حمایت مستقیم آمریکا از جنایات جنگی ائتلاف سعودی اماراتی در یمن

3:15 - 14 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۴۸۱
آمریکا مستقیماً جنایات جنگی ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی و امارات در جریان درگیری یمن را امکان پذیر و به آن‌ها کمک کرده است.

- جنگ یمن باعث مرگ نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر شده است؛ جلوگیری از مرگ‌های زیاد از سوی آمریکا امکان پذیر بوده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود به دخالت این کشور در درگیری یمن پایان دهد، اما تاکنون به این وعده عمل نکرده است.

به گزارش «سازمان صلح جهانی»، درگیری بین عربستان، امارات و یمن در سال ۲۰۱۵ زمانی آغاز شد که عربستان و امارات ائتلافی را علیه نیرو‌های یمنی ایجاد کردند.

در اوایل درگیری، آمریکا تسلیحات، لجستیک و پشتیبانی اطلاعاتی را به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان و امارات ارائه کرد.

چندین دولت متوالی آمریکا به این امر ادامه دادند، اما بایدن وعده داد که این کار را نکند.

در حالی که او برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد می‌شد، گفت، «آمریکا باید به حمایت از جنگ عربستان سعودی در یمن پایان دهد.»

اکنون با تشدید بحران اخیر، تحقق این وعده به نظر دشوار می‌آید؛ در ماه ژانویه، نیرو‌های یمنی در پاسخ به نیرو‌های تحت حمایت امارات یک حمله موشکی و پهپادی به ابوظبی انجام دادند.

در اقدامی، ائتلاف سعودی اماراتی حملات هوایی را در سراسر یمن اجرا و به گفته سازمان ملل، ژانویه را به یکی از خونین‌ترین ماه‌های جنگ یمن تبدیل کرد.

در پاسخ به این امر، دولت بایدن حمایت خود را از ائتلاف، دو برابر کرده است.

دیده بان حقوق بشر و دیگر گروه‌های یمنی و بین المللی از آمریکا و متحدانش خواسته اند تا فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی اماراتی را متوقف کنند، زیرا این امر مستقیماً نقض حقوق بشر را امکان پذیر می‌کند.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، این شامل مرگ نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر است و باعث شده بیش از نیمی از جمعیت یمن با ناامنی غذایی مواجه شوند.

آمریکا مستقیماً جنایات جنگی ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی و امارات در جریان درگیری یمن را امکان پذیر و به آن‌ها کمک کرده است.

با ارائه اطلاعات، تدارکات و تسلیحات به آنها، این ائتلاف ابزاری برای مبارزه با نیرو‌های یمنی دارد و جان میلیون‌ها یمنی را به خطر می‌اندازد.

آمریکا قانونی دارد که فروش تسلیحات به دولت‌های متجاوز را ممنوع می‌کند، اما با فروش تسلیحات و ارائه حمایت نظامی از ائتلاف سعودی و امارات، این قانون را نادیده گرفته و در عین حال امکان جنایات جنگی احتمالی در طول درگیری را فراهم می‌کند.

نگرانی‌های طولانی مدت در مورد عدم پاسخگویی از سوی همه طرف‌ها وجود داشته است که در ماه اکتبر و زمانی که شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط عربستان سعودی و امارات تحت فشار قرار گرفت، تشدید شد.

این شورا تحت فشار قرار گرفت تا به مأموریت گروه کارشناسان برجسته سازمان ملل در مورد یمن پایان دهد، که تنها نهاد بین المللی است که نقض جدی حقوق بشر را مستند می‌کند.

وعده بایدن برای پایان حمایت تسلیحاتی از ائتلاف سعودی اماراتی صرفا یک ترفند انتخاباتی در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.

همانطور که در ژانویه دیدیم، آمریکا اجازه داده است که درگیری ادامه یابد و در واقع بدتر شود.

دولت بایدن در نظر دارد نیرو‌های انصارالله را به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» معرفی کند که با مخالفت گروه‌های حقوق بشری مواجه می‌شود، زیرا این موضوع کمک‌های بشردوستانه را تهدید می‌کند که میلیون‌ها یمنی برای بقا به آن متکی هستند.

آمریکا به طور کلی در رسیدگی به نقض حقوق بشر که در جریان درگیری در یمن رخ داده، شکست خورده است.

عربستان سعودی تنها حملات هوایی خود را افزایش داده و محاصره خود را تقویت کرده است، که برنامه جهانی غذای سازمان ملل آن را محدود کردن دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و ایجاد یکی از بدترین قحطی‌ها در تاریخ مدرن اعلام کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *