رعایت پروتکل‌ها در کف؛ آمار فوتی‌ها در سقف

8:55 - 07 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۹۰۰۲
بررسی وضعیت شیوع کرونا در سه هفته مانده به پایان سال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حکایت از افزایش موارد فوت و ابتلا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.

_ روزنامه همشهری نوشت: تنها ۳ هفته تا پایان سال باقی‌مانده و به تأکید بسیاری از متخصصان احتمالا تا آغاز تعطیلات نوروز، پیک اومیکرون در کشور فروکش خواهد کرد. همه این‌ها در شرایطی است که هم‌اکنون کشور در قله پیک ششم قرار دارد و با کمرنگ شدن پروتکل‌های بهداشتی و افزایش سفر‌های نوروزی، با توجه به قدرت سرایت اومیکرون، احتمال وقوع پیک دیگری در اوایل سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

درست مانند اسفند سال گذشته که مردم پس از یک دوره آرامش خروج از پیک سوم، بلافاصله با پایان تعطیلات نوروز با افزایش موارد مرگ و بستری مواجه شدند و وارد پیک چهارم شدند. همه این‌ها در شرایطی است که در اسفند سال گذشته، جز بخشی از کادر درمان، واکسیناسیون گسترده‌ای انجام نشده بود و براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا پایان سال ۹۹، کمتر از ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور، واکسن دریافت کرده بودند. اسفند امسال اما، بیش از ۱۴۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است؛ هر چند که به‌گفته متخصصان عفونی، اگر این میزان واکسن تزریق نشده بود، قطعا موارد مرگ بسیار بیشتر می‌شد. مقایسه شرایط سال گذشته، ۲۳ روز مانده به پایان سال با وضعیت امسال شیوع کرونا نشان می‌دهد که در ششم اسفند سال قبل، ۷۳ فوتی روزانه ثبت شد و امسال در همین تاریخ ۲۱۴ مرگ بر اثر ابتلا به کرونا ثبت شده است. موارد ابتلا در سال گذشته، ۸ هزارو ۲۷۰ نفر بود و امسال ۱۱ هزارو ۹۷۲ مورد. همه این‌ها در شرایطی است که سال گذشته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از امسال بود؛ به‌طوری‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته اول اسفند امسال، ۵۷.۶۴ درصد است؛ درحالی‌که سال گذشته همین موقع ۷۸.۲۹ درصد بود.

احتمالا اومیکرون سویه غالب بماند

احتمال وقوع یک پیک جدید پس از نوروز ۱۴۰۱ را حمید عمادی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بسیار ضعیف می‌داند و معتقد است که اگر ویروس کرونا جهش جدیدی نداشته باشد، وقوع یک پیک بلافاصله بعد از پایان تعطیلات ضعیف است. او می‌گوید: «سال قبل مشخص بود که با پایان نوروز پیک جدیدی در کشور رقم می‌خورد. مسئله‌ای که وجود داشت این بود که بدن بسیاری از افراد نسبت به کووید-۱۹ آشنایی نداشت و آنتی‌بادی برای آن‌ها تشکیل نشده بود، اما امسال با توجه به ۶ پیکی که رقم خورده و با توجه به سرایت‌پذیری قابل توجه واریانت اومیکرون در پیک ششم بخش زیادی از جامعه مبتلا شده اند و بدن آن‌ها آنتی‌بادی دارد. البته آنتی‌بادی‌ها از طریق تزریق واکسن‌ها هم منجر به افزایش ایمنی در بدن افراد شده است.»

البته عمادی معتقد است که اگر در روز‌های آینده ویروس جهش جدیدی نداشته باشد و همین سوش اومیکرون، سویه غالب بماند، این امید وجود دارد که بعد از تعطیلات با یک پیک جدید مواجه نشویم: «دیگر نمی‌توان انتظار داشت مردم سفر نروند، اما با توجه به گذشت ۲ سال از شیوع کرونا و اینکه تقریبا آنتی‌بادی در بدن همه تشکیل شده، امیدوار به رقم نخوردن یک پیک دیگر و اوضاع آرام بعد از تعطیلات هستیم.»

رعایت پروتکل‌ها در کف؛ فوتی‌ها در سقف



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *