آیت‌الله خاتمی: نقطه نهایی مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها باشد

13:23 - 06 اسفند 1400
کد خبر: ۷۹۸۹۰۱
خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه نقطه نهایی مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی و تجاری باشد، عنوان کرد: اگر این تحریم‌ها لغو شود گویا مذاکره‌ای صورت نگرفته است؛ امیدوارم که خبر‌های خوشی برای ملت ایران در راه باشد؛ در هر صورت مردم ایران پیروز میدان هستند؛ این ملت خستگی را خسته کرد و همچنان هم در صحنه خواهند بود.
- آیت‌الله «سید احمد خاتمی» در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در مصابره و صابروا، مفسرین دو معنا کردند، اظهار کرد: نخست به این معنا که در برابر دشمن مقاومت کنید و خسته نشوید و استمرار به صراط حق داشته باشد. در تفسیری دیگر می‌گوید که یکدیگر را به صبر دعوت کنید و این میزان بی‌تابی نکنید، زیرا ممکن است یک نفر سست شود که در این زمان باید او را به صبر دعوت کرد.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: صبر با ایمان گره خورده است. درباره صبر روایت‌های زیادی وجود دارد، از جمله در اصول کافی صبر به قوای کل بدن تشبیه شده که همه بدن و مغز را در دست دارد و اگر صبر از دست برود، کالبد بدن بی روح خواهد شد؛ چرا که اگر استقامت در مسیر حق از دست برود، ایمان هم می‌رود.

خطیب موقت نمازجمعه تهران بیان کرد: آیات زیادی درباره صبر در قرآن وجود دارد، گروه نخست آیاتی هستند که مستقیماً درباره صبر نازل شده‌اند. جالب اینکه ۲۰ آیه خطاب به پیغمبر اکرم (ص) است که می‌فرماید‌ای پیامبر ما، برای خداوند صبوری پیشه کن و این به معنای آن است که مسئولان جامعه هم باید چند برابر مردم صبر و استقامت داشته باشند.
 
وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری جنگ ۸ ساله بر ما تحمیل شد و عده‌ای به دنبال بحران در جمهوری اسلامی بودند، اما امام راحل از این بحران استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل کردند و این بحران وسیله‌ای برای اقتدار ملی و اعتبار بین‌المللی  ایران شد.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه در موضوع کرونا هم خارجی‌ها به ما واکسن ندادند اما دانشمندان ایرانی واکسن ساختند که این کار آن‌ها بسیار بزرگ است، گفت: حضور در میادین موثر انقلاب تاثیرگذار است و هر جایی که نیازمند حضور مردم هستیم آن‌ها خودجوش در همه میادین هستند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به سقوط یک هواپیمای جنگنده در تبریز اظهار کرد: فداکاری دو خلبان ارزشمند و ایثارگر کشورمان را در تبریز می‌ستایم، زیرا آن‌ها می‌توانستند جان خود را نجات دهند اما برای اینکه این هواپیما در منطقه مسکونی سقوط نکند و تعداد بالایی جانباخته نداشته باشیم به استقبال مرگ رفتند؛ این شهادت را به خانواده آن‌ها و خانواده نیرو‌های مسلح و به ویژه نیروی هوایی ارتش تبریک و تهنیت و تسلیت می‌گویم.

وی با بیان اینکه همچنان ویروس منحوس کرونا در کشورمان می‌چرخد و کمابیش حدود ۲۰۰ فوتی در روز داریم، تاکید کرد: باید مسائل بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم و مصداق معروف و دعوت به تقوا در این روز‌ها رعایت مسائل بهداشتی است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با تاکید بر اینکه وقتی رهبر معظم انقلاب همگان را به تزریق واکسن دعوت می‌کنند تکلیف مشخص است، عنوان کرد: مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند تا در تریبون نماز جمعه از رخت بربستن این ویروس سخن بگوییم، ولی تا آن موقع باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم. 

آیت الله خاتمی به وقایع اخیر در اوکراین اشاره کرد و گفت: موضع نظام را مسئولان و رئیس جمهور بیان کردند. سیاست کلان ما در مسائل مشابه آن است که همه کشور‌های درگیر را به گفتگو و خویشتنداری دعوت می‌کنیم اما آنچه رنج آور است نگرانی از کشته شدن بی گناهان فارغ از دین و مذهب آنهاست و از کشته شدن بی گناهان رنج می‌بریم؛ در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به اینکه فضولی‌های آمریکا در کل دنیا ادامه دارد و خود را به ناحق ابرقدرت می‌داند در صورتی که اینگونه نیست، گفت: در این حادثه مداخلات و اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده کرده و شاید وضعیت پیچیده‌تر شود. 
 
آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه  در این قصه کشورهایی اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند، افزود: مثل اینکه نان شان را در این عرصه در جنگ می‌دانند و پیوسته مواد آتش زا در این آتش می‌ریزند که آتش را برافروخته‌تر کنند. اما موضع معقول نظام جمهوری اسلامی همان است که گفته شد. 

وی به طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» اشاره کرد و توضیح داد: درباره محتوای این طرح صحبتی ندارم، فعلاً در این جایگاه و نه له و نه علیه این طرح سخنی نمی‌گویم، ولی حرفم را برای رعایت مصلحت کشور بیان می‌کنم. صد‌ها طرح به مجلس می‌آید که گاه در صحن و یا در کمیسیون مطرح می‌شود؛ مجلس جای طرح و نظر است و مصوبات بعد از گذشت مدتی به شورای نگهبان می‌رود؛ شورای نگهبان فقط قانونمدارانه همه مسائل را بررسی می‌کند و فعلا در این باره مطلقاً نظری نداشته و نداریم.

آیت‌الله خاتمی  عنوان کرد: باید موافقین و مخالفین این طرح نظرات خود را بیان کنند. کسب و کار مردم برای ما بسیار مهم است و هنگام بررسی باید به این موضوع دقت کرد. طرحی که هنوز نه به بار است و نه به دار نباید درباره آن با عصبانیت سخن بگوییم. باید روال قانونی درباره این طرح بررسی شود وقتی هم قانون شد همگان باید آن را تبعیت کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران درباره مذاکرات وین نیز گفت: مقام معظم رهبری فرمودند برای آنکه کلیه تحریم‌ها لغو شود اجازه مذاکره می‌دهند؛ مذاکره‌کنندگان ما فرزندان این ملت و دلسوز آن‌ها هستند و بودجه و تامین مصالح و منافع ملت ایران مدنظر است.

وی با اشاره به اینکه نقطه نهایی مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی و تجاری باشد، عنوان کرد: اگر این تحریم‌ها لغو شود گویا مذاکره‌ای صورت نگرفته است؛ امیدوارم که خبر‌های خوشی برای ملت ایران در راه باشد؛ در هر صورت مردم ایران پیروز میدان هستند؛ این ملت خستگی را خسته کرد و همچنان هم در صحنه خواهند بود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خصوص بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: مجلس هم اکنون در حال بررسی لایحه بودجه است، اما نمایندگان باید به چند نکته توجه کنند؛ نمایندگان مجلس نباید بخشی نگر باشند و فقط حوزه انتخابیه خود را بنگرند چرا که آن‌ها نمایندگان کل ملت ایران هستند و باید مصلحت کل کشور را ببینند. نمایندگان مجلس باید درآمد‌ها را واقع‌بینانه ببینند؛ خوش خیالی دیدن ارقام باعث کسری بودجه می‌شود.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه مسئله زیرساخت‌ها و تولید و اشتغال از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: آن‌ها عناصر کلیدی و ستون فقرات رفع مشکلات اقتصادی کشور محسوب می‌شوند ضمن اینکه باید اولویت زیادی برای به سامان رساندن طرح‌های نیمه تمام داشت و هر چه زودتر این طرح‌ها پایان پذیرفته و مردم سود اصلی را ببرند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با تاکید بر اینکه مجلس مراقب باشد که چه چیزی را تصویب می‌کند، گفت: نباید بر غم جانکاه گرانی‌ها افزوده شود. والله ما به شدت به شدت از گرانی‌های سرسام آور در رنج هستیم؛ هرچند که ریل‌گذاری‌های صورت گرفته درباره گرانی‌ها از مدت‌های پیش بوده و به ما تحمیل شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *