رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هرگونه توافق خارج از قانون کار بین کارگر و کارفرما باطل است

6:30 - 01 فروردين 1401
کد خبر: ۷۹۹۰۴۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس پیشین کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران، گفت: هرگونه توافق بین کارگر و کارفرما خارج از شرایط و ضوابط قانون کار باطل است یعنی حتی در صورت توافق کارگر و کارفرما و امضای قرارداد توسط هردوی آن‌ها بازهم پرداخت دستمزد نباید پایین‌تر از مصوبه شورای عالی کار باشد.
ناصر چمنی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اقدام بعضی از کارفرمایان در به‌ کارگیری کارگران بدون دستمزد، با بیان اینکه هرگونه توافق بین کارگر و کارفرما خارج از شرایط و ضوابط قانون کار باطل است، افزود: با پرداخت دستمزد پایین‌تر از مصوبه شورای عالی کار حتی در صورت توافق کارگر و کارفرما و امضای فرداد توسط هر دوی آن‌ها بازهم در صورت طرح شکایت از سوی کارگر؛ کارفرما باید حقوق معوقه کامل طبق مصوبه شورای عالی کار را به او پرداخت کند.

وی توافق بین کارگر و کارفرما برخلاف شرایط و ضوابط قانون کار را غیرقانونی دانست و اضافه کرد: به دلیل این‌که در قانون کار به‌صراحت بیان‌شده است که توافق خارج از قانون باطل است.

به گفتهٔ رئیس پیشین کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران، متأسفانه به دلیل مشکلات و شرایط سخت اشتغال در جامعه بعضی از افراد با سوءاستفاده از این مورد از کارگران بهره‌کشی می‌کنند.
 
چمنی با بابیان این موضوع که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی واحدهایی به نام بازرسی کار، داریم که بازرسین این واحدها باید با سرکشی مداوم به کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی در مناطق و محدوده کاری خود مواردی این چنینی را شناسایی کنند، ادامه داد: که اگر این بازرسین محترم بتوانند به وظایف خود درست عمل کنند دیگر مشکلاتی از این‌ دست نخواهیم داشت.

این فعال جامعه کارگری در پایان تأکید کرد: با انجام بازرسی میدانی و شناسایی کارگاه‌ها توسط بازرسین مربوطه و کنترل قید اسامی کارگران در لیست بیمه و اطمینان از پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها و در کل بررسی وضعیت کارگران یقیناً کمتر شاهد اتفاقات بد و نگران‌کننده در جامعه کارگری خواهیم بود.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *