خطیب زاده: ایرانیان باقی مانده در کی‌یف در مناطق امن اسکان داده شده‌اند

22:51 - 07 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۲۵۶
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات این وزارتخانه برای کمک به ایرانیان مقیم اوکراین گفت:امروز به دلیل وضعیت اضطراری در کی یف عملا امکان اعزام سایر دانشجویان وجود نداشت؛ لذا سفارت، آن‌ها را در مکان‌هایی امن اسکان داده است.

–سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط زنده تلفنی با بخش خبر ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص آخرین وضعیت بازگرداندن ایرانیان مقیم اوکراین اظهار داشت: شرایط در اوکراین به طرز فوق العاده‌ای جلو می‌رود و برای همین هم، تمامی تلاش‌هایی که تا الان صورت گرفته برای این بوده که ما بتوانیم ایرانیان و دانشجویان را از شهر‌های پر خطر دور و در فاز دوم آن‌ها را از کی یف خارج و به مرز‌های غربی اعزام کنیم.

وی ادامه داد: سفارت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه تلاش کرد از طریق راه آهن و مسیر‌های دیگری که در اختیار داشت ایرانیان را خارج کند، تمام ماشین‌ها و امکانات سفارت هم در اختیار دانشجویان و ایرانیان مقیم قرار گرفت تا از خارکف و شهر‌های دیگر به کی یف بیایند و از کی یف هم عازم شوند؛ با هماهنگی سفارت، امروز شاید بیش از ۲۰۰ دانشجو سوار قطار و به مرز‌های غربی اعزام شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مرز‌های لهستان و رومانی وضعیت خوبی ندارند و خبری که داریم حاکی از این است که صف ورود به لهستان بین ۸ تا ۱۰ کیلومتر است، گفت: گروه‌های دانشجویان از ظهر امروز وارد لهستان شدند و طبق آخرین صحبتی که با سفیر داشتم، حدود ۳۰ نفر در لهستان اسکان داده شده‌اند.

خطیب زاده گفت: به خاطر وضعیت اضطراری اعلام شده در کی یف و اعلام حکومت نظامی از ساعت ۵ عصر امروز تا ۸ صبح دوشنبه عملاً امکان اعزام بقیه دانشجویان و ایرانیان مقیم فراهم نیست لذا آن‌هایی که به سفارت مراجعه کرده اند در جای امن اسکان داده شده اند و اطلاعیه‌ای هم برای آن‌ها صادر شده که چگونه با سفارت در تماس باشند.

وی افزود: با وجود اینکه تعداد کمی در کی یف مانده اند، دیپلمات تا تعیین تکلیف آن‌ها در شهر باقی خواهند ماند تا از عبور امن آن‌ها مطمئن شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اذعان داشت: در مورد هواپیما هم به احتمال بسیار زیاد اگر تعداد ایرانیانی که در صف ۱۰ کیلومتری برای ورود به لهستان هستند به عدد قابل توجهی برسد، ان شاءالله فردا پرواز اختصاصی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هرکسی که وارد لهستان، رومانی و مجارستان شده، توسط سفارت خانه‌های ما در حال اسکان هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به تمامی شماره تلفن‌ها و شماره‌های تماسی که در تارنما‌های وزارت امور خارجه و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، هر ایرانی در هر نقطه‌ای در مرز و یا شهر‌ها مشکلی داشت، می‌تواند فوراً تماس بگیرد و تلاش خواهد شد تا در اسرع وقت کار برای انتقالشان انجام شود.

خطیب زاده ادامه داد: با سفارت اوکراین و با دیگر سفارت خانه‌ها در تهران دائماً در تماس هستیم و از آن‌ها خواسته ایم که عبور امن را برای ایرانیان مهیا کنند و تا الان هم مشکلی گزارش نشده، نگرانی‌های پراکنده‌ای بوده که سعی کردیم آن‌ها را نیز مرتفع کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *