آقای کمدین و پدرخوانده!

8:37 - 08 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۲۶۹
حسین ارجلو در یادداشتی نوشت: تصرف اوکراین، ضربه سنگینی به حیثیت و جایگاه جهانی آمریکا وارد شد. واشنگتن همین چند ماه پیش با فرار مفتضحانه از افغانستان و خالی کردن پشت دولت حامد کرزی، پیام نزول روزافزون قدرتش را به جهان مخابره کرده است.

_ حسین ارجلو در روزنامه حمایت نوشت: حمله پیشدستانه روسیه به اوکراین در حالی وارد چهارمین روز خود شده که تحولات این منطقه به‌سرعت در حال رقم خوردن به نفع مسکو است. ارتش روسیه طی کمتر از دو روز وارد پایتخت اوکراین شد و بسیاری از تجهیزات و تسلیحات اوکراینی را منهدم کرد. شهر‌های «ماریوپل»، «خارکف»، «سومی» و «اودسا» در حال حاضر در کنترل روسیه هستند و به دست‌کم ۱۰۰ هدف نظامی در اوکراین خسارات سنگین واردشده است. کرملین اعلام کرده هدفی فراتر از پایتخت اوکراین ندارد و پس از محقق شدن اهداف پوتین، از این شهر و سایر مناطق به سمت مرز‌ها عقب‌نشینی خواهد کرد.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین که پیش‌تر با ضبط یک پیام ویدئویی، از حضور خود در پایتخت خبر داده و به‌طرف آمریکایی یادآور شده بود که ما به مهمات نیاز داریم نه خودرو برای فرار، با ابراز ناامیدی از کمک واشنگتن از مردم برای مقابله با ارتش روسیه استمداد کرد. آمریکا حتی به او پیشنهاد کرده بود که خروج امن او از اوکراین را تضمین کند و از خارج، دولت در تبعید را رهبری نماید.

وزارت دفاع اوکراین نیز روز جمعه از مردم خواست با کوکتل مولوتف به ارتش همسایه حمله کنند. تصاویری هم از مسدود کردن شریان‌های اصلی اوکراین به‌وسیله کامیون‌های حمل زباله منتشر شد که حاکی از عقبه به‌شدت ناکارآمد نظامی کی‌یف در برابر تهدیدات خارجی بود.

زلنسکی، کمدینی که تا آستانه مذاکره با روسیه رفت، اما با موش دوانی فرانسوی‌ها از گفتگو پا پس کشید و این اقدام، باعث شعله‌ور شدن آتش جنگ شد، ترفند مظلوم‌نمایی را برای تحریک طرف‌های غربی در پیش گرفت، غافل از اینکه وقتی متحدانش، برای وعده‌های محکمی که پیش از جنگ به او دادند، حتی تره هم خرد نمی‌کنند، چگونه می‌خواهند برای آقای کمدین دل بسوزانند؟!

علاوه بر این، درحالی‌که حلقه محاصره کی‌یف هر لحظه در حال تنگ‌تر شدن بود، او یک بار ویدئویی منتشر کرد که شاید آخرین باری است که او زنده مشاهده می‌شود. حتی گفته شد که زلنسکی به حالت قهر، همه صفحات مقامات اروپایی و آمریکایی را در شبکه‌های اجتماعی به دلیل بی‌توجه به خواسته‌هایش در فضای مجازی دیگر دنبال نمی‌کند، اما همه این اقدامات انفعالی، بی‌فایده بود. بازیگر سریال طنز «خدمتکار مردم» و مهره مورد اعتماد پدرجد انقلاب‌های رنگی (جورج سوروس)، در حالی روز گذشته از در راه بودن محموله‌های تسلیحاتی دوستانش ذوق‌زده شد که نه تنها ارتش اوکراین، بلکه مردم این کشور نیز تمایلی به همراهی با او در این جنگ خانمان‌سوز ندارند. طبق آمار، ۹۵ درصد اوکراینی‌ها، روس‌تبارند و به این جهت که رئیس‌جمهور کمدین، با اعتماد به غرب، جنگ را برای آن‌ها به ارمغان آورده، خروج از شهر‌ها را به ماندن در کنار ارتش و دولت کشورشان ترجیح می‌دهند.

رفتار غیرحرفه‌ای و آشفته ارتش اوکراین هم حاکی از آن است که فرماندهان این کشور هم نمی‌دانند که باید در برابر ماشین جنگی عظیم و غیرقابل توقف روسیه چه کنند. استقرار پدافند هوایی در مدارس، تبدیل مترو به پناهگاه، عقب‌نشینی از مراکز استراتژیک همچون نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و ... نشان می‌دهد که ارتش فشل اوکراین، در برابر پیشروی روس‌ها تاب استقامت ندارد. ارتش اوکراین با برخورداری از پشتیبانی‌های لجستیکی و استراتژیک آمریکا و غرب، بیش از ۶ ساعت نتوانست در برابر حملات روسیه مقاومت کند و بر همین مبنا، شوآف زلنسکی در خیابان‌های کی‌یف، دیگر باعث روحیه بخشی به ارتش ازهم‌گسسته این کشور نخواهد شد. از سوی دیگر، رفتار متحدان اروپایی زلنسکی، به پاییز هزار رنگ شباهت دارد، اما درعین‌حال، رگه‌های روشنی از واقعیت در آن موجود است. «امانوئل مکرون»، جنتلمن فرانسوی حامی جنگ که تا دیروز در کسوت سوپرمن، به مسکو رفت و آمد داشت و تلاش می‌کرد مانع از افزایش تنش شود، در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، ناگهان تغییر موضع داد و اعلام کرد که «جنگ به اروپا بازگشته است، ادامه خواهد داشت و همه بحران‌هایی که با آن همراه است عواقب پایداری خواهد داشت.» رئیس‌جمهور فرانسه همچنین، پالس‌هایی از آمادگی کشورش برای تاب‌آوری در برابر پیامد‌های این آتش‌افروزی ارسال کرد و گفت کشورش برای جبران درآمد‌ها و فشار هزینه‌ها برنامه دارد.

ماجرای آلمانی‌ها هم بی‌شباهت به فرانسوی‌ها نیست. آن‌ها به‌جای اینکه در ابتدای جنگ به متحد خود روحیه بدهند، آب پاکی را روی دست اوکراینی‌ها ریختند. «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان هشدار داد که خطر حذف اوکراین از نقشه جهان وجود دارد و «آنالنا بربوک»، وزیر خارجه این کشور نیز صراحتاً اعلام کرده برلین آماده پرداخت هزینه گزاف اقتصادی از ناحیه تحریم‌های روسیه است. علاوه بر این، آلمان بناست در هزینه‌های تسلیحاتی خود تجدیدنظر کند و متناسب با تهدیدات جدید، بودجه کافی برای مقابله با تهدیدات در نظر خواهد گرفت.

پیشروی آرام، اما پرقدرت ارتش روسیه در اوکراین و تیراندازی‌های مأیوسانه نظامیان اوکراینی در خیابان‌های پایتخت، جای خالی غایب بزرگ این روز‌ها در دفاع از کی‌یف را هم نشان داد. طبق یک نظرسنجی جدید، اکثریت قریب به‌اتفاق آمریکایی‌ها اعتقاد دارند واکنش بایدن به تحولات اوکراین بازدارنده نبود و این حقیقتی است که ناظران بین‌المللی سال‌هاست درباره بی‌وفایی واشنگتن نسبت به متحدانش گوشزد کرده بودند. «لوید آستین»، وزیر خارجه آمریکا در تبعیت از رئیسش «جو بایدن» که پیش‌تر گفته بود برای دفاع از اوکراین، نیروی نظامی اعزام نمی‌کند، در یک اظهارنظر مضحک اعلام کرد پنتاگون به نیرو‌های نظامی اوکراین، از دور آموزش می‌دهد! آمریکا بزرگ‌ترین حامی اوکراین بود، اما حاضر نیست حتی یک گلوله به سمت روسیه شلیک کند؛ و نکته پایانی اینکه تصرف اوکراین، ضربه سنگینی به حیثیت و جایگاه جهانی آمریکا وارد شد. واشنگتن همین چند ماه پیش با فرار مفتضحانه از افغانستان و خالی کردن پشت دولت حامد کرزی، پیام نزول روزافزون قدرتش را به جهان مخابره کرده و به پوتین برای پیشروی چراغ سبز نشان داد. با این حال، حمله روسیه به اوکراین و انفعال ناتو و آمریکا به‌عنوان دو قطب بزرگ اقتصادی و نظامی بیش از همه روند انتقال قدرت از آمریکا به روسیه و چین و افول ابرقدرتی یانکی‌ها را به اثبات رساند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *