حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی: مجموعه حفاظت و اطلاعات از مجموعه قضایی در تمام ابعاد دفاع کند/ القاصی: وظیفه اصلی حفاظت و اطلاعات صیانت درون سازمانی است

20:21 - 07 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۲۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مراسم تکریم و معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان تهران عصر امروز برگزار شد.

- مراسم تکریم و معارفه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان تهران با حضور رئیس کل حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، دادستان تهران، روسای مجمتع‌های قضایی استان تهران، رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالن اجتماعات مجتمع قضایی امام خمینی برگزار شد.

رئیس کل حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در این نشست ضمن بیان لزوم تعریف روشن و شناخت واقعی عدالت و اصول دین در دستگاه عدلیه افزود: انقلاب اسلامی در هیچ جا و هیچ مرحله‌ای از معرفت الهی افول نکرده‌است و سردمدار این پیشروی و ثبات در عدالت قوه قضاییه است و اگر قوه قضاییه جایگاه خودش را حفظ نمی‌کرد قطعاً نظام اسلامی در معرض خطر قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه همیشه عزت کشور مقدم بر همه امور بوده افزود: اصل پیشگیری و صیانت بهترین راه حفظ عزت نفس و عزت کشور است.
وی با بیان اینکه اجرای حکم عادلانه موجب نزول رحمت الهی می‌شود تصریح کرد: حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به عنوان یک رکن رکین در راستای صیانت از ابعاد مختلف نظام اسلامی با حفاظت در سایر نهاد‌ها متفاوت است.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی به علت این تفاوت اشاره کرد و افزود: اولین مدال افتخار افراد مسئول حفاظت دراین نهاد این است که از کل نیروی انسانی قوه قضاییه با تمام وجود حفاظت و صیانت می‌کند اگر این صیانت اتفاق نیفتد ارکان این مجموعه متزلزل می‌شود.

وی تاکید کرد: مجموعه حفاظت و اطلاعات باید از شخصیت و اعضای مجموعه قضایی در تمام ابعاد دفاع کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی نفوذ را عامل اصلی حمله دشمن دانست و افزود: دشمن امیدوار است با نفوذ بتواند به بدنه قوه قضاییه و نظام جمهوری اسلامی آسیب بزند که پیشگیری از این معضل وظیفه همکاران امنیتی و قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت موقعیت دادگستری تهران تصریح کرد: این مجموعه با دارا بودن حدود ۱۲۰واحد مربوطه و حدود ۱۱ هزار نفر کادر قضایی و اداری از صلاحیت قضایی انحصاری محلی، ملی و بین المللی برخوردار است.

القاصی در ادامه افزود: تهران به عنوان پایتخت جهان اسلام محل تصمیم گیری درمورد تمام اجزای نظام مقدس اسلامی است و رسیدگی در زمینه‌های کلان حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فضای مجازی، فرهنگی و اجتماعی از جمله موضوعاتی است که نیازمند توجه ویژه است.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی: مجموعه حفاظت و اطلاعات از مجموعه قضایی در تمام ابعاد دفاع کند/ القاصی: وظیفه اصلی حفاظت و اطلاعات صیانت درون سازمانی است

وی با اشاره به اینکه بخش عمده رسیدگی به امور مذکور در دستگاه قضا صورت می‌گیرد افزود:حدود ۲۵درصد پرونده‌های حقوقی، کیفری و قضایی با موقعیت حساس و ویژه در مراجع قضایی مربوطه تهران بررسی می‌شوند و این مسئله موقعیت این استان را متفاوت‌تر کرده است و مراکز مربوطه نیازمند یک تیم حفاظتی قوی و قدرتمند هستند.

وی ادامه داد: طبیعتا استانی با چنین شرایط، تشکیلات قضایی متفاوتی دارد و از نظر مدیریتی، نیرو‌های انسانی و پشتیبانی بسیار حساس بوده و پیچیدگی کمی و کیفی، ابعاد مدیریتی و حفاظتی تشکیلات قضایی استان تهران را با سایر استان‌ها متمایز کرده است.

القاصی با اشاره به تکثر و تعدد مراجعات به مراکز مختلف قضایی تصریح کرد: گاهی با پرونده‌هایی مواجه هستیم که آسیب‌ها و تهدیدات زیادی از جنس متفاوت‌تر با سایر مجموعه‌ها را به دستگاه قضا تحمیل می‌کنند و تعدد ارباب رجوع، شخصیت‌ها ومتهمان نیز لزوم نظارت برمراودات و رفت و آمد‌های درون سازمانی و برون سازمانی را چند برابر می‌کند.

رئیس کل دادگستری تهران اطاله دادرسی را موضوع مهمی دانست و افزود: در اطاله دادرسی‌ها با آسیب‌ها و چالش‌های زیادی مواجه هستیم. به لحاظ نوع و موضوع پرونده‌ها نیز آمار مراجعات بسیاری وجود دارد.

وی تاکید کرد: عدم تعیین تکلیف پرونده‌های معطل مانده در زمان مناسب، بستر فساد و بروز نارضایتی‌ها خواهد بود. صیانت دستگاه قضا از این فساد‌ها نیز وظیفه نهاد بازرسی و نظارت است.

القاصی با توضیح اینکه افزایش ورودی در شعب مختلف با حجم و تعداد نیروی انسانی همخوانی ندارد و آسیب‌هایی را به وجود می‌آورد خاطر نشان کرد: بخشی از ماموریت نهاد حفاظتی و نظارتی در دستگاه قضا نیز مربوط به رسیدگی به این موضوع و کم کردن آسیب‌های آن است.

وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات دستگاه قضا مبنی بر کمبود قاضی و کادر اداری با توجه به حجم کار و استاندارد‌های تعریف شده، افزود: این نهاد جهت رفع چالش‌های موجود نیازمند تغییرات اساسی و پشتیبانی و حمایت تام است.

وی هدف و وظیفه اصلی حفاظت و اطلاعات را صیانت درون سازمانی دانست و ادامه داد: در این راستا باید از افراد سالم و پاک دست استفاده کرد که از هرگونه اعمال غرض به دور باشند تا فضای اعتماد و اطمینان برقرار شود. لازمه این امر تعهد و تقوا است که مسیر را برای همکاران دیگر هموار کند.

القاصی همچنین از اقدامات و تلاش‌های فتاحی رئیس سابق حفاظت و اطلاعات دادگستری استان تهران تقدیر کرد.

در ادامه حیدر فتاحی رئیس پیشین حفاظت و اطلاعات دادگستری تهران ضمن ارائه گزارش از عملکرد دوران مدیریتی خود برخورد قاطع با فساد را از ارکان اصلی این دوره و اصلاح و پیشگیری و صیانت از منابع انسانی را اصل مهم دستگاه قضا دانست و با ارائه آمار، گزارشی را از دوران خدمت خود ارائه داد.

در پایان مراسم ضمن تقدیر از عملکرد حیدر فتاحی رئیس پیشین حفاظت و اطلاعات دادگستری استان تهران، غلامرضا جواهری به عنوان رئیس جدید حفاظت و اطلاعات دادگستری تهران معارفه شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *