است. او «ماه عسل» را در نقطه‌ای که همه به تقلید از آن پرداختند رها کرد و «عصر جدید» را با همه نقد‌هایی که به یک گات تلنت ایرانی از نوع کپی وارد شد ادامه داد تا برنامه‌ای ویژه تثبیت کند و این روز‌ها هم تجربه مفرح و طنز «جوکر» را در وی او دی‌ها دارد.

تجربه‌های مختلف کاری از علیخانی مجری مؤلف متبحری ساخته است که این سال‌ها حضورش در آیین‌هایی مثل تحویل سال را با اقبال و انتظار بالایی از مخاطبان همراه کرده است.

علیخانی حالا جدی‌ترین گزینه اجرای ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه سه سیماست که احتمالاً همچون سال گذشته از یکی دو شب مانده به نوروز برنامه‌اش را آغاز می‌کند و تا ساعات پایانی روز اول عید برنامه‌هایی را برای مخاطبانش تدارک خواهد دید.

احسان علیخانی این روز‌ها فصل سوم «عصر جدید» را کلید زده است، سه تن از داوران برنامه را تغییر داده است و این ترکیب جدید، خود چالش‌های جدیدی برایش به همراه دارد. او نه تنها برای تحویل سال که در ایام نوروز هم یکی از رقبای جدی تاکشوهاست.

چالش‌های «علیخانی» برای اجرای تحویل سال ۱۴۰۱

قابل پیش‌بینی است که مثل سال‌های قبل بیشترین مهمانان او از دل همین برنامه باشد. قالب برنامه‌های او مثل دیگر مجریان تلویزیون در زمان تحویل سال مبتنی بر رفت و آمد مهمان‌ها بوده است و حالا همزمان با شروع «عصر جدید» احتمالاً بیشتر مهمانانش هم شرکت کنندگان فصل تازه عصر جدید باشند.

یک برگ برنده علیخانی همه چهره‌ها و فینالیست‌ها و خوانندگانی است که در فصل‌های پیشین «عصر جدید» و از طریق برنامه او برند شده‌اند و از این حیث نگرانی کمبود مهمان و چالش برنامه پر بار برای مخاطب را ندارد.

با این حال باید دید علیخانی چقدر به همان فرمول آزمون پس داده اکتفا می‌کند و چقدر قرار است پلن خود را برای تحویل سال تغییر دهد و از گفتگو‌های این چنینی با داوران و شرکت کنندگان «عصر جدید» و همچنین اجرای خوانندگان به سمت اتفاقات جدیدتر برود.

بسته «صدا و سیما» برای لحظه تحویل سال؛ همان همیشگی!

شبکه نسیم؛ رامبد جوان / ‏‬ خندوانه

رامبد جوان نه تنها هراسی از اتفاقات جدید و ریسک‌های مکرر ندارد بلکه بیش از هشتصد قسمت در قالب چندین فصل از برنامه خندوانه نشان داده است او همواره به دنبال اعمال ایده‌های تازه است. ایده‌هایی که گاه می‌گیرد و گاهی هم به تجربه‌هایی تبدیل می‌شود که اگر هم شکست خورده باشد در عین حال، چون از بستر یک برنامه اصلی مثل «خندوانه» متولد شده است می‌تواند با اولین واکنش‌ها و بازخورد‌ها پرونده آن‌ها را ببندد.

او در عین حال تجربه‌های موفق بسیاری هم داشته است که برخی به یک رویداد ثابت و مستقل تبدیل شده است مثل مسابقه‌هایی، چون «خنداننده شو» که یکی از مهمترین اتفاقات این برنامه بوده است و اگرچه این مسابقه‌ها هم به شکلی سینوسی مورد توجه یا بازخورد مردم قرار گرفته است با این حال باز هم آنقدر مهم بوده است که حتی میزان رأی دادن و مشارکت مخاطب در آن‌ها ملاکی برای تماشای برنامه بوده است.

یکی از گزینه‌های سرگرم کننده که قرار است در ساعاتی مانده به تحویل سال در شبکه نسیم به پخش برسد «خندوانه» است که خیلی هم بعید به نظر نمی‌رسد و سال گذشته هم با یک قسمت ویژه با انواع آیتم‌های مسابقه و بازی و خوانندگی همزمان با آخرین روز سال ۱۳۹۹ روی آنتن رفت. سال گذشته البته «دورهمی» با حضور احسان علیخانی و گفتگوی ویژه‌ای که مهران مدیری با او ترتیب داد به یکی از اتفاق‌های جذاب تلویزیون تبدیل شد. با توجه به اینکه «دورهمی» این روز‌ها ساختار خود را تغییر داده است و کاملاً به یک مسابقه تبدیل شده است بعید است که بتواند امسال رقیب این برنامه و دیگر شبکه‌ها در تحویل سال باشد.

چالش‌های «رامبد» برای اجرای تحویل سال ۱۴۰۱

هنوز مشخص نیست رامبد جوان چه ایده‌ای برای تحویل سال و نوروز ۱۴۰۱ دارد، او نوروز امسال بعد از ترسی که از کرونا برایش بوجود آمد ترجیح داد به خانه برود و حتی مخاطب را هم به ماندن در خانه ترغیب کند و در عین حال از برنامه سازی فاصله نگرفت، اما مدل برنامه‌هایش را تغییر داد؛ به این ترتیب که ویدئو‌ها و لایو‌هایی را از طریق گوشی همراه برای مخاطب تدارک دید و حتی چهره‌های دیگری را هم به این لایو‌ها دعوت کرد.

او نوروز ۱۴۰۰ پس از یک سال به شبکه نسیم بازگشت و با تم‌های متنوعی ویژه برنامه‌های نوروزی‌اش را پیش برد. تم‌های نوستالژی، هندی و… که برای برخی جذاب و برای برخی هم در حد ایده‌های درنیامده تعبیر شد.

او این شب‌ها تنها برنامه سرگرم کننده تلویزیون را اجرا می‌کند و می‌سازد و سعی دارد با انواع مسابقه‌ها و بازی‌ها مخاطبش را بخنداند. فرمولی که برای رامبد جوان هم در بیشتر مناسبت‌های ملی و مذهبی امتحان خود را پس داده است و باید دید رامبد هم بنا دارد تغییراتی در فرم روتین برنامه‌اش در مناسبت‌ها بدهد یا خیر.

یک نکته هم نسبت به این ترکیب از مجریان وجود دارد که همه شبکه‌ها در انحصار مجریان مرد وجود دارد و حتی در شبکه پنج هم شنیده می‌شود مصطفی امامی اجرای برنامه تحویل سال را بر عهده دارد. به این ترتیب حتی یک مجری زن در برنامه‌ها نیست و قرار است ویترینی مردانه را شاهد باشیم.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

برچسب ها: نوروز صدا و سیما

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *